aanmaak profielen photoshop

even een vraagje van een newbie op dit forum....

in de avondles photoshop werd aandacht besteed aan het maken van een eigen kleurprofiel, dit voor diegenen die geen speciek profiel hebben dat is afgestemd op die of die drukpers.
nu het profiel werd aangemaakt vanuit adobe photoshop 7.0.1 en werd daarna bewaard als ‘eigenprofiel.CSF’, dit moest ik dan in de map met profielen plaatsen.

PROBLEEM 1: wanneer ik dit profiel wil laden krijg ik volgende error ‘kan kleurinstellingen niet laden, bestand is geen geldige versie’
nochtans gaat het om identiek dezelfde photoshop versie NL en 7.0.1

Dan heb ik maar mn eigen profiel terug aangemaakt maar twijfel over deze zaken:

-> optie gray gamme is 1.8 dacht ik

-> steunkleur : ‘optie aangepaste puntverbreding’ : die komt je weten door een proefvel van de drukker te bekijken en na te gaan vanaf welk punt (%) een bepaalde kleur begint dicht te slibben?

vooral over die steunkleur heb ik mn twijfels

ik heb mooie jpeg afbeeldingen maar kan deze hier niet kwijt dus hopelijk kunnen jullie het hiermee redden…

alvast veel dank![/img]

[quote:c8c1029b6c="servir frais"] ...nu het profiel werd aangemaakt vanuit adobe photoshop 7.0.1 en werd daarna bewaard als 'eigenprofiel.CSF', dit moest ik dan in de map met profielen plaatsen.

PROBLEEM 1: wanneer ik dit profiel wil laden krijg ik volgende error ‘kan kleurinstellingen niet laden, bestand is geen geldige versie’
nochtans gaat het om identiek dezelfde photoshop versie NL en 7.0.1
[/quote:c8c1029b6c]

Servir,
Even om een spraakverwarring te voorkomen:
‘eigenprofiel.csf’, bedoel je dan een complete Color Settings File of denk je aan een ‘eigenprofiel.icc’.

Indien je geen ‘correct’ drukpers profiel kunt gebruiken voor je kleurscheiding, blijf het spannend of de drukker jouw bedachte kleuren daadwerkelijk kan halen.

Wat ik je aan kan raden in dit soort gevallen, is om de profielen te gebruiken welke door het ECI (European Color Initiative) en het FOGRA instituut zijn vervaardigd. Deze zijn te downloaden op http://www.eci.org.

Deze profielen zijn conform (nou ja, zo goed als) de laatste ISO12647-2:2002+ vervaardigd. Ook al blijft het een gok of je drukker die kleuren exact kan halen, is het in ieder geval op een Europese norm gebaseerd.

Laat in ieder geval <b>de drukker</b> een goede proef vervaardigen van je werk, zodat je voorafgaand aan het drukproces weet waar je aan toe bent!

Erik

[quote:d48d42c626="servir frais"] ...even een vraagje van een newbie op dit forum.... Dan heb ik maar mn eigen profiel terug aangemaakt maar twijfel over deze zaken:

-> optie gray gamme is 1.8 dacht ik
[/quote:d48d42c626]

Grijswaarden is een ‘gedrag’ en geen ‘kleurruimte’.
Wanneer je Grijswaarden bestanden alleen op een scherm wilt reproduceren (bijv. WebDesign) kan je Gamma het beste gebruiken.
Bedenk je wel dat de meeste web gebruikers nog steeds (helaas maar ze weten niet beter) PC’s hebben waarbij de monitoren standaard een Gamma van 2.2 gebruiken. Maak je niet druk over de gamma-calibratie van je eigen monitor (als je in P’shop werkt). Photoshop Colormanaged alles en dus ook het verschil van Gamma 2.2 in Grijswaarden naar het Gamma van 1.8 dat je wellicht in je monitor profiel hebt gebruikt.

Indien de Grijswaarden op papier moeten worden gereproduceerd, kan je beste voor Puntverbreding kiezen. Je drukker kan je aangeven welke puntverbreding hij op het papier verwacht in dat geval.

als ie het niet kan vertellen, moet je weer gaan gokken. Bij Coated papier kom je met ±15% meestal goed uit.

Dit zelfde geld ook voor je Spotkleuren.
Ook hierbij spreek je van een ‘gedrag’, nl. wederom het puntverbredings gedrag van de pers.

Erik

[quote:936a2bfaa7="servir frais"] ...nu het profiel werd aangemaakt vanuit adobe photoshop 7.0.1 en werd daarna bewaard als 'eigenprofiel.CSF', dit moest ik dan in de map met profielen plaatsen. [/quote:936a2bfaa7]

Ik lees hier net nog even iets.
Als je praat over een complete Color Settings File (.csf) kan je die het beste opslaan op de volgende lokatie, dan is ie namelijk direct onder het pull-down bovenin je KleurInstellingen venster te benaderen:

/Library/Application Support/Adobe/Color/Settings
of
~/Library/Application Support/Adobe/Color/Settings (maar dan is ie alleen voor jou beschikbaar en niet voor andere gebruikers op het systeem.

Erik

O ja,

Wanneer je die .csf file op de juiste plaats bewaard, kan ie ook door de andere Adobe apps worden uitgelezen (Illustrator, InDesign).

Dat maakt het kleur-correct werken met deze appies ook weer makkelijker.

Erik

Ik lees vanavond effe verder op een volle maag én als de telefoontikken goedkoper zijn :wink: .

alvast bedankt voor de reaktie, toch nog even dit ik had die file dus wel op de goede locatie bewaard > library,.... en tussen alle andere .csf file geplaatst maar wanneer ik dus deze wou opladen in photoshop kreeg ik de hierboven beschreven error.

wat ik niet direct snap was dat de lesgever wat speelde met een curve en deze plaatste tussen de 82 en 88% maar ik weet nu niet meer welke curve hij nu corrigeerde diegene voor grijswaarden of die voor steunkleuren? dat is nu het probleem…

[quote:9fa12eb904="servir frais"] ...wat ik niet direct snap was dat de lesgever wat speelde met een curve en deze plaatste tussen de 82 en 88% maar ik weet nu niet meer welke curve hij nu corrigeerde diegene voor grijswaarden of die voor steunkleuren? dat is nu het probleem....[/quote:9fa12eb904]

Je kunt puntverbreding op meerdere manieren definieren, maar het komt allemaal op hetzelfde neer: het rekening houden met de ‘aangroei’ tijdens het drukken.

Puntverbreding is op meerdere manieren te definieren, het gaat wellicht te ver om die wijzen hier nu uit te leggen.

De meest gebruikte zijn:

• 50% punt definieren (en die verhogen)
  • 40% en 80% definieren (en vervolgens verhogen)
  • 25% en 75% definieren (en verhogen)

De waarden zijn in deze met name afhankelijk van de controlestrip welke de drukker gebruikt voor zijn controle (Brunner, Fogra, eigen…).

Wanneer een drukker praat over puntverbreding is het dus belangrijk dat je ook weet over welke definitie hij/zij spreekt.

Wellicht is er tijdens de les gebruik gemaakt van een definiering van het 80% (en wellicht dus ook het 40%) punt.

Maar nog even een vraag voor mijn eigen begripvorming: Begrijp je overigens waarom je rekening met puntverbreding moet houden?
Als dat niet zo is kan ik daarover wellicht nog wat toelichten.

Erik

Zo zeg! Als ie maar genoeg printpapier heeft!

[quote:3ae59ce8a6=“Erik Koldenhof”]…als ie het niet kan vertellen, moet je weer gaan gokken. Bij Coated papier kom je met ±15% meestal goed uit…[/quote:3ae59ce8a6]

Klopt!
hanteren bij ons op de drukkerij een puntverbredingsf van 18% over het algemeen goed,
maar we hebben daarbij ook nog te maken met een computer-to-plate “setprint” offset process en
daar ligt 't (ten opzichte van “gewone plaat” offset) gemiddeld net wat anders.
Standaardisatie en het controlleren van kwaliteit, disipline van een drukker,
etc is danwel ook van groot belang om een gestandaardiseerd eindresutaat te behalen!

Hey Erik, m’n complimenten! Duidelijk uitgelegd ! :wink:

Enne… gave site heb je! :wink:

Een stukkie praktijk:

Erik Koldenhof schreef:
“O ja, wanneer je die .csf file op de juiste plaats bewaard, kan ie ook door de andere Adobe apps worden uitgelezen (Illustrator, InDesign).”

Het is inderdaad zo dat als je eenmaal in Photoshop de kleurinstellingen goed hebt staan, je dezelfde settings ook kunt gebruiken voor Illustrator en Indesign. Je hoeft het wiel dus niet drie keer uit te vinden. Nog één geruststelling: alle paketten gebruiken dezelfde file, dus als je de settings om wat voor reden veranderd, ze gelden dan weer voor alle paketten (Loop het altijd voor de zekerheid na als je veranderingen pleegt).

Effe back to Classic (ik ken Mac OS X nog maar net 4 weken, maar anderen op dit forum kunnen dit voor je vertalen naar Mac OS X).

Bij ons staan de settings als volgt:

[img:6e19d8f8bc]http://www.folosa.com/uploads/data/media/39/Photoshop_Kleurinst_02X2.jpg[/img:6e19d8f8bc]

Zoals je ziet hebben we een eigen cmyk kleurruimte, de Gesat340K95. Wij hebben proefdrukken gemaakt, en deze laten opmeten en naar een ICC profiel vertaald. Dit profiel geeft de kleureigenschappen weer van onze pers bij gebruik van gesatineerd papier. We hebben ook nog profielen voor Biotop, Speedcopy (soort kopieerpapier) en Mat MC.

Daarna heb ik een mappenstructuur gemaakt, dat overeenkomt met de indeling van de systeemmap, met daarin precies aangegeven welke profielen en settings in de systeemmap aanwezig zijn. Dat setje vervolgens op CD gebrand.
Ziet er ongeveer zo uit:

[img:6e19d8f8bc]http://www.folosa.com/uploads/data/media/39/Photoshop_Kleurinst_01X2.jpg[/img:6e19d8f8bc]

Met deze CD ga je alle computers af in je organisatie, en stelt ze steeds hetzelfde in. Je weet dan zeker dat iedereen in je organisatie hetzelfde werkt. En waar je ook een beeld van RGB naar CMYK moet vertalen, het gebeurd overal hetzelfde.

Voordat ik dit invoerde had ik bij het vertalen van een RGB beeld naar CMYK op 6 computers 4 verschillende resultaten, die enorm uiteen liepen. Dit tot grote schrik van mede collega’s.

Helaas moet ik wel aan andere mensen op dit forum vragen hoe je dit soort settings moet implementeren in Mac OS X. Maar neem vooral eens de moeite om in je bedrijf dit soort settings recht te trekken.

vriendelijk bedankt voor de duidelijke uitleg morgen dan maar eens orde op zaken stellen!

Zora,

Je zou 's moeten proberen wat het resultaat is wanneer je bij Grijswaarden kiest voor ‘Grijswaarden laden…’ en dan je persprofiel selecteert.

Je zult dan zien dat alleen het zwart kanaal van je CMYK profiel wordt gebruikt. Dit zal als het goed is een nog iets betere weergave geven.

Is er iemand die werkt met OSX Server en z’n gebruikers op het NetInfo domein laat inloggen? Plaats dan de Photoshop settings en colorsync profielen in de Network libraries (Network/Library/Colorsync/Profiles en Network/Library/Application Support/Adobe/Color/Settings).
De profielen en settings zouden dan altijd direct beschikbaar moeten zijn voor een ieder die aan het domein is aangelogd (nog persoonlijk kunnen testen overigens).

Erik

Leuk hè, kleur...

Profiel en Color Settings lokaties voor OSX:

Wanneer je alle gebruikers op één station van dezelfde settings en profielen gebruik wilt laten maken, kan je het beste de volgende lokaties aanhouden:

ICC Profielen:
Library/Colorsync/Profiles

Photoshop Settings:
Library/Application Support/Adobe/Color/Settings

Zal ik eens proberen....

Voor meer kritiek mag je SME pesten. Ik heb samen met hem aan deze instellingen gewerkt.
Mag ik je blijven plagen :? (please…)?

Kritiek? uitwisseling van ervaringen hoop ik toch?...

En pesten mag natuurlijk altijd.

Sorry, ik bedoel géén kritiek in negatieve zin maar als opbouwende kritiek.

No worries,

Goed weekend!

Erik

Merci :)