5,6 GB Imovie film verkleinen

Hallo maccers, ik heb een Imovie film gemaakt en die is nu te groot voor op een dvd. Nu kan ik bij DEEL ongelooflijk veel opties kiezen om hem wel op een dvd te kunnen krijgen qua grootte. De kwaliteit daarentegen wil ik niet verliezen. Ik ben aan het rotzooien geweest met een GEAVANCEERDE INSTELLING - divx. Nu duurt dat 153 minuten voordat ik iets van resultaat kan zien. De vraag is of het dan daarwerkelijk goed is. Nu wil ik niet elke optie gaan uitproberen, want dan ben ik volgend jaar nog niet klaar.

Ik DEEL hem nu als een .mov in zijn originele kwaliteit, te groot dus, maar duurt maar 16 minuten. Met die .mov wil ik dus wat gaan doen om hem te verkleinen.

Hoe kan ik dat op een makkelijke manier doen, zonder dat ik in een bepaald programmaatje duizenden opties moet nalopen.

Op z’n makkelijkst gezegd, een optie: de .mov comprimeren naar DVD formaat, zonder dat ik van alles en nog wat moet gaan aanvinken en/of invoeren.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan eventueel.
Heb al het een en ander aan freeware software gedownload, maar die zijn veelal om een DVD te rippen.

Is er misschien ook een makkelijke optie in Imovie wellicht om hem precies naar DVD formaat te comprimeren, zonder dat er kwaliteitsverlies is.
Delen naar CDROM bijvoorbeeld geeft veel kwaliteitsverlies namelijk.

Ik kom er ff niet meer uit, teveel opties om te kiezen, maar wil de meest logische en beste hebben.

Alvast bedankt.

Nookie.

Hallo, Om je film op een DVD te krijgen moet je gewoon vanuit imovie op de knop "iDVD" drukken. En dan op "maak idvd-project aan"klikken.

iDVD start dan automatisch en je kan dan in idvd je film branden.
iDVD comprimeert je film zodat deze op een dvd past.

als ik dat doe, dan moet ik met menu's werken. Dat wil ik dus niet, gewoon in de dvd speler stoppen en meteen spelen, zonder een startmenu. Het is voor iemand die al wat ouder is en niet echt verstand heeft van dvd menus enz enz. Dus ik wil graag een dvd die meteen gaat afspelen zodra hij in de dvd speler gaat.

Kan dat ook via idvd of moet je dan met een menu werken.

Zo ja, dan wil ik een andere oplossing, zo nee, hoe kan ik een insert&play dvd in idvd maken??

Nookie.

Mocht je een diskimage kunnen maken die net te groot is (bijv 6Gb), met DVD2OneX kun je m precies samenpersen tot ie exact past. Wanneer je direct een lagere kwaliteit kiest bestaat het risico dat niet de hele schijf exact gevuld wordt, en dus ruimte voor beter beeld onbenut blijft.

Die diskimage maak ik nu via toast. ik sleep de mov erin, zet alles goed hoe de dvd moet worden (auto-play disc on insert) en bewaar hem als image. Ik neem aan dat ik dat zo moet doen toch??

Ik wacht af, dit gaat wel ff duren.

Ik heb dvd2oneX gedownload, gebruik de trial, maar als ik het goed zie kan ik alleen een video_ts map selecteren en geen image…

Jij bedoelt zeker een dvd image dan. Hoe maak ik dan van een mov een dvd image met audio en video_ts map.
Niet via idvd, want dan heb ik weer een menu erbij die ik niet wil.

Nookie

Wanneer je die diskimage mount, staat er een Video_TS map in. Die moet je selecteren. Vervolgens in Toast een nieuwe DVD-ROM UDF maken, schijf een naam geven, en de samengeperste Video_TS van DVD2OneX er heen slepen. Bakken en hoppa :D

Ok, ben benieuwd.

Nu had ik nog een opmerking.
Hoe kan het in vredesnaam dat wat ik geimporteerd heb in Imovie niet groter is dan 50 MB, maar wel een bestand wordt van over de 5GB.

Bij elkaar duurt de movie maar 25 minuten.

Nookie

50 Mb en 5 Gb is wel heel ver uit elkaar. Misschien is je origineel van lagere resolutie (DVD = 576x720) en waarschijnlijk in een moderner formaat. Een MPEG4 film kan bij dezelfde kwaliteit wel 5x zo compact zijn als een MPEG2 film zoals die op een DVD wordt gezet. Maar 25 minuten zou in max kwaliteit eigenlijk maar zo'n 1,5 Gb op DVD mogen zijn.

Ik heb bij elkaar 5 filmpjes, 3 iphoto movs en 2 avi's van een digitale camera. Heb in iphoto heel simpel foto's bij DEEL geexporteerd naar quicktime. Daar kan je aangeven: toon afbeeldingen xx seconden.

Dat heb ik met 3 fotosessies zo gedaan en dat werd niet groter dan 40 mb.
Wat muziek in imovie eronder gezet en toen werd het dus +5GB.

Iemand op mijn werk had hetzelfde probleem.
Een film geimporteerd, muziek eronder gezet en hoppa, te groot voor op een dvd.
Terwijl die ook maar iets van 80 mb was.

Iets geks heb ik niet gedaan in imovie, de 3 movs geimporteerd, tussen de films een losse foto met tekst erop geplaatst, niks met overvloeien ofzo. Als laatste nog 2 avi’s erachter gezet.

In iMovie worden de meeste filmpjes omgezet naar het DV formaat. Dat is een formaat zonder compressie en maakt de film dus vele malen groter. Als de oorspronkelijke filmpjes niet veel groter dan 50 MB waren, dan zou ik me niet teveel zorgen maken over het kwaliteitsverlies. DVD kwaliteit is vele male beter dan dat je met de meeste (foto) camera's kunt opnemen. Als je iMovieproject 5 GB is, wil dat nog niet zeggen dat je film 5 GB is. Kies in iMovie de optie exporteer film naar DV formaat. Dan krijg je de compleet gemonteerde film in één DV filmbestand. Die kun je dan vervolgens gebruiken om met bijvoorbeeld Toast een DVD te branden. Toast zal de film dan vanzelf comprimeren. Als stelregel kun je gebruiken dat 1 uur digitale video altijd op een DVD moet passen, zonder noemenswaardige kwaliteitsverliezen.

Succes.

Ik kwam er dus gisteren achter dat als je hem inderdaad in toast sleept, het balkje maar een beetje gevuld wordt. Dus het probleem is opgelost. Vond het vreemd dat ik een mov kreeg van 5 GB. Dus begon er al niet aan om dit te branden in toast. Maar nu weet ik wel beter. Bedankt voor de info!!!

Heerlijk, zo’n forum!!

hallo,

ik heb een vraag die aansluit bij dit topic!

ik had nl een file die 5,9 gb was.

via de door jullie beschreven stappen heb ik de file met iDVD weggeschreven als een image. Deze image heeft een omvang van 1,6 GB Dit past dus op 1 DVDtje, maar hoe moet ik deze image nu branden zodat hij automatisch gepakt wordt door mijjn DVDspeler? iemand een tip?

hartelijk dank gasten, echt top zo;n forum!

Robbes

Als je in iDVD een DVD maakt, dan kun je instellen dat je filmpje automatisch wordt afgespeeld, zodra je de dvd in de player stopt. Kijk gewoon even in de iDVD help, daarin staat het perfect uitgelegd.

En wat betreft de grootte van je bestanden voor en na het importeren, dat heeft alles te maken met de compressie van je film.

Let er op dat je bij een enkellaags DVD maximaal 2 uur videomateriaal kwijt kunt. De grootte van je idvd bestand, of quicktime doet er eigenlijk niet toe.

Pasgeleden een film van 25 minuten, als 8 bit uncompressed naar Quicktime was geconverteerd op een dvd gezet. Het bestand van 35 GB, maar daar bleef ongeveer 1,5 GB van over.