A2 Poster maken

Jo luitjes,

Voor een verjaardag wil ik voor iemand een poster maken, A2 formaat. Maar ik heb nog nooit wat laten drukken. Dus ik heb er ook niet veel verstand van. Ik zit dus te denken om een poster te maken op A2 formaat, maar wat zijn daarvan precies de afmetingen? Het geheel maak ik in Illustrator, met een resolutie van 150 Dpi (lijkt mij voldoende?) en CMYK kleuren.

Hoeveel kost een A2 formaat ongeveer, als ik 2 exemplaren in full color laat afdrukken, bij een drukker?

Thx :slight_smile:

Sowieso zou ik voor drukwerk altijd op 300 dpi werken.

Verder hangt de prijs voor het drukwerk helemaal af van de oplage en het soort papier.

Ik zou even checken bij een goede copy-shop, zij kunnen je vast de mogelijkheden en prijzen vertellen en of je in RGB of CMYK moet werken en met welke resolutie. Waarschijnlijk zullen ze er een inktjetprint van maken, zeker bij een oplage van 1. Drukken wordt heeeeel duur met een kleine oplage.

Als je echt een proffesionele poster wild zou ik naar de drukker gaan. Om plaatjes te vergroten is [url=http://homokaasu.org/rasterbator/]Rasterbator[/url] wel leuk.

Bij een oplage van twee informeren naar digitaal drukken of plotten. De kwaliteit van beide is de laatste jaren zeer goed, en betaalbaarder dan drukken.

Ik zou de poster gewoon bij een drukker of copyshop laten plotten. Voor een paar exemplaren is drukwerk veel te duur. Voor plotten is 300 dpi aanbevolen, maar 150 dpi kan nog net. Het beste is een illustrator bestand maken. Dan krijg je altijd een perfect scherp beeld. Alleen bij gebruik van pixelbestanden (beeld uit photoshop) moet je de resolutie even in de gaten houden.

Plotten lijkt mij ook het meest voor de hand liggend. En dan zou 150dpi en cmyk voldoende moeten zijn. Informeer des noods even bij de gene die het voor je gaat uitdraaien.

zie www.digitalprinting.nl

precies, bijna iedere copyshop hanteerd wel andere eisen. het hangt ook allemaal af van welke plotter en welke rip.

Als je ervoor zorgt dat al jouw fotomateriaal 300 dpi is op 100% (dat wil zeggen dat je niet zo 1-2-3 een klein 300dpi plaatje kan importeren en dat vervolgens enorm kan opblazen) en je je document 1 op 1 aanmaakt dat zal het geen probleem zijn.
Als het ontwerp goed is dan zet je alle tekst op in lettercontouren.

Kijk naar een goede copyshop en vraag hun hoe ze het het liefste willen hebben.

Dank voor jullie reacties :)

Welk formaat is een A2?

A2 = 2 x A3

A2 = 420x594mm (ff opzoeken hè...) Vraag bij printer of plotter naar mogelijkheden en aanleverspec's. Van een digitaal bestand kun je ook nog wel eens mooie kleurkopieën laten maken (rechtstreeks van bestand) of een fotoposter bij een printshop.

Normaal gesproken zou ik 'm in RGB (AdobeRGB1998) aanleveren, tenzij je over profielen van de betreffende apparaten beschikt. Mja, da’s eigenlijk weer een andere discussie.

[quote:287dce7dda="Jesper"]Dank voor jullie reacties :)

Welk formaat is een A2?[/quote:287dce7dda]

2x A3, 4x A4= 42 x 59,4 cm

Ik denk dat er weinig verschil is tussen het resultaat wat je krijgt als je het in RGB of CMYK aanlevert. Ik laat af en toe zulk soort dingen (posters, brochures en boekjes in kleine oplages) uitprinten bij Multicopy of Kinko's. Heb eerst een paar testjes laten uitdraaien, een in RGB en een in CMYK het resultaat was vrijwel hetzelfde! Logisch eigenlijk, als er een kleurprofiel aanhangt doet het er eigenljk niet toe. Ik had trouwens geen hoge verwachtingen van de kwaliteit, maar het was veel beter dan ik verwacht had. Als je wilt weten wat het kost bel je ze even op of kijk op de websites.

Eagerbob, hoeveel kost een postertje A0 ongeveer bij de copyshop ? 1 exemplaar ? Ik zit namelijk te denken zelf eens wat posters te gaan maken.

Ik heet dan wel geen EagerBob maar ik weet wel wat prijsjes. Hier in Rotterdam is een copyshop/drukkerijtje waar ze digitaal printen. (Action Repro). A0 = 17,85 A1 = 8,93 A2 = 4,46 (full colour)

Je moet meestal wel een .pdf of .tif bestand aanleveren. Als ze zelf bestanden moeten rippen komt er nog eens een paar eurie bij.

Ze printen op 90 grams mat papier, dus vooral zwart komt er wat grijzig uit.

Wil je echt diepe kleuren, moet je vragen of ze op presentatiepapier afdrukken. Dit heeft een coating en is wat dikker. Je betaalt hier ongeveer 4 euro meer voor.

Suc6!

Dankje, dat zijn al 'n stuk betere prijzen dan die ik van de Multicopy kreeg ;)

Ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit van zo'n printje eigenlijk. Lijkt me niet dat je veel kan verwachten eerlijk gezegd, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Ik werk zelf in een Printshop ook, maar wij hanteren toch wel andere prijzen.
De HP5000-Printer in het filiaal waar ik mee print heeft UV-bestendige inkt, en print standaard op 140 tot 160 grams papier.
Om de kleuren nog iets op te halen kan de print nog gelamineerd worden eventueel.

Voor 1 enkele A0 wordt er naast eenmalige startkosten van 13,50, een bedrag van 46,41 euro gerekend. Maar lever je een bruikbaar PDFje aan dan worden die startkosten soms weleens vergeten… :wink:
Er kan ook op schilderscanvas geprint worden, evenals spandoek-vinyl, katoenstof of brandvertragende “Fleece”…

Zo, nu eerst maar es een dikke bonus vragen aan de baas voor deze ongegeneerde reklame voor z’n bedrijf… :stuck_out_tongue:

[quote:00fa0046cf="Hemi"]Zo, nu eerst maar es een dikke bonus vragen aan de baas voor deze ongegeneerde reklame voor z'n bedrijf... :P[/quote:00fa0046cf]

‘Ergens’ in Den Haag… Voor een bonus zul je denk ik ook met een adres, routebeschrijving en korting voor Macosx.nl-leden moeten regelen :smiley: