Aanmaakdatum foutief gevuld bij foto's; hoe op te lossen?

Nadat ik vandaag in een slideshow de volgorde van mijn foto's volledig de mist in zag gaan, ben ik eens gaan zoeken naar de oorzaak. En wat schetst mijn verbazing? Bewerkingsdatum is prima gevuld bij mijn foto's, maar Aanmaakdatum is gevuld voor alle foto's met als datum 1 januari 1904 en als tijd 1:19 ; En dit geldt niet alleen voor de foto's, maar ook voor mijn muziek.

En wat is de overeenkomst tussen mijn foto’s en muziek: ze staan beide op dezelfde externe harde (FAT32-)schijf…

Blijkbaar baseren de meeste slideshow programma’s hun volgorde op de aanmaakdatum en als die gelijk is, doen ze maar wat (geprobeerd met Justlooking en Phoenix slides). De enige die ik kan gebruiken in mijn geval is CocoViewX.

Iemand een idee hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Er zijn oplossingen voor achteraf (aanmaakdatum uit Exif importeren op de een of andere manier), maar elke nieuwe batch foto’s gaat hetzelfde probleem opleveren…

Zie hier voor een screenshot:

http://img.photobucket.com/albums/v645/mikekiwi/diversen/Afbeelding1.png

Hoi,

Ik neem aan dat je iPhoto hebt? In de laatste versie kan je niet alleen de datum van de ‘alias’ (kopie in iPhoto) veranderen, maar ook de datum van het orginele bestand.

sukses, vooral als je al je foto’s eerst in iPhoto moet laden…