40 tifs in één tif splitsen

Door een recovery aktie zijn er een stuk of 40 tif-bestanden als één tif-bestand gesaved. Ik kan dit tif-bestand (40mb) openen in BBedit en als ik zoek op: MMx00* dan heb ik het begin van de ingesloten tif-file. als ik dit kopieer in een nieuwe file en deze save als filenaam.tif dan kan ik hem openen in photoshop. Dit zal ik dus meerdere keren met de hand moeten doen.

weet iemand een mogelijkheid om deze aktie te automatiseren.
1/ een programma die dit kan
2/ een applescript mogelijkheid met programma???

(ik heb geprobeerd met applescript in BBedit maar ik kan de cursor positie niet oproepen dus ik kan ook de selectie niet selecteren.)

[code:1:c7bf0dc93a]
Verplaatst naar Beeld
maceddy[/code:1:c7bf0dc93a]

Ik kan het niet direct testen, maar ik heb wel gelezen dat Photoshoop CS dit kan. Althans Photoshop kan als je bv een A4 hebt gescand met allemaal kleine plaatjes erop deze croppen en roteren en bewaren als een apart bestand. Dus ik neem aan dat hij dat ook doet met een groot file. Ik denk alleen dat de voorwaarde is dat er een beetje wit tussen de foto's moet staan.

Dit is niet het probleem. Als ik de tif van 40mb open zie ik alleen maar de eerste afbeelding. als ik hem dan save is de file gereduceerd tot 1mb. De oplossing zoek ik dan ook in BBedit achtige "programmeer/applescript" omgeving en niet in een grafisch pakket.

(ik zit na mijn mening dan ook in het verkeerde forum)

heb je al eens gewoon stuffit geprobeert? Vroeger was er zo'n progje dat uucdPPC heette, en zeer geschikt was voor zulke zaken. Met andere woorden zoek eens enkele encoders en smijt dat document eens op al die encoders. Ik ben er ook zeker van dat je dat via de term kan, maar ik zou niet weten hoe.

Het programma ImageMagick kan dit ongetwijfeld. Ik vermoed dat dit standaard met OSX is geïnstalleerd. Probeer eens (in een terminal) te tikken [code:1:d36e94f49f] man convert [/code:1:d36e94f49f] Je krijgt dan uitleg over hoe je het kan gebruiken. Misschien (ik weet het niet) is een ander tooltje van dezelfde familie geschikter: [code:1:d36e94f49f] man mogrify [/code:1:d36e94f49f]