A1 pdf uitprinten op 4x A3

Vroeger, weet niet meer welke OSX versie, ( rhapsody en system 7-9 kon het zeker ) kon je een groter papier formaat af drukken op meerdere kleinere formaten.

Ik heb tot nu alles getekend in A3 formaat in SketchUp’s Layout en kon dat uitprinten op mijn A3 printer, de grotere maten liet ik uitprinten. En lokaal kan dit met een tiler programma.

Maar hoe doe je dit met een standaard OSX programma zoals b.v preview?

Is er ook een Printer plugin dit kan doen?

Dit kan met Mindcad Tiler. Vroeger was dit volgens mij een gratis programma, nu vragen ze er € 4,99 voor.

Ook is er een programma genaamd PosteRazor. Met dit programma heb ik geen ervaring, maar deze is zo te zien gratis.

Een echte integratie met het Afdrukken-menu ben ik nog niet tegengekomen. Waarschijnlijk is de reden hiervoor dat er meerdere configuratiemogelijkheden zijn bij het printen van posters, en een app hierdoor geschikter is.

Bedankt Thoomas. Klopt deze heb ik ook gebruikt, maar zocht echt iets wat vanuit de app zelf gebruikt kan worden.

Veel te veel stappen als je een dozijn A1 pdf’s moet uit printen. Zeker met meerdere pagina’s per pdf.

De gratis Adobe Acrobat Reader (DC) biedt o.a. deze mogelijkheid…

Klopt. Zie voorbeeld (A3 op 4x A4).

Merci,
Ik zal deze (weer) downloaden. Had deze eerder verwijderd omdat iedere keer AR zich opende als ik ‘open met preview’ wilde gebruiken of een PDF opende in Safari .

Niemand gebruikt Adobe Reader voor z’n plezier :slight_smile: Die dingen moet je met de hand uitschakelen: in de Finder rechtsklikken op een PDF, dan het infovenster openen (⌘i) en kiezen dat je hem met Voorvertoning (of wat dan ook) wilt openen, en klikken op de knop „Wijzig alles…” Dan Adobe Reader openen en in de voorkeuren daarvan naar „Internet” gaan om het vinkje uit te zetten waardoor Adobe Reader ook PDF’s weergeeft in je webbrowser.

Dat weet ik, maar vanuit andere app’s zoals Safari komt het dan nog te voorschijn. Zelfs de embedded PDF’s worden doordat geopend.

Nee. Want ook daar heb je de keus.

Misschien is dit een optie
The PosteRazor cuts a raster image into pieces which can afterwards be printed out and assembled to a poster.
http://posterazor.sourceforge.net

Al gedownload en besefte dat het dan gaat om images en geen pdf’s.

Heb inmiddels de AR gedownload.
Ondanks de melding eerder van over het aan of uit zetten van in Safari setting die ik niet kan vinden heb ik gewoon de internet plugin’s verwijderd.
En werkt zo ver.

[quote=lord anubis url=http://www.onemorething.nl/community/topic/a1-pdf-uitprinten-op-4x-a3/#post-3006307 time=1477389706]Dat weet ik, maar vanuit andere app’s zoals Safari komt het dan nog te voorschijn. Zelfs de embedded PDF’s worden doordat geopend.
[/quote]
Volgens mij heb je het tweede deel van wat ik zei niet gelezen:

:slight_smile:

Werkt dat niet, ga dan naar de map /Bibliotheek/Internet Plug-Ins op Macintosh HD (dus niet in je thuismap) en verplaats de AdobePDFViewer.plugin die je daar vindt, naar /Bibliotheek/Internet Plug-Ins (Disabled)/.

Klopt wel gelezen, maar ik heb dat vinkje niet. Dus daarom de plugins verwijderd.

Het zal Adobe wel weer eens niet lukken om dingen overal anders te doen …