Aankoop advies nieuwe iMac voor veel Logic Pro X gebruik

Ik ben van plan om een nieuwe iMac 21,5 inch te kopen die ik voornamelijk ga gebruiken om muziek te produceren en op te nemen met Logic Pro X.

Ik verkoop mijn iMac nu omdat hij het gewoon niet meer trekt ondanks de 12Gb werkgeheugen en een externde HDD waarvan ik mijn projecten draai.

Ik had voor mijzelf al een aantal vragen opgeschreven om naar de Apple Store mee te gaan, maar hoor graag jullie advies:

• Ik twijfel tussen de nieuwste versie imac met HDD en die met Fusion Drive.
    Duurste variant nement met Fusion Drive of zonder Fusion Drive en SSD erin plaatsen.
    Nogmaals, gaat voornamelijk om Logic Pro X met veel plugins en grote projecten.

• Kan ik achteraf zelf RAM uitbreiden in beide versies (met en zonder fusion drive)? Is het uberhaupt beter idee om te investeren in betere processor of meer RAM geheugen? Uiteindelijk wil ik alles goed ge-upgrade hebben maar financieel lukt dat even niet allemaal in 1x.

• Kan ik achteraf de fusion drive vervangen voor SSD?

• Advies voor processor. i5 of i7? Is het verschil tussen

Twijfel tussen onderstaande 2 modellen:

Hoop op reacties!

Groet,
Jerry

Ik zou om te beginnen die 21.5 inch versie laten voor wat die is, en de 27" versie nemen. Buiten dat je veel meer ruimte en overzicht hebt in LPX, met name de menu’s en tijdlijnen, kun je de 27" zelf van meer geheugen (dat kan bij de 21,5 inch versies niet) en dat geld kun je nu door zelf RAM te kopen, uitsparen en beter besteden aan een externe disk met een USB3.1 aansluiting. Die zal al een stuk sneller zijn met kopieer-acties. En omdat LPX veel werkt met vooral erg veel kleine bestanden, maar de projecten in hun geheel erg groot kunnen zijn, is het verstandig om een Mac te kiezen met volledig SSD te kiezen boven een met HDD of FD.
Als je een 1TB SSD neemt, kun je het project waaraan je op dat moment werkt het met gemak naar de interne SSD kopiëren (al raadt Apple dit af als je last hebt van System Overload Alerts) en als je klaar bent weer naar de externe disk verplaatsen. Zo profiteer je optimaal van de snelheid van je Mac, zéker met meerdere tracks. Want zoals bekend: hoe meer tracks en hoe hoger de sample rate, hoe sneller je werkdisk moet zijn. Dat is dan niet meer van toepassing op de externe disks, zodat elk merk/type hiervoor in aanmerking komt. En dat kan de prijs lekker drukken.

Een i5 of i7 maakt dan verder niet zo belachelijk veel uit. LPX ‘draait’ op RAM, dus je kan beter veel ram hebben dan een miniem snellere processor. En zoals ik al eerder zei: bij een 27" kan je zelf RAM plaatsen, dus dat is vele malen goedkoper dan een maxed-out 21.4" bij Apple te bestellen.

Wil je echt ‘vlammen’, dan gaat er natuurlijk niets boven het beest, genaamd iMac Pro (behalve het prijskaartje dan). :wink:

Ook ik adviseer de 27 inch om dezelfde redenen als Night aanhaalt. Veel beter scherm en goedkoper RAM. En ik zou er een met SSD kopen, geen fusion drive en nog veel minder een trage HD (slechts 5400 rmp - dat is een echte slak). Bedenk dat een 1 TB Fusion drive slechts een pietluttige 32 GB snel SSD gedeelte heeft en dat de rest trage 5400 rpm is. Achteraf vervangen is moeilijk en duur. Wat de processor betreft, de i7 maakt de iMac bij videoconversie luidruchtiger, hier kan een i5 volstaan.

Ik ben het eens met die mannen hierboven, maar je praat wel over een ander budget.
Wat is je speelruimte?

Zit er kwaliteits- verschil tussen een 21" 4K Retina en een 27’ 4K Retina dan …?

Zoals gezegd: Ram en ssd is belangrijker dan iets snellere processor. Mijn mini late2012 draait er nog prima Logic op, zolang ik niet teveel (met name) live-sporen tegelijkertijd gebruik. Hoe krachtig je Mac moet zijn hangt dus voornamelijk af van hoe en waarvoor je Logic gebruikt. Als je bijv. dance maakt en per spoor werkt heb je niet eens zoveel processorkracht nodig. Ga je echter acoustisch met diverse microfoons tegelijkertijd bezig…

Het zou strafbaar moeten zijn om op dit moment (en zeker in 2018) nog een iMac te verkopen met HDD of Fusion Drive. Geen SSD in je (i)Mac = kansloos!

@ramrod: wel verschillen, maar niet in kwaliteit. Die is bij elke Mac toch wel enigszins hetzelfde.

Meerdere microfoons tracken is een stuk minder CPU intensief dan de vele sporen met digitale synthesizers en alle saturation, delay en reverb plugins die komen kijken bij dance productie, hoor.
Ik zou gaan voor het krachtigste model dat je je kan veroorloven. Zorg eerst voor een goede SSD, dan voor de i7 en daarna voor RAM (dit is ook nog later te upgraden namelijk).

(Externe) digitale (of analoge) synths hebben idd ook veel processorkracht nodig. Software instruments hebben dat echter niet, en die worden in dance veel gebruikt. Overigens hebben tegelijkertijd gebruikte microfoons ook weldegelijk veel processorkracht nodig en die kunnen ook veel extra sporen en channelstrips nodig hebben.
Genoemde mini kan bij mij maar 3 microfoons tegelijk live. Met software instruments kannie wel 100 sporen aan voordat het onwerkbaar wordt. Met meerdere live instrumenten en/of zang (acoustisch of digitaal) komt er al snel latency.
Bottomline wat ik bedoelde te zeggen: Het maakt uit of ts live opnames wil maken (met meerdere instrumenten tegelijk) òf spoor voor spoor digitale muziek wil maken. Dat maakt een wereld van verschil wat betreft cpu.

Dan nóg is het verschil tussen een i5 en een i7 verwaarloosbaar bij vergelijkbare kloksnelheden.

https://youtu.be/EdpZI7ADZSk

Fucking 3000 read speeds. Serieus, wanneer kom je op het punt dat een iMac omkiept als je flink gas geeft.