64 bit voordeel slechts bij 4GB RAM of meer?

Ik las juist ergens dat de 64-bit alleen echt tot zijn recht komt bij 4 GB RAM geheugen of meer. Kan iemand mij dat bevestigen? TIA :apple:

is volgens mij niet waar, ik denk dat er nu twee dingen door elkaar heen gehaald worden.

Volgens mij kunnen de 32-bits machines tot maximaal 4GB geheugen aan, en de 64 bits machines verdubbelen dat tot maximaal 8GB.

Wel geldt in het algemeen: hoe meer geheugen, hoe beter…
En: een 64 bits processor komt beter tot zijn recht als je 64-bits software draait.

[quote:2967d1e64c="Mac Hammer Fan"]Ik las juist ergens dat de 64-bit alleen echt tot zijn recht komt bij 4 GB RAM geheugen of meer. Kan iemand mij dat bevestigen? TIA :apple:[/quote:2967d1e64c]

ja (en nee als je specifiek de G5 bedoelt).

als je 32bit aansturing van geheugen hebt heb je 2(32) addressen voor het geheugen.
2(32) = 4294967296
Dus er kunnen met 32 bits PC maar 4Gig addressen bestaan voor het geheugen.

Maar de G5 is een 64bit processor. Dat wil zeggen dat hij dus theoretisch 4294967296 * 4294967296 addressen voor geheugen kan aansturen. (18 exabytes, Tot nu toe gigantich veel).
Daarom is hij technisch begrensd op 42bit komt overeen met 4 terabytes.

Dus ja,
je kan niet verder als 4gig met een 32bit PC ( toch niet zonder snelheid te verliezen), en een zelfde processor maar in 64bit uitvoering zal hierdonder niet sneller werken.

Nee, want de G5 is niet een gewone 64bit G4 processor want ze hebben de architectuur ook veranderd. ( 64bit laat ook toe om de meer instructies in de processor te steken)
Het is niet enkel de sturing van het geheugen dat is bijgewerkt maar ook het aanvoeren/verwerken/uitvoeren van de bits.

Vergelijk het met een Smart en een Porsche. Smart kan max 130 de Porsche gaat dus op topsnelheid zo voorbij. Maar als je je wagen enkel gebruikt om in het stad te rijden max 50, ben je dus niet veel met je Porsche. Buiten dat je iets sneller kunt optrekken om terug tesamen voor het volgende rode licht te staan.

Naar analogie: Je (mail lezen)/(DVD bekijken)/(Office bestanden maken)/Internetten/… zullen evensnel werken op een snelle G4 en G5.

[quote:ce36d11195="PeterMeeuwsen"]... Wel geldt in het algemeen: hoe meer geheugen, hoe beter.... En: een 64 bits processor komt beter tot zijn recht als je 64-bits software draait.[/quote:ce36d11195]

Er is een max aan de hoeveelheid geheugen die de processen op je computer nuttig gebruiken. Een powerbook met 2 GB die vervolgens voor Office wordt gebruikt had zeker 1 GB thuis kunnen laten (als het niet 1,5 GB is). Enkele honderden MB is voor iedereen nuttig. Daarboven hangt het toch wel af van het gebruik van vooral grafische software (photoshop, FCP en dergelijke).

Waar de grens ligt van hoeveel geheugen je nodig hebt is lastig vast te stellen. Besturingssystemen schrijven veel data weg in buffers, cache en virtueel geheugen. Als je een bestandje hebt gebruikt, zou je dat nog wel eens nodig kunnen hebben en dan is het handig als die in de cache staat (want veel sneller te benaderen). Dus als je meer geheugen hebt zal er meer in de cache gehouden worden. Je systeem zal dan rapporteren dat die tig GB netjes gebruikt worden. Dat die dure GB’s gevuld zijn met nauwelijks zinvolle data zegt hij er dan niet bij. Stop er niet meteen GB’s RAM in, maar investeer liever in een snelle harde schijf. Goedkoper, meer snelheidswinst voor je geld. Ook voor al die bestandjes die je gebruikt, die net niet in je cache stonden.

hey,

En dan hangt het nog van de app af hoevele dat ie kan adresseren.
Illustrator kan niet met 2GB overweg, PS wel maar ook niet meer.

greetzz