Aanpassing window-ontwerp in Safari?

De 3 knopjes "close", "minimize" en 'zoom" liggen nu in het metaal van het window frame in plaats van erop. Open Safari en iTunes 3 maar eens, dan zie je het verschil. Gaan ze dit voortaan doen? Ik vind zo diep erin mooier dan erop zoals bij iTunes.

Bijna alle metalbrushed apps hebben sinds 10.2.3 zulke knopjes

Echt waar? Dat wist ik helemaal niet, thanks! ;]

Bij mij hebben iTunes en QuickTime nog gewoon opliggende knopjes zag ik, iPhoto heb ik nog niet gezien. Moet ik die programma’s opnieuw downloaden en installeren voor ingevallen knopjes? Ik wil overal van die mooie ingevallen knopjes ;]

[quote:ef1055a46b="Mirg"]Moet ik die programma's opnieuw downloaden en installeren voor ingevallen knopjes? Ik wil overal van die mooie ingevallen knopjes ;][/quote:ef1055a46b]

Volgens mij zitten die “ingevallen knopjes” gewoon in het ontwerp van Jaguar en niet zozeer in de applicaties. Volgens mij is dit mensen opgedrongen sinds de laatste Mac OS X update. Maar ik kan het natuurlijk ook mix hebben, gebeurt namelijk ook regelmatig. :wink:

[quote:ed18c4af92="iRuben"][quote:ed18c4af92="Mirg"]Moet ik die programma's opnieuw downloaden en installeren voor ingevallen knopjes? Ik wil overal van die mooie ingevallen knopjes ;][/quote:ed18c4af92]

Volgens mij zitten die “ingevallen knopjes” gewoon in het ontwerp van Jaguar en niet zozeer in de applicaties. Volgens mij is dit mensen opgedrongen sinds de laatste Mac OS X update. Maar ik kan het natuurlijk ook mix hebben, gebeurt namelijk ook regelmatig. :wink:[/quote:ed18c4af92]

Nee, die ingevallen knopjes zitten niet in het ontwerp van Jaguar.
Mijn nieuwste iTunes heeeft ze bijvoorbeeld niet, QuikcTime niet, iCal wel, Safari wel.

Het ziet er allemaal geweldig uit alleen valt mij op dat het 1 en hetzelfde gezicht van MacOS en iApps niet helemaal meer aan de orde is.... Bij de ene App is het wel MetalBrushed en bij de andere nog gewoon "streepjes" Bij de een wel diepliggende knopjes en de andere weer niet.... Met Apple wil ik namelijk hele simpele en duidelijke GUI's zien en nu begint alles een beetje door elkaar te lopen lijkt het wel.... Maar goed over Safari meer dan lof! Lekker simpel en snel meer hebben we niet nodig. Ben wel benieuwd of er als "skin" nog de "streepjes" komt....

ik vind het ook maf dat safari een brushed metal window gebruikt, aangezien die eigenlijk een normaal aqua window zou moeten hebben, kijk maar in de richtlijnen: [url=http://developer.apple.com/techpubs/macosx/Essentials/AquaHIGuidelines/AHIGWindows/index.html?http://developer.apple.com/techpubs/macosx/Essentials/AquaHIGuidelines/AHIGWindows/Textured_Windows.html]dev note (klik hier)[/url]

[i:0850a9d6ab]Geborsteld staal en verzonken verkeerslichtjes[/i:0850a9d6ab] zie je enkel in Cocoa geschreven programma's niet in Carbon. Vandaar wel in Safari e.a. en niet in iTunes e.a.

[quote:c3a8fe78ec="michelvdb"][i:c3a8fe78ec]Geborsteld staal en verzonken verkeerslichtjes[/i:c3a8fe78ec] zie je enkel in Cocoa geschreven programma's niet in Carbon. Vandaar wel in Safari e.a. en niet in iTunes e.a.[/quote:c3a8fe78ec]

Ja, dat was het! :slight_smile: Ik heb namelijk zo’n tooltje gebruikt om dit nog erger door elkaar te gooien en daar maakten ze ook al melding van deze verschillen. Snap trouwens nog steeds niet precies wat Coco en Carbonade er mee te maken hebben, maar we hebben het antwoord in elk geval gevonden. :slight_smile:

ze zitten ook bv in ichat en adresboek...

Ik vind het er persoonlijk niet mooier op geworden… Maar misschien is het alleen even wennen…

Ok... Dus Metal komt alleen met "echt" MacOS X materiaal mee. Dus eigenlijk is het niet z'on zooitje dan ik dacht.... :lol: Ik ga mij er eens in verdiepen... 8)

Nee die textured windows zijn bedoeld voor applicaties die gebruikt worden voor data-overdracht of voor programma's die externe apparatuur aansturen. Het adresboek is data-overdracht, iPhoto stuurt je camera aan, dat soort dingen. Maar volgens mij wordt die stijlregel niet al te nauw genomen, zelfs niet door Apple zelf, want Safari zou eigenlijk een normaal Aqua window moeten zijn volgens mij. Maar kan ook zijn dat ik die stijlregels verkeerd heb begrepen hoor, ik vind het maar een kleine omschrijving voor zoiets groots ;]

Mja... ik heb die Apple Stijlgids nog niet doorgenomen maar volgens mij is Apple wel langzaam op weg naar een nieuwe X look.... Meer Metal en minder "streepjes" Misschien brengt dadelijk de SKINoptie van Safari meer duidelijkheid over wat het gaat worden of wat er mogelijk is voor de gebruiker zelf....

Apple wil iedereen en alles aan de cocoa, dus ga er maar van uit dat de verzonken knoppen de bedoeling zijn. De AHIG zijn net vernieuwd voor Jaguar, dus het lijkt me stug dat ze ineens alles 'textured windows' willen maken. Dat gaat er volgens mij nogal 'fascistoïde' uitzien... soort van Darth Vader's Mac OS. Ik denk dat Apple het hier heeft ingezet om de browser toch bijzonder te maken binnen de resterende OS X vensters. Zo krijgen de iApps in de GUI gepast de aandacht, met hun brushed metal. Think different: bend the rules. ;)

Ik ben niet deskundig, dus ik kan me vergissen. Maar ik denk dat de metal-look ook sneller laadt dan de 'pinstripes'. Ook de knoppen zijn zo simpel, daarom denk ik dat snelheid wel eens de reden kan zijn om voor dit uiterlijk te kiezen. Want het is eigenlijk tegen de stijlregels, zoals die hierboven zijn aangehaald.

Volgens mj kunnen beide personen die boven mij hebben gepost wel eens heel gelijk hebben... Inderdaad het laat de iApps goed opvallen en er is mooi onderscheidt. Verder lijkt het inderdaad of de Metal sneller laad...

Als je Safari liever zonder metal look wilt hebben kan je de onderstaande link gebruiken (een Haxie):

http://www.unsanity.com/haxies/metallifizer/

[img:1f05504a43]http://www.gejo.be/safari.jpg[/img:1f05504a43]

Zelf vind ik de Metal look mooier overigens :wink:

[b:1f05504a43]Update[/b:1f05504a43] Al je geen zin hebt om te klooien kan je ook de Safari zonder metal uiterlijk downloaden op deze link.

Om een of andere reden zijn de knopjes waar jullie het over hebben in mijn safari onzichtbaar. Alleen als ik via window.nib de metallook uitschakel, verschijnen ze. Kan dat iets te maken hebben met eerder gebruik van andere systeem-thema's? Ik gebruik inmiddels gewoon weer Apple's aqua (via aquafix) en heb voor alle zekerheid alle andere thema's in de bibliotheek en ook de thema-programma's metamorphix en duality verwijderd.

Dus daar kan het niet aan liggen…

Wat te doen?

Ja inderdaad. dit komt omdat je geprutst hebt met themes. Ik zie in geen enkele carbon app nog 3 gekleurde bolletjes. en heb nog niet gevonden hoe je het oplost!

Zal dan eens jaquar opnieuw installeren denk ik.

BoeSBoeS

Opnieuw installeren van 10.2.3 combi update (gewoon over de huidige versie heen) maakt de knoppen weer zichtbaar. :D