4200rpm of 7200rmp harde schijf?

Dat ik een iBookie wil was al [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=18642]ergens anders[/url] te lezen, maar ik heb er nog een vraag bij.

Ik zie net dat de harde schijf van de iBook maar 4200rpm maakt. Voor video-bewerking is 7200 gewenst geloof ik. Valt er dan alsnog redelijk mee te werken, met een dergelijk lagere draaisnelheid van de HD in de iBook?

(Nee, een PowerBook is helaas out of order: €€€)

Thanks, Boje

Er valt vast wel mee te werken. Maar toch raad ik je aan om een snellere schijf te plaatsen. Ik zelf ben in bezit van een PB G4 12" (867mhz) en merk dat de snelheid van de schijf het systeem soms de nek om doet. Dus ik ben nog aan het sparen voor een Toshiba 60 GB 7200rpm schijf.

Heb zelf een iBook gehad en merkte toen al dat de laptops van apple een snellere schijf kunnen gebruiken. Los van het feit dat een tot de nok gevuld systeem met RAM. Ook erg lekker werkt

Als je hem toch bestelt dan zou ik meteen een snelle schijf in laten bouwen.
Ben je meteen van het gezeik af.

[quote:f4d51573fb="Jordan_D"]Als je hem toch bestelt dan zou ik meteen een snelle schijf in laten bouwen. Ben je meteen van het gezeik af.[/quote:f4d51573fb]

Is dat ook nog ná aankoop te doen? Of moet dat gelijk? (Net als dat iemand zei dat een bluetooth module achteraf niet meer ingebouwd kan worden)

Owww sorry. Ik zie net dat de PowerBooks ook gewoon 4200rpm hebben, terwijl er zat pro's zijn die daarop editen!

Okee no worries. Slotje dan maar :):slight_smile:

je zou ook aan een externe firewire harddisk kunnen denken

een bleutooth dongle kan achteraf niet ingebouwd worden. Een harde schijf kun je gewoon (laten) vervangen. Maar dat is idd slimmer om te laten doen als je hem koopt...

Dat die snellere harde schijf nogal wat uitmaakt kun je hier lezen

externe schijf lijkt me idd slimmer,.. het is prijs/GB's gewijs een stuk goedkoper.. en dan kan je zonder problemen een snelle schijf gerbuiken.. ik zou niet zomaar een 7200RPM HD in een iBook zetten.. want die worden namelijk wel een stuk heter en ze vreten ook nog is meer stroom :)

dus een 7200RPM met 8mb cache is een stuk slimmer… :slight_smile:

[quote:efb9b6b825="HS-L"]externe schijf lijkt me idd slimmer,.. dus een 7200RPM met 8mb cache is een stuk slimmer.. :)[/quote:efb9b6b825] Wordt de 'normale' FireWire-poort dan niet de bottle-neck? Of is te weinig cache dan de vertragende factor?

Een externe Firewire schijf is niet zo snel als een direkt aangesloten op de ata bus van het moederbord van de iBook. Als de Bus van de iBook het aankan zie ik niet waarom er geen snelle schijf in zou kunnen. Het ding gaat flink warm worden dat wel. dat is het enige probleem. Als je ziet hoe warm een Alu Pb soms wordt! Er bestaan overigens ook 7200 rpm Notebook schijven(IBM 60 GB) ,maar die zijn nog veel te duur (ca 250 euro)en worden nog veel warmer, handig om tosties te maken. :wink:

Gulden middenweg: neem een 5400 toeren schijf ;)

Dat zou ik ook doen, een 5400 t/min schijf.

Ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat er in de Powerbooks een 5400 variant aanwezig was?

In de 15" en 17" nieuwste modellen kun je tegen (behoorlijke) meerprijs een 5400 toeren schijf krijgen...

Ik ga zeer binnenkort de stap wagen van PC (na 15 jaar) naar Apple, met het aanschaffen van een Powerbook.

Wat is het huidige oordeel wat betreft de ingebouwde harde schijf? Ik zit te twijfelen of ik mijn 1.33GHz 15" Powerbook laat uitrusten met de 5400RPM schijf van Apple, in plaats van de standaard aanwezige 4200RPM, of met een Hitachi 7200RPM schijf via de dealer.

zie ook:[url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=22647[/url]