Aankoop in iTMS ongedaan maken?

Ik heb net in iTMS twee albums van Idlewild (een leuk punkig bandje uit Schotland) gekocht. Maar nu bleek al tijdens het downloaden dat een van de twee albums niet van het bandje uit Glasgow is maar een compilatie van allerlei keltische Hobbit muziek met doedelzakken en blokfluiten.

Beide albums zijn nu toch binnen. De Schotse Idlewild is goed en ik hoop dat ik die andere tralala muziek na een paar glazen Guinness ook wel kan waarderen, maar liever had ik hem helemaal niet gehad.

Is er een manier om tijdens het downloaden een aankoop nog te annuleren? Of moet ik gewoon beter opletten de volgende keer.

Ik denk eerlijk gezegd dat ze daarom dus de previews hebben...

Dus ik denk dat het niet zal gaan…

:frowning:

Misschien kun je ruilen? Heb je het bonnetje nog?

:stuck_out_tongue:

Nee serieus, ik denk ook dat unSOUND het bij het rechte eind heeft.
Helaas…

Tja, previews zijn er ook een beetje voor om te luisteren wat je koopt.

Ps… Mij is hetzefde overkomen met wunthering Heights van Kate Bush. Ik had de versie van Pat Benatar downgeloaded en het duurde ff voordat ik snapte waarom Kate Bush een beetje verkouden leek.

LOL, heb even nieuwsgierig in de iTMS gekeken. Je bedoelt die "Dans de les marionettes" Dan moet je wel heel dronken worden om dat mooi te vinden. Er staat zelfs een Nederlands volksdansnummertje op "Gort met stroop" ROFL

Ik mocht het bij de (ahum, wat doe ik er eigenlijk...) Free record shop wel een keer, ruilen!

Ze hadden dan ook een CD van Marilyn Manson in mijn hoed van de Beastie Boys gedaan!

neway...het volgende is volgens mij gewoon een onderdeel van een wet mbt aankopen via afstand.

Aankopen die via, afstand (internet), colportage e.d. plaatsvinden mogen binnen 7 dagen na aankoop/contract ontbonden worden. Je mag het dus terugsturen, en geld terugvragen zonder verdere verplichtingen of kosten. Na de 7 dagen geldt deze regel niet meer.

Hoe je praktisch gezien de aankopen van de store kunt ‘teruggeven’ is voor mij nog een raadsel.

in de voorwaarden van de store staat oa het volgende (via je account info):

ANNULERINGSBELEID
Elke verkoop is definitief. De diensten van iTunes Music Store beginnen zodra u nummers gaat downloaden vanuit iTunes Music Store en u bent niet gerechtigd uw contract te annuleren wanneer de diensten eenmaal zijn begonnen.

echter, dat kan de store wel zo stellen, maar is in strijd met bovengenoemde wet, en dit kan wel eens een ‘grijze’ al dan niet een ‘zwarte’ bepaling/regel zijn. Dwz een bedrijf kan zo’n voorwaarde wel in de overeenkomst zetten, maar als deze in strijd is met de wet ( 7 dagen termijn) dan vervalt ie of wordt als niet-bindend onderdeel van het contract beschouwd.

nogmaals, technisch lijkt het me lastig om het ‘terug te geven’ en de store zal zich beroepen op bovenstaande regel, die mijn inziens in principe strijdig is met de eerder genoemde wet.
Mogelijk dat de wet voorziet in een bepaald ‘vanaf’ bedrag, dus bij aankopen die hoger liggen dan een X bedrag, maar zo goed ben ik niet op de hoogte van de inhoud van die wet

my 2cts.

obi

Gort met Stroop? voor 99 cent per nummer? :evil: OEPS! :evil:

[quote:8fd69055ff="Obi"]Aankopen die via, afstand (internet), colportage e.d. plaatsvinden mogen binnen 7 dagen na aankoop/contract ontbonden worden. Je mag het dus terugsturen, en geld terugvragen zonder verdere verplichtingen of kosten. Na de 7 dagen geldt deze regel niet meer.[/quote:8fd69055ff]

Ik denk die vlieger niet op gaat, iTunes is vast niet alleen voor het lage btw tarief vanuit Luxemburg aan het werk… Dus iTunes valt onder het Luxemburgs recht, niet het Nederlandse.

Wellicht een idee voor een proefproces?

het zou kunnen dat de genoemde wetgeving onderdeel is van een europesche richtlijn. In dat geval moet elk land in de EU, dus ook luxemburg, die richtlijn implementeren in hun wetgeving.

ik weet dus niet of dat het geval is, en ik ben lui en wil het ook niet uitzoeken… :bigsmile:

is er toevallig ergens een jurist(e) aan boord 't forum die van dit soort zaken meer weet?

greetz,

obi

[quote:3ede3a6375="tijn22"]Wellicht een idee voor een proefproces?[/quote:3ede3a6375] Nah, voor dat tientje ga ik geen proefproces beginnen.

Dus, jongens en meisjes…
Wat heb ik nou geleerd?

Nooit een album kopen zonder eerst te luisteren!

In de wet Verkoop op afstand staat dat het herroepingsrecht van de consument niet geldt voor audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.

In zekere zin is daar hier ook wel sprake van.

Op http://www.overheid.nl/op/index.html kan je zoeken naar Staatsblad 617 waarin de gehele Wet Verkoop op afstand staat.

huh? de verzegeling verbroken? Ik dacht dat de DRM de verzegeling was in een iTunes song?!

en de verkoopsvoorwarden van iTunes zijn duidelijk

[quote:8a11e45367]ANNULERINGSBELEID
Elke verkoop is definitief. De diensten van iTunes Music Store beginnen zodra u nummers gaat downloaden vanuit iTunes Music Store en u bent niet gerechtigd uw contract te annuleren wanneer de diensten eenmaal zijn begonnen.
[/quote:8a11e45367]

iTunes verkoopvoorwarden