Aanschaf iMac vragen

Ik wil binnenkort een iMac G5 aan gaan schaffen en daar wil ik een grotere harde schijf als de standaard 80Gb in. Nu vindt ik de €200,- die apple vraagt voor 250 Gb te duur.

Kan ik hier gewoon een willkeurige andere s-ata harde schijf in zetten van willekeurige grootte? (dus groter als 250Gb)

Daarnaast vraag ik me af of de levertijden nog steeds zo hoog zijn als een paar maanden geleden.

Laatste vraag:
is de superdrive ook geschikt om dual layer te branden? (met eventuele hack oid)

Hallo Bart,

• Levertijden zijn niet meer lang op de iMac, nu allemaal goed leverbaar.
    Een belronde langs alle leveranciers zal hierover duidelijkheid geven.
  • Levertijden zijn wel lang als je iets gaat aanpassen bij apple ten opzichte van de standaardconfiguratie. Bluetooth intern, meer geheugen, airport kaart etc. leidt tot build to order en dus tot lange levertijden. 6 weken zijn geen uitzondering.
    -Een grotere harde schijf kun je er zelf inzetten. Volgens mij kun je ook groter dan 250 gb gaan. Zorg ervoor dat je een goede en stille schijf kiest. Bijvoorbeeld een Maxtor.
  • De dvd-schrijver brandt alleen -RW vanuit het systeem en ook +RW met Roxio Toast Titanium 6
    Wil je dual layer moet je al een externe firewire brander nemen.

Succes er mee!

[quote:2b6e0cef5a="bartgoossens"]Ik wil binnenkort een iMac G5 aan gaan schaffen en daar wil ik een grotere harde schijf als de standaard 80Gb in. Nu vindt ik de €200,- die apple vraagt voor 250 Gb te duur.

Kan ik hier gewoon een willkeurige andere s-ata harde schijf in zetten van willekeurige grootte? (dus groter als 250Gb)

Daarnaast vraag ik me af of de levertijden nog steeds zo hoog zijn als een paar maanden geleden.

Laatste vraag:
is de superdrive ook geschikt om dual layer te branden? (met eventuele hack oid)[/quote:2b6e0cef5a]

1. Het zou moeten mogelijk zijn zelf een andere S-ATA drive in de iMac G5 te steken.
  2. Levertijd is niet meer lang!
  3. Dual layer zal niet lukken bij mijn weten.

Zelf een nieuwe harde schijf in je iMac plaatsen zal niet gaan. Mag alleen door een geautoriseerde dealer. Als je het zelf doet verspeel je je garantie. Je kunt natuurlijk wel een externe schijf met Firewire koppelen. Gaat heel goed: snelle verbinding, maar ja: ook dan niet zo goedkoop als je zou willen

Kijk,

dat zijn de reacties die ik nodig had. Ik zal morgen eens rond gaan bellen of ze ergens een imac hebben staan zoals ik wil. (17" superdrive met bluetooth en wireless toetsenbord en muis en airport extreme). Zal wel niet het geval zijn, maar ja dan tellen we maar gewoon af…

Nietwaar iOhan, er staat zelfs in de handleiding hoe het moet. De iMac G4 mocht alleen door bevoegden worden geopend.

[quote:6df39c66d0="Hugoengels"]- De dvd-schrijver brandt alleen -RW vanuit het systeem en ook +RW met Roxio Toast Titanium 6 Wil je dual layer moet je al een externe firewire brander nemen. [/quote:6df39c66d0]

Vanuit de finder kan je alles bakken, alleen iDVD accepteerd geen +R/RW schijven…

Op deze site ([url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300205]link[/url]) zijn instructies te vinden hoe je allerlei hardware in de iMac G5 zelf kan vervangen. Als er iets kapot is aan de iMac bestaat de optie dat Apple je een onderdeel toestuurt dat je dan zelf mag installeren. Tot aan het scherm en het moederboard aan toe! De instructies voor de harde schijf staan er ook bij, en daar kan je natuurlijk gebruik van maken als je zelf zo'n schijf koopt. Dan houd je de 80 of 160 GB schijf over, maar misschien kan je daar dan een FireWire behuizing voor kopen of iemand anders blij mee maken.

Ik moet je verder toch even waarschuwen voor lange levertijden als je van plan bent een customized Mac te bestellen bij een dealer in Nederland. Ik zelf heb van September tot December moeten wachten, maar mijn collega wacht nog steeds vanaf begin Oktober, en ik heb verhalen gehoord van mensen die nu nog op hun in September bestelde custom iMac G5 20" wachten! Ik raad je dus aan voor een standaard model te gaan en in ieder geval niet te bestellen bij een dealer die je geen toezeggingen over de levertijd wil geven.

[quote:fc41058d98="Buzz_D"]Op deze site ([url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300205]link[/url]) zijn instructies te vinden hoe je allerlei hardware in de iMac G5 zelf kan vervangen. Als er iets kapot is aan de iMac bestaat de optie dat Apple je een onderdeel toestuurt dat je dan zelf mag installeren. Tot aan het scherm en het moederboard aan toe! De instructies voor de harde schijf staan er ook bij, en daar kan je natuurlijk gebruik van maken als je zelf zo'n schijf koopt. Dan houd je de 80 of 160 GB schijf over, maar misschien kan je daar dan een FireWire behuizing voor kopen of iemand anders blij mee maken.

Ik moet je verder toch even waarschuwen voor lange levertijden als je van plan bent een customized Mac te bestellen bij een dealer in Nederland. Ik zelf heb van September tot December moeten wachten, maar mijn collega wacht nog steeds vanaf begin Oktober, en ik heb verhalen gehoord van mensen die nu nog op hun in September bestelde custom iMac G5 20" wachten! Ik raad je dus aan voor een standaard model te gaan en in ieder geval niet te bestellen bij een dealer die je geen toezeggingen over de levertijd wil geven.[/quote:fc41058d98]

Als eerste bedankt voor de link!! Erg handig.

En tja, de levertijden. Ik wil toch echt bluetooth met de wireless desktop van apple en ik heb begrepen dat dit niet later in te bouwen is :frowning: . Ik wil ook geen usb bluetooth geval, want ik ga juist voor de iMac om zo min mogelijk losse rommel te hebben (een van de redenen) en de mac is ook van de achterkant te zien zoals ik hem opgesteld heb.

Dat van die BlueTooth was precies de overweging van mijzelf en mijn collega, dus daar kan ik helemaal mee inkomen. Maar we hebben wel erg lang moeten wachten.

Ik zou zeggen, bel de dealers af, misschien heeft er toevallig iemand er nog eentje staan, komen ze ergens binnenkort binnen, of kunnen ze je op een andere manier beloven snel te kunnen leveren. Anders kan je overwegen via de Apple Online Store te bestellen. Die claimen dat een BlueTooth iMac binnen 3 dagen geleverd kan worden. Dat gaat blijkbaar via andere, veel snellere kanalen dan waar de Nederlandse dealers op zijn aangesloten.

Het is gemakkelijk als je zelf iets wil vervangen of veranderen aan je nieuwe iMac G5. Ik heb het moederboard moeten vervangen, omdat er een ventilator op zat die teveel geluid produceerde. Apple heeft me een nieuw moederboard toegezonden. Daarvoor moest alles uit de computer, zodat je alleen het beeldscherm over houdt. Binnen 45 minuten was ik klaar met de procedure. Het defecte onderdeel heb ik weer teruggezonden naar Apple. Ik vond het een prima service. Nu ben je tenminste niet 3 weken je computer kwijt, maar is de reparatie binnen 45 minuten gepiept. Wel oppassen met statische elektriciteit. Het beste kun je werken met een polsbandje om de statische elektriciteit veilig af te voeren.

[quote:de87e1246b="Klompje"]Het is gemakkelijk als je zelf iets wil vervangen of veranderen aan je nieuwe iMac G5. Ik heb het moederboard moeten vervangen, omdat er een ventilator op zat die teveel geluid produceerde. Apple heeft me een nieuw moederboard toegezonden. Daarvoor moest alles uit de computer, zodat je alleen het beeldscherm over houdt. Binnen 45 minuten was ik klaar met de procedure. Het defecte onderdeel heb ik weer teruggezonden naar Apple. Ik vond het een prima service. Nu ben je tenminste niet 3 weken je computer kwijt, maar is de reparatie binnen 45 minuten gepiept. Wel oppassen met statische elektriciteit. Het beste kun je werken met een polsbandje om de statische elektriciteit veilig af te voeren.[/quote:de87e1246b]

Dat is tof! Hopelijk krijg je wel de keuze of je het zelf wil vervangen of niet want niet iedereen kan dat natuurlijk. Een tijdje geleden was ik m’n PowerBook 3 weken kwijt voor de reparatie van de Combo drive (in garantie) en toen heeft de computer winkel waar Apple me naartoe gestuurd heeft een factuur gemaakt voor hun administratiekosten van 100 euro. Dus ik ben zwaar “in de zak” gezet door Apple & die computerwinkel :frowning:

Goed nieuws!!!

ik ben vandaag bij desktop in den bosch langs geweest en deze hebben de configuratie die ik wil in voorraad staan!!!

Vananvond eerst m’n windows pc verkopen(hopelijk) en dan morgen de mac op halen!!

Mooi om dit te horen Bart.

Ik heb de mijne een iMac G5 20" 250HD 1Gb, en Airport Express, BT, en draadloos klaviertje ook bij hun besteld. In november bij hun langs geweest en de bestelling geplaatst. Hun antwoord, “wij hebben deze confuguratie sinds begin september in bestelling staan”

Is uitgeleverd eind december!

Waarschijnlijk is deze leverancier een van de betere voor wat betreft het kunnen inschatten, durven, en tijdig bestellen van iMac´s

Ik ben zeer tevreden over Desktop Assist! en dit is niet omdat Dhr. Voets toevallig vroeger een leraar van mij is geweest!

Nou, vanmorgen heb ik hem opgehaald bij desktop. Heb hem om 12 uur toen ik thuis kwam meteen aangesloten en wat een genot zeg. Digitale camera werkt meteen zonder drivers te hoeven installeren. Toetsenbord, muis opzoeken via bluetooth. Geen enkel probleem.

Ik ben nu al verkocht… :smiley: