AAC maken

Met Quicktime en iTunes kunnen aac bestanden gemaakt worden. Weet iemand of het mogelijk is om high complexity en VBR AAC's aan te maken. Ik heb op de apple site gekeken maar daar staat niets, behalve natuurlijk dat aac beter is dan mp3. Daar ben ik het redelijk mee eens.

Het hangt er vanaf wat jij onder high complexity verstaat c.q ik kan je niet helemaal volgen :roll:

Ik heb laatst op internet gezocht op de verschillen tussen mp3 en aac. Er wordt algemeen gevonden dat aac beter is dan een mp3 bij dezelfde bitrate.

De aac files kunnen in een aantal smaken gemaakt worden. De standaard is in Quicktime aanwezig, de zgn. low complexity. Hierbij wordt weinig effort gestopt in het optimaal maken van de file. Een verbetering hierop is de high complexity en de variabele bitrate. Ik vermoed dat Quicktime Pro nodig is om de betere versies van aac’s te kunnen aanmaken.

Volgorde van goed zijn volgens onderzoekers:

AAC low complexity, AAC high complexity, AAC VBR (best!)

Please respond!!

Het klopt dat AAC beter is dan MP3, je kunt dezelfde kwaliteit bereiken met een mindere bitrate = kleinere bestanden.

Zelf heb ik Quicktime Pro en daarmee kun je bestanden exporteren in verschillende formaten, bijvoorbeeld: Mpeg4
[img:6bc07df8ff]http://web.macosx.nl/~boelie/stuff/aac.jpg[/img:6bc07df8ff]
Zoals je kunt zien kun je behoorlijk wat waardes aangeven, maar VBR heb ik niet kunnen vinden (misschien Quicktime 7?). Dit kan overigens wel met MP3, maar daar kun je maar beter niet heengaan :wink:

Verder zijn er nog een aantal apps bij versiontracker maar ik denk dat de meeste hiervan leunen op Quicktime.

Ik heb toevallig net een artikel gelezen in een C'T van december over verschillende audiocodecs. Daarin werd vermeld dat Quicktime 6 alleen low complexity aac bestanden kan maken.

Overigens kwam aac er helemaal niet zo goed vanaf, maar dat is wellicht ondertussen verbeterd.

Hans