4 jaar oude iMac - paar vraagjes

Hi,

Ik ben nieuw op dit forum. Ben eerder wel al komen zoeken naar antwoorden, maar nu ga ik voor de zekerheid alle vragen op tafel gooien :smile:
Laat er geen misverstand over ontstaan; veel ken ik er niet van af! Dus sorry als het domme vragen zijn, of ik het antwoord niet begrijp :grin:

Ik heb dus een iMac van 2008 waarop nu nog de laatste versie van Snow Leopard opstaat.
De laatste tijd begint hij heel traag te worden (zowel in programma's als Safari). Ik werk ook met Adobe programma's zoals Photoshop en Indesign, maar wel nog de CS4 versie.
Dus nu wordt het tijd om toch wat te veranderen.

Kan ik rechtstreeks van de Snow Leopard naar de nieuwe Mountain Lion gaan zonder dat ik dingen verlies? Ik heb namelijk geen backup op een externe harde schijf (dit was ik nu van plan, tot ik merkte dat mijn besturingssysteem wel zeer verouderd is en niet alle schijven hier nog op werken).
Als ik naar de Mountain Lion ga, gaan mijn Adobe CS4 programma's dan nog werken?
En zal hij dan ook daadwerkelijk sneller gaan? Of gaat dit niet echt helpen?
Verder heb ik nu ook nog de iPad 2, maar ik denk dat dit niets uitmaakt naar de iPad toe?

Ok, dat was het zowat, gooi me niet plat met verwijten :lol:

Thanks

Ik verwacht geen extra performance indien je 10.7 of 10.8 zou installeren.

Heb je in al die 4 jaar geen herinstallatie gedaan ?
Dat zou je wel eens kunnen doen.

En een Ram upgraden , als je nog niet op het max zit.

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden bestaan.
Heb je al eens een clean install gedaan?

[quote=robert1970 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/4-jaar-oude-imac-paar-vraagjes#post-2479667 time=1351167785]Heb je al eens een clean install gedaan?[/quote] Dat vind ik dus persoonlijk een [url=http://www.onemorething.nl/community/topic/imac-clean-install-hoe-en-is-het-nodig]dom[/url] antwoord

edit

Om te zien of apps het nog doen onder Mountain Lion kun je [url=http://roaringapps.com/]hier[/url] terecht

Om te kijken of de hd verantwoordelijk is voor vertraging kun je [url=http://osxdaily.com/2012/05/24/check-hard-drive-health-mac-disk-utility/]disk utility[/url] gebruiken.

@robert1970; ze heeft geen backup, dus een "clean install" betekent dat ze alles kwijt zal zijn. Daarnaast is het een Mac en geen windows pc.

Ik zou persoonlijk je harde schijf eens controleren met schijfhulpprogramma.
Als je Mac zonder aanwijsbare reden ineens erg sloom wordt, dan kan dat komen door een bijna defect harde schijf. Je zult dan ook regelmatig beachballs krijgen waar je die eerder nooit kreeg.

[img]http://runtime-revolution.278305.n4.nabble.com/file/n3033586/beachball.gif[/img]

Overigens is Snow Leopard echt niet zo verouderd als je denkt. Het is zelfs nog steeds mijn favoriete versie.
Ik begrijp jouw opmerking niet helemaal over externe harde schijven die het niet doen onder SL. Naar mijn weten zouden vrijwel alle externe schijven voor Time Machine moeten werken... mits juist geformatteerd.

Overigens altijd weer fijn om te lezen hoe aardig we op een forum tegen elkaar kunnen zijn....

[quote=Sabrina url=http://www.onemorething.nl/community/topic/4-jaar-oude-imac-paar-vraagjes#post-2479663 time=1351167302]
Ik heb dus een iMac van 2008 waarop nu nog de laatste versie van Snow Leopard opstaat.
De laatste tijd begint hij heel traag te worden
Kan ik rechtstreeks van de Snow Leopard naar de nieuwe Mountain Lion gaan zonder [/quote]Betreft de iMac uit 2008 [i]"Apple officially supports 4 GB of RAM, but third-parties have been able to upgrade the system to 6 GB of RAM[/i]" kortom grote kans dat hij eerder trager word dan sneller door het gebruik van 10.8

[quote]
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden bestaan.
[/quote]
Dat is natuurlijk onzin. Het is slim om vragen te stellen (in het algemeen), maar dat maakt de vraag an sich toch niet slim? Domme vragen bestaan heus wel. Domme antwoorden helaas ook;).

Dit geldt overigens niet voor de TS, of zo, maar even in het algemeen;).

@TS: ik sluit me aan bij fatboysmart. Wat doet ie precies sloom? Duurt het wat langer voordat programma's opstarten of krijg je de strandballen waar fatboysmart het over heeft?
Een upgrade moet je meestal niet voor de snelheid doen;)!

Wacht eerst even met die upgrade naar Mtn Lion want ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is.

Waarschijnlijk zit in je iMac nog steeds de standaard 2GB RAM ook wel werkgeheugen genoemd.
Dit kun je verhogen naar 4GB of sommige zeggen zelfs 6GB. Zelf heb ik 4GB in een iMac uit 2007 en deze draait prima op Lion (niet Mtn Lion) maar ik moet toegeven dat mijn iMac beter en stabieler draaide op Snow Leopard omdat Apple een hoop kermis in Lion gebouwd heeft waar ik eigenlijk (achteraf) niet op zit te wachten.

Dus waarschijnlijk als jij niet gehecht bent aan iCloud en al die kermis die Apple erbij stopt met de veronderstelling dat jij het echt nodig hebt dan zit jij met een kleine upgrade van het RAM (ik geloof 99,-) goed voor de komende 2 a 3 jaar.

Daarnaast is het miss. ook eens handig om je.. HD schijf + Schijfbevoegdheden te controleren en herstellen via de Schijfhulpprogramma.app die staat standaard op je Mac en kun je vinden door CMD + Spatieblak en Schijfthulp.. in te typen.

Geloof mij je iMac zou echt niet traag mogen worden, want zolang die van mij niet stuk gaat blijf ik met deze machine werken hij doet alles dat ik wil met Photoshop CS6, Fireworks CS6, Coda 2, MAMP en Safari aanstaan.

Wat je niet moet doen is Safari 6 downloaden en installeren op een machine die niet op Mtn Lion draait. Blijft gewoon bij Safari 5.1.7 en laat de update van Apple gewoon in de wachtrij staan en je hebt een optimale machine.

Succes..

Jullie reageren snel, dat had ik niet verwacht, bedankt daarvoor :lol:
Ik heb dan ook de indruk dat de tijd dringt voor men mooie machine :slant:

@Soulshaker: ik heb in die 4 jaar eigenlijk niets gedaan buiten de systeemupdates, alles werkte prima dus!

Hier de technische gegevens:
Processornaam: Intel Core 2 Duo
Processorsnelheid: 2,66 GHz
Aantal processors: 1
Totaal aantal cores: 2
L2-cache: 6 MB
Geheugen: 2 GB
Bussnelheid: 1,07 GHz
Opstart-ROM-versie: IM91.008D.B08
SMC-versie (systeem): 1.36f3
Serienummer (systeem): YM9111PF0TF
Hardware-UUID: F67BD8AB-E40C-5C47-8631-C23352A6DAF8

Ik weet niet zeker wat je daarvan nodig hebt, maar ik neem aan dat het de 2GB waar je het over hebt om te upgraden? Hoe doe ik dat? En gaat het dan echt sneller zijn?

Om even uit te leggen hoe ik op dit punt kom (domme vragen bestaan inderdaad ook, maar ik reken mezelf daar niet bij, dit is uit onwetendheid :grin:):
Ik had inderdaad ergens gelezen dat het trager worden zou kunnen wijzen op een defecte harde schijf. Aangezien ik geen back-up heb, wou ik dus snel een externe harde schijf aankopen om alles over te zetten. Had ik bijna een WD My Passport Edge besteld, tot ik zag dat die compatibel is met Lion of MLion. Toen ging er een lampje branden, ik herinnerde me dat ik de update naar Lion niet gedaan had. Aangezien ik dacht dat daar dus misschien het probleem lag, wou ik nu gaan updaten naar MLion. Maar als dit nu net niet helpt, ben ik nog verder zoek.

@fatboysmart: Daardoor mijn opmerking over de externe harde schijven. Ik weet dat er ook schijven zijn die wel compatibel zijn met Snow Leopard, maar ik dacht dat het sowieso beter zou zijn om te updaten en dan een schijf te kopen.
Ik heb net het schijfhulpprogramma eens laten controleren, maar daar komt uit 'Het volume Macintosh HD is in orde'. Is daar dan nog iets mee te doen?

Om dan even uit te leggen wat ik met traag bedoel: over het algemeen overal traag en beachballs. Ik merkte het eerst toen ik weer afleveringen aan het afhalen was, de downloads gingen veel trager als vroeger. Safari was toen ook al wat trager. Maar als ik nu een grote opmaak in Indesign bezig ben kan het ook wel heel lang duren voor op te slaan of te switchen tussen vensters… Tot ik er gek van wordt en er mee stop.

@Shmoo: ik zit dus inderdaad op 2GB. Hierboven al de vraag over upgraden van hoe en wat :grin:
Ik ben inderdaad niet gehecht aan iCloud, maar dat is dan ook weer misschien omdat ik niet goed weet wat het doet. Ik wou de upgrade ook graag doen voor bijvoorbeeld de berichten app die er dan bij komt.

Verder heb ik de activiteitenweergave eens bekeken, maar daar word ik niet veel wijzer uit. Waar moet ik naar kijken? En heb ook eens gecheckt wat er bijvoorbeeld opstart als ik em aan zet, wat zo goed als niets is (iTuneshelper?).
Upgraden is dus niet de beste optie?

One More Thing: mijn excuses voor het lange bericht :grin:

Je hoeft je niet te excuseren, hoor;). We zijn er om te helpen.

'Het riekt', zoals men dat mooi kan zeggen, erg naar een defecte HDD. Wat betreft compatibiliteit werken eigenlijk alle schijven ook gewoon in Snow Leopard. Het enige wat je moet doen, is de HDD omzetten van het originele format (vaak NTFS, maar kan ook FAT32 zijn) naar Mac OS Extended (Journaled), ook wel door het leven gaand als HFS+. Dat format is een Apple format en dat is nodig voor Time Machine back-up. Dit moet je trouwens sowieso doen, ook als je (Mountain) Lion hebt. NTFS is standaard Windows format en FAT32 is universeler, maar is beperkt omdat je er maar maximaal bestanden van 4 GB heen kan slepen (FAT32 wordt vaak gebruikt voor USB sticks bijv.). Dit omzetten is een vrij simpel proces in het programma 'Disk Utility' (Schijfhulpprogramma). Je kan dit programma ook gebruiken om een check te doen op je HDD. Als daar een error uitkomt, is de kans groot dat hij aan het sterven is. Disk Utility is een standaard programma op de Mac: erg handig!!

Die 2GB is niet erg veel (en voor (Mountain) Lion heb je minimaal 4 GB nodig), maar dat is niet per definitie een vertrager. Als je die erin plaatst, zal je computer wel sneller aanvoelen, denk ik. Maar dat die beachballs opkomen tijdens het gebruik van het geheugen (opslaan van bestanden, openen van programma's) is voor mij niet een goed teken.

Ik zou dus vooral adviseren om zo snel mogelijk je belangrijkste bestanden ergens op te slaan en ook zo snel mogelijk een volledige back-up te draaien, voordat het 'te laat' is.

Je vragen waren zeker niet dom;)! Ik vind het alleen dom om te zeggen dat er geen 'domme vragen' zijn. Maar, zoals ik al zei, dat is bij jou niet van toepassing;)!
Sterker nog, ik weet precies wat je meemaakt (al hoop ik eigenlijk van niet:P). Wij hadden een MacBook uit 2006 (een hele tijd geleden) en toen die viel, dachten we dat alles OK was (want hij deed het gewoon nog). Maar toen kreeg ie dit soort symptomen. Dat wordt langzamerhand slechter en eindigt in een mapje met een vraagteken erin bij opstarten, waar je normaliter een Apple logo ziet.

[quote]
Had ik bijna een WD My Passport Edge besteld, tot ik zag dat die compatibel is met Lion of MLion. Toen ging er een lampje branden, ik herinnerde me dat ik de update naar Lion niet gedaan had
[/quote]
Dergelijke teksten op de doos van een externe harddisk zijn onzinnige marketing verhalen. Harde schijven worden (sorry voor het jargon) op low-level niveau aangestuurd en staan los van het OS dat 'er boven zit'.

[quote]
Als ik naar de Mountain Lion ga, gaan mijn Adobe CS4 programma's dan nog werken?
[/quote]
Hangt er van af welk CS 4 programma je bedoeld. Het schijnt dat in ieder geval Photoshop CS4 geen problemen kent icm ML. Hou er wel rekening mee dat je voor ML meer RAM moet hebben; 4GB op zijn minst voor een soepele werking.

@Maverick9898: Bedankt voor je uitleg, nu snap ik het toch wat beter :smile:
Die check van de harde schijf heb ik gedaan, daar kwam niets uit.
Ik heb me ook even verder verdiept in het geheugengebruik. Blijkt dat ik toch niet zo ruim zit met mijn 2GB. Hoewel ik vandaag niet echt veel heb lopen, zijn dit de cijfers (ongeveer uiteraard):
Beschikbaar: 148mb
Wired: 460mb
Actief: 945mb
Inactief: 490mb
In gebruik: 1,86GB

Ik las ook dat de ratio tussen de page-ins en page-outs belangrijk was, bij mij zijn deze momenteel 428mb en 99mb.

Ik wil dus wel meer geheugen steken (en heb ondertussen ook gelezen hoe :grin:) maar kan je dit enkel via de apple store kopen? Na nog eens te checken blijkt dat ik een 9,1 model heb, van begin 2009 (heb em thans gekocht in 2008 :slant: dacht ik). Enige beschikbare op de store is dadelijk 4GB. Hoe gaat dit dan in zijn werk? Vervang ik de 2GB naar 4GB of is dat optellen? Lijkt me dan wel wat veel voor wat ik het gebruik... (Zie je, voor jullie zijn dit toch wel domme vragen :lol:)

Ik hoop inderdaad ook niet dat mapje te krijgen binnenkort, dus ik ga je raad om een externe schijf snel te gaan halen opvolgen. Maar stel dat ik een gewone My Passport van WD koop, die gaat die toch nog werken ook als ik toch zou updaten naar Lion? En indien ik dan toch het geheugen vergroot, is het aangeraden om die upgrade te doen? Of heeft dat niet veel extra ten opzichte van Snow Leopard waar ik nu op werk (voor een leek als mij)?

@hendrik ijzerbroot: Ok dat wist ik niet, maar als zelf marketeer zijnde had ik dat kunnen weten :grin: als het op deze dingen aankomt speel ik thans liever op zeker.
Ik werk voornamelijk met Photoshop, Indesign en Illustrator, allemaal in CS4. Maar die upgrade stel ik nu nog even uit, geheugen lijkt me belangrijker.

Geheugen kan je bij elke willekeurige onderdelenleverancier kopen. Een iMac 9.2 heeft waarschijnlijk DDR3 SO-DIMMS nodig. Als je safe wil doen neem je KTA geheugen of MacMemory. In principe is DDR3 een specificatie (Samen met de SO-DIMM fysieke spec) die gewoon universeel moet zijn, maar in de praktijk wijken fabrikanten nog wel eens net wat te ver af. KTA & equivalenten zijn vooral handig om dat je weet dat ze getest zijn met Apple systemen, en gezien er in diversiteit een flinke beperking is, kan je stellen dat ze jouw model ook geprobeerd hebben, en ze dus vooraf al weten dat het werkt. Een of ander A-Data or ICIDU reepje zal net zo goed kunnen werken, maar het is niet getest en als je problemen hebt gaan ze je niet extra helpen om dat je een Mac hebt.

Volgens everymac hebben alle iMac9,1 modellen DDR3 geheugen, een upgrade (twee keer 2 GB) kost je dan c.a. 40 euro, als je bijv. twee van deze koopt: http://tweakers.net/pricewatch/266986

Een kit versie waarbij je twee in een verpakking koopt is altijd slimmer, maar die lijkt niet meer te bestaan. Twee losse van 2 gaat ook prima werken.

Jou page in/out ratio is dus 4,3 wat een beetje aan de lage kant is. Beter is rond 10. En in [url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macs-en-ram-veel-gestelde-vragen]dit draadje[/url] lees je wat meer over geheugen.

Over je harde schijf: ja, maar hoe je computer ook functioneert, een Time Machine back-up is gewoon sowieso erg aan te raden. Een computer kan van de ene op het andere moment kapot gaan, ook een Mac. Als dan al je bestanden wegzijn, wat moet je dan? Bovendien is Time Machine ERG handig als je een nieuwe koopt. Je kan dan bij het opstarten via Migratie-assistent alles terugzetten, precies waar je het op je vorige computer gelaten hebt, tot de achtergrondafbeelding aan toe. Dat scheelt erg veel werk en is gewoon ontzettend handig!!!

Als Disk Utility niks vind, kan het inderdaad ook gewoon te kort aan RAM geheugen zijn. Een iets grondigere check is door [url=http://www.macupdate.com/app/mac/24875/smart-utility]S.M.A.R.T. Utility[/url]. Als er dan nog niks uitkomt, dan is het waarschijnlijk OK met je HDD. Nevertheless, gewoon altijd back-uppen! Dat is veilig en daar heb je gewoon veel plezier van voor relatief weinig geld.

Je kan overwegen te upgraden naar (Mountain) Lion. Kijken even [url=http://www.apple.com/osx/]hier[/url] of je er iets tussen vind zitten wat je erg handig zou vinden. Naast extra functies kan een argument zijn om te upgraden dat je up-to-date bent, in verband met als je nieuwe software zou moeten installeren. Als je overstapt, zou ik naar Mountain Lion gaan. De meeste gebruikers ervaren gelijke of snellere werking t.o.v. Lion (en meesten ongeveer gelijk met Snow Leopard). Ik zou of Snow Leopard of Mountain Lion, geen Lion kiezen. Maar ik denk dat je er niet enorm van gaat profiteren, maar wie weet! Kijk even zou ik zeggen. Dat heeft minder haast dan die HDD.

Over geheugen: ja je kan ook bijplaatsen, maar wat het handige is om te onthouden is dat RAM het best functioneert als het gelijk is. Dus als je nu twee x 1GB kaartjes hebt zitten, en je hebt ruimte voor nog twee, dan kan je het beste 2 x 2GB erbij te doen. Als het 1 kaart is van 2GB dat je nu hebt, dan is nog een kaart van 2 GB (of van 4GB) het beste. Altijd proberen 'even' op te bouwen zeg maar;)! Maar oud en nieuw geheugen combineren kan zeker, mits er genoeg slots zijn:). Sterker nog, dat is aan te raden. Beter meer geheugen dan minder en je gebruikt die oude slots ook nog gewoon. Heb je ze niet voor niets gekocht;).

Over waar je moet kopen: koop ZEKER niet bij Apple, dat is veel te duur. Kingston verkoopt altijd goede RAM-modules (kijk maar op de [url=http://www.kingston.com/us/memory/system_specific]website[/url] van Kingston, daar kan je ook precies zien welke je moet hebben voor jouw specifieke Mac). Ik heb de laatste keer bij simmcity.nl gekocht, dat was iets goedkoper dan Kingston, maar dat kan verschillen. In het topic dat hendrik ijzerbroot geeft, is nog veel meer info te vinden hierover:). Maar ik kan me voorstellen dat je daar niet doorheen wilt spitten, dus zie hierboven kort wat info.

Ok, het wordt me allemaal duidelijker :grin:
Voor het geheugen ben ik op zoek gegaan, en ja ik heb wel dat hele topic gelezen en ben wijzer geworden, geweldige info (waarvoor dank)!

Ik heb nu inderdaad 2x1GB zitten, kan je ergens zien hoeveel geheugensleuven er zijn (zonder hem open te maken)? Apple is inderdaad verschrikkelijk duur, dus ben gaan kijken bij Kingston. Maar voor dit model verkopen ze enkel 4GB en 8GB (2x4GB). Nu vind ik het best wel gek om naar 8Gb over te gaan, niet?

Die Time Machine dan, kan ik dat gewoon opstarten en 'proberen'? Ik heb het nog nooit gebruikt, dus ben eerder afwachtend op dit moment :) ik wil niets kwijt spelen.
Die schijf ga ik zowiezo wel aanschaffen, als is het maar om series op weg te schrijven :)

De extra functies van Mountain Lion zeggen me niet allemaal veel, maar vooral de iCloud en iMessage wel. Zeker met de iPad lijkt me dit makkelijk. En ben ook nog wel van plan een iPhone aan te schaffen als het budget dat toelaat. Dus ga achteraf misschien toch upgraden.

Bedankt alvast voor de info!