Aankoop nieuwe iBook

Even een vraagje van een (apple) newbie:

Na veel wikken en wegen is de kogel door de kerk. Ik heb besloten om mijn compaq pc laptop vaarwel te zeggen en mijn kans te wagen met een gloednieuwe ibook 12" mac.

Met de nieuwe release van mac os x (tiger) in aantocht, lijkt het mij het overwegen waard om mijn aankoop even uit te stellen. Maar aan de andere kant, de ibook nu heeft wel een zeer aantrekkeliijke prijs. Het zou wel eens best kunnen dat ze met de nieuwe tiger release (samen met misschien enkele hardware updates) de prijs van de ibook terug op trekken, en dan kan ik mijns inziens evengoed nu al overstappen, want het wachten duurt lang :evil:

Wat denken jullie hierover?

Een prijsstijging na de Tiger-release lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Wat eventueel zou kunnen is dat er ongeveer tegelijkertijd snellere iBooks verschijnen, die weer de 'oude' prijs hebben. Maar dat nadeel wordt dan weer gecompenseerd door de grotere snelheid.

Als je Compaq laptop nog wel even meekan, kan een paar maanden wachten geen kwaad, denk ik. Maar het is net als bij aandelen: het juiste instapmoment blijkt doorgaans pas achteraf. :slight_smile:

Ach, waarom wachten? Je koopt altijd te laat of te vroeg. De huidige iBooks zijn leuke machientjes die nog lang meekunnen. Ik werk bv op een iBook 500. Die is dus al een paar jaartjes oud maar kan nog prima mee hoor. Dus. Veel succes.

lijkt mij ook ja :wink: Was de 'oude prijs' niet ongeveer 100€ meer, dan de huidige?

Het ligt eraan wat je wilt denk ik;

• Als je 'm nu koopt, moet je Tiger er later ook bijkopen.
  • Wacht je totdat je zeker weet dat je Tiger erbij krijgt, dan bestaat de kans dat de iBooks zijn geupdate, en iets duurder maar zeker sneller zijn.
  • Een derde optie is, dat je wacht tot je de releasedatum weet van Tiger. Als je dan maximaal 3 maanden vóór de Tiger-release een iBook zou kopen, kun je Tiger er later bijkopen voor de updateprijs. Dit prijs was geloof ik ±23,- (verzendkosten geloof ik)

Persoonlijk zou ik voor de 2e optie gaan. JE betaalt misschien iets meer, maar een G5 iBook
zou toch minimaal 1.6Ghz waarschijnlijk. En da’s best een pittige snelheidswinst.
Naar de berichten zou Tiger rond maart uit moeten komen begreep ik.

• Joram[/list]

Als het het je 'enige computer' is zou ik toch eens even kijken of je niet beter de 14 " kunt hebben, die 12" is zo klein. Een Mac veroudert niet zo snel, wacht nog een maand, dan is de altijd belangrijke Macworld aankondiging van weer nieuwe Apple-zaken, meestal door Steve Jobs zelf, daar zou ik op wachten. :apple:

Icarus, ik kan wel meegaan in het advies van Hermanko om misschien te kijken of een ibook G4 14" inch haalbaar is. 12" inch blijkt soms net te klein maar ook een beetje afhankelijk van wat je ermee gaat doen! Succes met je keus ;-) :apple:

www.macgroningen.nl

Hmm, mischien toch maar beter even wachten dan.

Ik heb nog altijd mijn win peecee (om de overgang niet de bruuks te laten verlopen) :wink:

Thanx guys

Ik werk op het bedrijf met een 12" en heb thuis een 14" en mijn collega heef t reeds een 12" ibook. En inderdaad: een 14" is een beter formaat, maar de prijs ligt ook een stuk hoger en naar mijn mening weegt de afmeting van het scherm niet echt op tegen het verschil in prijs.

De laptop wordt 85 a 90% van de tijd gebruikt om op internet te surfen ed. en de rest is vooral programmeren, websites bouwen (waar een 14" wel van pas komt),…

Ik geloof niet dat de prijzen stijgen alleen als de nieuwere versies van de iBook komen.!! dan zal het wel weer iets stijgen.

Die 14" en de 12" hebben dezelfde resolutie. Evenveel pixels dus. De pixels nemen in de 14" meer ruimte in, maar je krijgt niet meer info op je scherm. Het is maar net wat je makkelijk vindt. Ik ben erg tevreden over mijn rev. A 12" powerbook van 1,5 jaar oud, die technisch identiek is aan de huidige 12" ibook. Als je een tijdje met een 12" werkt, snap je niet waarom die andere laptops zo groot en zo log moeten zijn.

Enkele feiten op een rijtje : - De dollar staat historisch laag. - Apple heeft de gewoonte (de laatste 4 jaar een beetje gevolgd) om zijn prijzen pas aan te passen (ivm dollarkoers) bij een nieuw of upgedate produkt. Dus als de dollar zwak blijft zal een geüpgrade versie misschien niet ècht duurder zijn.

2 extremen van alle mogelijke gebeurtenissen :

• Apple brengt op 11 januari een geüpdate versie van de iBook uit en ze zijn toch duurder : dan ga je op 12 januari naar een apple-dealer en koopt daar (met korting hopelijk) de ibook die je vandaag zou kopen.(misschien heb je dan de 14" à de prijs van de 12")
  • Apple brengt op 11 januari niks nieuws uit : dan kan je nog altijd dezelfde ibook kopen dan vandaag.
    Voordeel van 2de mogelijkheid : de kans dat je er gratis (of tegen kleine upgrade-prijs) tiger bijkrijgt zal stukken hoger liggen dan vandaag.

Even geduld, je kan niet missen (tenzij een nog grotere windows-moe-hied)

Succes met je overstap
Davedive

Ik zou nog even wachten. Panther zit al op 10.3.6, dus er zijn al 6 updates geweest binnen dit systeem. Dat betekent dat Tiger niet lang meer op zich laat wachten. Bovendien, als Tiger in maart 2005 uitkomt, is er een dikke kans dat iLife '05 er ook bij zit, of misschien nog iets later. Voor de iLife '05 upgrade moet je OOK bijbetalen, dus uiteindelijk heb je een beter deal als je nog even wacht.

[quote:46c99594b9] 2 extremen van alle mogelijke gebeurtenissen : - Apple brengt op 11 januari een geüpdate versie van de iBook uit en ze zijn toch duurder : dan ga je op 12 januari naar een apple-dealer en koopt daar (met korting hopelijk) de ibook die je vandaag zou kopen.(misschien heb je dan de 14" à de prijs van de 12") - Apple brengt op 11 januari niks nieuws uit : dan kan je nog altijd dezelfde ibook kopen dan vandaag. Voordeel van 2de mogelijkheid : de kans dat je er gratis (of tegen kleine upgrade-prijs) tiger bijkrijgt zal stukken hoger liggen dan vandaag. [/quote:46c99594b9]

Daar zit wel iets in :slight_smile:

Ik zou inderdaad even wachten tot eind januari en de 12" kopen. Er is helemaal niks mis met die maat. De 14" vind ik net het compacte missen. Ik ken echt niemand die de 12" te klein vindt. Ik heb zelf een 12" powerbook en mijn vriendin een 12" iBook. Als de 12" met superdrive komt dan zou dat helemaal mooi zijn. 8)

[quote:1101c74661="joram"]

Persoonlijk zou ik voor de 2e optie gaan. JE betaalt misschien iets meer, maar een G5 iBook
zou toch minimaal 1.6Ghz waarschijnlijk. En da’s best een pittige snelheidswinst.
Naar de berichten zou Tiger rond maart uit moeten komen begreep ik.

• Joram[/list][/quote:1101c74661]

G5 ibook … denk dat we al tevreden mogen zijn als er een G5 powerBook uitkomt in januari :wink:

in ieder geval: mijn ibook G4 is nu bijna een jaar oud, en ik moet zeggen: dat beestje draait na een probleempje met harde schijf en combo nog als nieuw !!!

[quote:2e7aa69939]Ik zou inderdaad even wachten tot eind januari en de 12" kopen. Er is helemaal niks mis met die maat. De 14" vind ik net het compacte missen. Ik ken echt niemand die de 12" te klein vindt. Ik heb zelf een 12" powerbook en mijn vriendin een 12" iBook. Als de 12" met superdrive komt dan zou dat helemaal mooi zijn. [/quote:2e7aa69939]

Ik vind persoonlijk ook dat er met 12" niks mis is.
En het hoeft helemaal niet meteen de dure high-end modellen te zijn om de apple wereld te ontdekken.

[quote:eeb6d1785e="Uxmal"]Ik zou inderdaad even wachten tot eind januari en de 12" kopen. Er is helemaal niks mis met die maat. De 14" vind ik net het compacte missen. Ik ken echt niemand die de 12" te klein vindt. Ik heb zelf een 12" powerbook en mijn vriendin een 12" iBook. Als de 12" met superdrive komt dan zou dat helemaal mooi zijn. 8)[/quote:eeb6d1785e]

Ik heb destijds voor de 14" gekozen. Maar misschien is dat leeftijd-afhankelijk. Ondanks dat het 12" schermpje haarscherp is, vinden mijn ogen die iets grotere maat erg prettig. Maar ja, die ogen hebben er samen ook al bijna 100 dienstjaren opzitten… 8)

Toen ik eerder dit jaar een iBook wilde kopen heb ik ook nog getwijfeld tussen de 14" en de 12". Uiteindelijk heb ik voor de 12" gekozen en tot op heden heb ik echt geen spijt van mijn keuze.

Als je naar andere threads over dit onderwerp kijkt lees je altijd over mensen die zeggen dat het zo lastig DVD kijken is op de 12". Waarom zou je überhaupt een film willen kijken op het scherm van je computer als dat ook op een relatief enorm TV scherm kan?! Nooit begrepen…

De 12" is echt prima. Zeker als je je iBook veel onderweg gebruikt. Hij past overal in en je kan hem overal opzetten…