Aankoopadvies iBook G4

Net nieuw op 't forum, want ik heb geeneens een apple. Vandaar ook m'n vraag, want ik wil er wel een. Voor m'n wensen lijkt me een iBook G4 prima, en ik heb nog goede ogen dus 12" volstaat. M'n wensen zijn trouwens: onderweg en buiten ervaring opdoen met OSX, beetje programmeren, af en toe filmpje kijken, en verder klooien, en misschien ook nog 'ns [i:ec12594855]Mathematica[/i:ec12594855] draaien. Allemaal niet erg processorintensief dus. Maar omdat ik de computer nog lang hoop te gebruiken denk ik dat ik toch maar de 1GHz wil kopen, i.p.v. de 800 MHz die net verouderd is geworden.

Nu mijn vragen:

[list:ec12594855]
[:ec12594855][b:ec12594855]Waar moet ik m’n iBook kopen?[/b:ec12594855] De apple-store waar ik geweest ben beloofde me nog een fikse wachttijd omdat de dingen nog geïmporteerd moeten worden. De Apple Store online zegt 'm binnen een week opgestuurd te kunnen hebben. Hebben jullie positieve of negatieve ervaringen met de online store van Apple? (De man aan de telefoon was buitengewoon onaardig, dat is vast een negatieve ervaring.)
[
:ec12594855][b:ec12594855]Geheugen.[/b:ec12594855] Ik heb gehoord dat 256 Mb wat karig is, dus wou er maar 256 meg bijzetten. Moet ik dat meteen door de apple store (dealer of online) laten doen, of moet ik zelf geheugen (kingston ofzo) erbij kopen later?
[*:ec12594855][b:ec12594855]Nieuw model.[/b:ec12594855] Het nieuwe model is net een week uit. Zitten er niet nog ontwikkelfoutjes in die er later in de lijn uitgehaald worden? Hoe gaat dit bij Apple?
[/list:u:ec12594855]

Hartelijk bedankt voor antwoorden.

Je kunt 'ns bij mailamac.nl kijken. Daar hebben ze de 'oude' ibookjes in de uitverkoop. Ook 1 GHz modelllen. Hangt er natuurlijk vanaf of je ook een superdrive (cd en dvd spelen en branden) ingebouwd wilt hebben, want dan moet je voor de nieuwe gaan. Ik heb de prijzen niet in detail bekeken, maar ik schat zo in dat je voor de prijs van een nieuwe 12" ook een 'oude' 14" kunt kopen.

Waar je de iBook koopt maakt qua prijs nauwelijks uit. Het is een persoonlijke voorkeur of je bij een store koopt of direct bij de Apple Store. Voor eventuele service en garantie maakt het ook niet echt uit. Voor wat betreft geheugen raad ik je aan er meteen maar 512 bij te doen, want OSX heeft graag veel geheugen. En je kan dat ook ergens anders kopen dan bij Apple, dat scheelt behoorlijk. En de iBook heeft heus geen kinderziekten, want die is er al weer een tijd, en deze laatse update is eigenijk alleen maar een wat snellere processor. Overigens zat de 1GHz G4 al in de 14"iBook en nu dus ook in de 12".

Ja, over die aanbieding heb ik ook nagedacht. 900 euro excl. BTW kost de oude iBook G4 12" 800 MHz nu (ook in diverse apple winkels). Dat is echter nog steeds 1071 incl. BTW, dus voor ongeveer 100 euro extra heb je 200 MHz meer, plus betere geheugenuitbreidingsmogelijkheden (oud model heeft standaard 128+128, nieuw model heeft 256+0).

Een 14" hoeft voor mij denk ik niet zo, ik heb immers scherpe ogen. En bij laptops geldt nou net niet “groter is beter”.

[quote:529ffc377b="Rogier"]Je kunt 'ns bij mailamac.nl kijken. Daar hebben ze de 'oude' ibookjes in de uitverkoop. Ook 1 GHz modelllen. Hangt er natuurlijk vanaf of je ook een superdrive (cd en dvd spelen en branden) ingebouwd wilt hebben, want dan moet je voor de nieuwe gaan. Ik heb de prijzen niet in detail bekeken, maar ik schat zo in dat je voor de prijs van een nieuwe 12" ook een 'oude' 14" kunt kopen.[/quote:529ffc377b]

Ik zie net dat aangezien Apple de prijs van de ibookies ook heeft aangepast, die aanbiedingen van mailamac helemaal niet zo lukratief meer zijn. Dus bovenstaand (kul)verhaal kun je negeren :slight_smile:

Geheugen zou ik sowieso bijplaatsen, maar dat kun je inderdaad later ook zelf doen. Heb ik ook gedaan in mijn ibook G3. 512 mb voor 100 euro … vond ik wel een goede deal. Bij informatique.

Groet,
Rogier

Okee, nog een laatste vraagje: hebben jullie ervaring met levertijd? Als de apple store online echt zo snel kan leveren (i.e. binnen een week) dan is dat wel de handigste manier om een computer te laten komen natuurlijk.

Verder bedankt voor de reacties :slight_smile:

[quote:6413c4e010="Tammo80"]Een 14" hoeft voor mij denk ik niet zo, ik heb immers scherpe ogen. En bij laptops geldt nou net niet "groter is beter".[/quote:6413c4e010]

Ik denk dat wanneer je 'm veel onderweg wilt gebruiken een 12" inderdaad handiger is. Ik gebruik mijn iBook meer als ‘desktop-replacement’ zeg maar en dan is 14" toch wel het minimum … eigenlijk nog te klein.

Mijn ervaring met de apple store is dat de opgegeven levertijd redelijk goed is. En met het tracking systeem kun je de aflevering volgen. Als er staat levertijd een week, hou dan een marge van 2 of 3 dagen voor de bezorging. Maar veel langer zal het niet zijn.

[quote:5ca7ae1f84="Tammo80"]Okee, nog een laatste vraagje: hebben jullie ervaring met levertijd? Als de apple store online echt zo snel kan leveren (i.e. binnen een week) dan is dat wel de handigste manier om een computer te laten komen natuurlijk.

[/quote:5ca7ae1f84]

dat hangt er vanaf. Als je iets aanpast zoals andere harddisk (een operatie dat niet iets simpels is als geheugen of airportkaartje erbij plaatsen) duurt het langer, in mijn geval bijna 3 weken ipv 1. Ik weet niet of dat ook al geldt voor een bv blue tooth module, die ook intern geplaatst moet worden, net als harddisk…

Of stap in een Apple Centre binnen, een paar dat Nederland rijk is...

Voor ingebouwde bluetooth moet je inderdaad wachten.

Als je student bent , of werkzaam bij een onderwijsinstelling in NL, kan je bij de Applestore leuke kortingen krijgen. Dat scheelt echt aanzienlijk! Verder is 12" een heerlijk formaat om te hebben (heb 'm zelf ook), klein handzaam, en zeker groot genoeg met "normale ogen". Geheugen zou ik via een erkende Apple-leverancier bestellen. Ik heb mijn geheugen ooit bij www.mailamac.nl gekocht, en zelf ingeprikt (dat is echt easy...), evenals eventuele accesiores (USB-hub bijvoorbeeld).

Enne,… welkom om de wereld die Apple heet, trust me: je wilt nooit meer “terug”… :lol:

Om te reageren op de levertijd van Apple, ik heb vorige week donderdag (een week geleden dus) mijn stock 12" PB besteld via de Apple Education Store (scheelde toch weer een paar honderd €uro), en ik moet hem vandaag binnen krijgen. Ik sta nu dus bijna letterlijk voor de raam naar buiten te kijken naar een TNT busje 8)

Kortom, ik ben te spreken over Apple’s levertijd :slight_smile:

Ik heb ook onlangs een nieuwe iBook besteld met bluetooth en airport, deze was binnen de drie weken binnen. Mischien is bij een store kopen wel makkelijker daar kun je bij problemen binnenlopen. Zeker 512 MB bij prikken werkt super.

12 inch is groot zat en lekker handzaam om mee tenemen.

Hartelijk bedankt voor de reacties allemaal, ik ga 'm [i:99f4198ae6]nu[/i:99f4198ae6] bestellen online. Alles standaard zodat ze niet lang bezig hoeven te zijn om 'm nog om te bouwen. Ik hou 't eerst op 256 mb geheugen, en mocht het nodig / wenselijk blijken om er wat bij te prikken, dan kan dat natuurlijk alsnog. Ik kom zeker nog eens terug op 't forum (als ik er niet uitkom natuurlijk :D ).

Met vriendelijke groet,

Tammo Jan.
www.tammo80.nl