9650 vervangen door 9800 4x?

Zou ik mijn ATI 9800 128MB 4XAGP pro die ik nu in mijn dual 867 heb kunnen gebruiken in een G5 2.7? Indien ja, hoe zou het zitten qua prestaties? Ik vraag het mij af gelet op de kritiek die er is op de meegeleverde 9650. En ja, ook ik vind dat er meer keuze zou mogen zijn bij het topmodel van de G5!

Pas maar op, straks komt er een mod vertellen dat je niet goed bij je hoofd bent. :kleenex: :lol:

Hoi,

Volgens mij was dat niet mogelijk;
Er is namelijk een speciale G4 en G5 versie… 't had te maken met
4x en 8x agp geloof ik. :slight_smile:

Mvg,
Joram

[quote:e0e5a222c1="TonE"]Pas maar op, straks komt er een mod vertellen dat je niet goed bij je hoofd bent. :kleenex: :lol:[/quote:e0e5a222c1] Hoezo? Een 9800 zou toch beter moeten presteren? Natuurlijk het geheugen is de helft en het is inderdaad maar een 4 x ipv een 8 x zoals joram meldt. Enne, ik ben niet bang hoor! 8) Gestoord zijn is prettig :wink: .

hey

ik denk dat joram gelijki heeft met versies voor g5 en g4.
Ik heb geprobeerd een 4x agp 9000 in een nieuwe mac te proppen, paste niet.

greetzz

Ik was er vergeten bij te melden dat het iemand wel is gelukt om de GeForce 5200 (origineel uit de G5) met een beetje modden in een G4 Powermac heeft gestopt.

Ik denk dat het technisch gezien wel mogelijk zou zijn, maar
of je dan heel veel snelheidswinst hebt weet ik niet.
Je gaat tenslotte van 8x AGp naar 4x AGP, met een kaart die
eigenlijk niet voor de G5 is gemaakt.
Buiten dat; het zal vast een heel lastige klus zijn om dat voor
elkaar te krijgen… áls het al mogelijk is met de 9800pro.

Er zijn wel speciale 9800’s voor de G5, maar die zijn anders
als de G4 versie.

Mvg,
Joram

je ati 9800 4x agp kan ckers wel in je g5. En hij zal net zo goed presteren als de radeon 9800 pro die voor de g5 is en op 8x agp draaid.

De retail is namelijk sneller geclocked dan de oemversie die apple eerts optioneel leverde.

http://www.barefeats.com/rad9800s.html

check hier voor bench marks. De 9650 kun je vergelijken met de 9600. (ongeveer want die heeft 128 mb)

de 8x agp is meer marketing die zal je heus niet volleding benutten.

Als je nog één van die kaarten kwijt wil, weet je me te vinden!

Het verschil tussen 4x en 8x AGP is te verwaarlozen. Zelfs de allersnelste kaarten van dit moment gebruiken bij lange na niet de bandbreedte van AGP 4x, laat staan die van 8x. Het grote probleem bij de Mac is echter dat de sloten niet compatibel met elkaar zijn. Dit in tegenstelling tot de PC waar in een AGP 4x slot gewoon een 8x kaart kan omdat die backwards compatibel is. Apple heeft in de PowerMac G4 een iets ander AGP-slot gezet dan in de G5.

Het snelheidsverschil tussen die twee is niet echt het probleem, maar meer de constructie van de kaarten. Die is zodanig dat een AGP 8x kaart niet backwards compatibel is met AGP 4x-sloten, een heel irritant iets. Dit geldt in ieder geval voor de OEM-versies, de kaarten die Apple af-fabriek levert in zijn PowerMacs. Hoe dat bij de retail-versies zit, die je in de winkel kunt kopen weet ik niet. Wellicht kan de dealer daar meer over vertellen.

Ongetwijfeld zal er wel weer een manier zijn om deze ellende te omzeilen, een zoektocht op internet kan je daarbij misschien verder helpen. Veel succes ermee.

Goed, bedankt voor de info. Ik zal pas 100% zekerheid hebben als ik het probeer zodra mijn 2.7 er is. 'k Zal hier dan iets laten weten. En slagroom, misschien dat ik één van beide wel zal verkopen maar voorlopig weet ik het nog niet. Ik moet mijn dual 867 dan ook nog verkopen met één van beide kaarten of wel de originele kaart.

die radeon 9800 pro past 100 procent in de g5. Ik heb de kaart zelf ook en in de manual staat zelfs hoe dat moet.

Mocht je geen 30 inch cinema display aan je g5 willen hangen hou dan echt de radeon 9800. Die is echt veel sneller.

[quote:201fab8ba2="jonnie"]die radeon 9800 pro past 100 procent in de g5. Ik heb de kaart zelf ook en in de manual staat zelfs hoe dat moet.

Mocht je geen 30 inch cinema display aan je g5 willen hangen hou dan echt de radeon 9800. Die is echt veel sneller.[/quote:201fab8ba2]
Ja, dom van mij om niet eens in die handleiding te gaan lezen.
Dit heeft mij verder doen zoeken en inderdaad, die kaart zou moeten werken in een G5. 8 x schijnt zelfs zo goed als nooit aan bod te komen.
Links:
http://www.xlr8yourmac.com/G5/Dual_g5_9600_9800_tests.html
en vooral deze (onderaan):
http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/9800pro_Mac/mac_9800_pro_faq.html
Bedankt allemaal voor de info!