64bits-opvolger Intel Core Duo verwacht in september

inmiddels interessant nieuws... Lees vooral de commentaren...

http://tweakers.net/nieuws/40722

Wat ze hier zeggen is dat zo? G5 iMac was een 64bit systeem en u 32bits qua processor?

Joost

jep... érg leuk om te lezen...

speculaties… speculaties… moeilijke termen… 64bit… 32bit… G6!..

:wink: Max

De nieuwe iMac is inderdaad 32-bit, niet dat je daar als gebruiker veel van merkt.

Dikke kans dat Apple de opvolgers van de Powermac gaat voorzien van deze 64-bittertjes, zou iig logisch zijn.

Voor de consument maakt het bitter weinig uit allemaal. 64-bit wordt pas interessant op het moment dat je meer dan 4 GB aan geheugen nodig zou moeten hebben. Tegen die tijd dat we zover zijn is de huidige apparatuur en OS allang afgeschreven. Daarom ook vind ik het onzin dat we nu al 64-bit zouden moeten hebben.

De gemiddelde A-merk PC heeft meestal niet meer dan 512 MB aan boord. Nu zie je een verschuiving naar 1 GB en voorlopig is dat meer dan zat, ook voor het komende Windows Vista. Een consumentencomputer heeft geen 64-bit nodig, althans niet in de komende twee, drie jaar vermoed ik. Het zijn slechts de marketingmensen die ons dat wijsmaken. Zo denk ik erover.

Was de oude PowerPC iMac G5 (uit mn sig) wèl 64-bits dan? ?

[quote:f93e8addfc="hietahh"]Was de oude PowerPC iMac G5 (uit mn sig) wèl 64-bits dan? ?[/quote:f93e8addfc]

Ja, de G5 is een andere naam voor de IBM PowerPC 970 processor en die is 64-bit.

Uit het door mij gesloten draadje [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=872695#872695]Intel Core Duo: 64 bit........???[/url] voor de volledigheid de belangrijkste berichten:

[quote:f20e0c242d=“dreamlab’s openingspost”]We hadden (hebben) de 64 bit PowerPC G5. Apple was de “eerste” en was daar trots op. Er werden grote voordelen mee behaald (volgens Apple!). Nu hebben we de Intel Core Duo…is die 64 bit? En wat is nu het nut van de 64 bit processor? Ik weet hier zelf niet veel van maar er zijn vast knappe koppen die dit wel weten. Ik ben namelijk erg nieuwsgierig of het 64 bit verhaal nu WEER een broodje aap verhaal is van ome Steve.

Kan iemand hier een antwoord op geven? Ik google me suf maar ik vindt niks! Ook op de Intel site vindt je niks over het aantal bits van de nieuwe chip.[/quote:f20e0c242d][quote:f20e0c242d=“larridon”]Intel Core Duo = 32-bit

Vanaf september 2006 verwacht met Intel Core Duo processors met 64-bit.

Wat nu zo goed is aan 64-bit behalve dat je meer geheugen kan gebruiken weet ik niet juist.

Intel heeft Apple waarschijnlijk over de streep gekregen met de Intel Core Duo 64-bit processor maar helaas is die nog niet klaar … Net zoals IBM Apple deed wachten op de G5 met 64-bit zal Intel Apple even laten wachten op de Core Duo met 64-bit.[/quote:f20e0c242d][quote:f20e0c242d=“Remon”]Das wel erg jammer moet ik zeggen hebben ze tiger die 64 ondersteund en nu
kan tiger er geen gebruik van maken. Volgens mij merk je het evrschil tussen 32
en 64 bit niet eens zou zelf ook niet weten waar het verschil aan ligt.[/quote:f20e0c242d][quote:f20e0c242d=“DeXoN”]Volgens mij zie je het verschil bij games. Zoals FarCry op pc. Daar zie je het verschil goed tussen 32 en 64 bit als ik juist ben.
[size=9:f20e0c242d][color=orange:f20e0c242d]DeXoN[/color:f20e0c242d][/size:f20e0c242d][/quote:f20e0c242d][quote:f20e0c242d=“Granny Smith”]voor de meesten onder ons (>90%) maakt het niks uit…

voor een groot deel van de overigen (>9,99%) maakt het weinig uit.

==> <0,01van mensen haalt er [b:f20e0c242d]echt[/b:f20e0c242d] voordeel uit

nix om u zorgen of te maken…

ik heb liever dual core dan 64bit :P[/quote:f20e0c242d][quote:f20e0c242d=“LoveBug356”][quote:f20e0c242d=“Remon”]Das wel erg jammer moet ik zeggen hebben ze tiger die 64 ondersteund en nu
kan tiger er geen gebruik van maken. Volgens mij merk je het evrschil tussen 32
en 64 bit niet eens zou zelf ook niet weten waar het verschil aan ligt.[/quote:f20e0c242d]

Tiger is geen 64-bit OS. 64-bit is maar voor een klein gedeelte geimplementeerd, daarom merkt niemand daar zoiets van. Voor meer info zoek maar eens op het forum of op de site voor developers van Apple.[/quote:f20e0c242d]

Zo, dan kunnen we hier verder met de berichtgeving over de 32 dan wel 64bits Intel Core Duo :slight_smile:

kwam een stukje tegen over de 64 bit architectuur.

klikkie

klein stukje eruit:
64-bit klinkt als een leuk getal, en de logica zegt ons dat het sneller is als 32-bit, aangezien het 2 keer zo groot is. PC-logica volgt die redenering echter nooit, dat weet zelfs het kleinste kind ondertussen. Een Pentium 200 MMX is niet 2 keer zo traag als een Pentium II 400 Mhz . Een CD-schrijver die 52 speed schrijft is niet 2 keer zo snel als een 26 speed schrijver, en ga zo maar door. Waar praten we dan precies over als we het hebben over 64-bit, en de eventuele noodzakelijkheden die ons ertoe drijven over te schakelen op dit systeem. Bij 32-bit en 64-bit processors praten we dan over de grootte van de registers. De registers zijn kleine, zeer snelle geheugenplaatsen die vlak langs de chip zelf zitten, nog dichterbij dan de Level 1 cache . Het doel van deze registers is het bijhouden van waardes.

Wat de meesten vergeten is dat de G5 dan wel 64-bit is, maar Tiger nogal altijd gewoon een 32-bit besturingssysteem is. Het grootste voordeel van een 64-bit processor is zoals gezegd meer geheugen kunnen adresseren en een betere rekenkracht.

Maar echt snelheidsvoordeel met 64-bit rekenwerk (of dat nu een G5 of een Core Duo 64 is) komt onder OS X pas als Apple een echte 64-bit variant uitbrengt. Software moet daar dan ook weer voor zijn geoptimaliseerd.

Er zijn diverse 64-bit AMD en Intel-chips in omloop en populair onder Windows, maar zonder de speciale 64-bit variant rijden ook die met de handrem op, zogezegd.

Volgens mij heeft Intel tegenwoordig bij (bijna) al hun processors bepaalde 64 bit onderdelen al toegevoegd, bijvoorbeeld geheugen adressering. Verder maakt het qua snelheid nu inderdaad allemaal nog niet veel uit.

Dan lijkt het erop dat de nieuwe powermacs pas daarna komen. 64 bit dual core intel.

64 bits.... niet alleen een 64 bits adresruimte maar ook 64 bits integer variabelen. Een grote adresruimte is nu voor de gewone gebruiker niet echt nodig. Dit geldt ook voor 64 bits variabelen. Voor professionele applicaties is het echter anders. Grote database applicaties, wetenschappelijke applicaties en niet te vergeten financiele applicaties... Maar allemaal professionele applicaties dus...