Aanschaf tweedehands iMac

Omdat ik nogal twijfel over de aanschaf van een iMac, besloot ik hier een account aan te maken en het forum raad te plegen. Afgelopen jaren heb ik altijd zelf mijn computers gebouwd (met Windows uiteraard) maar aangezien ik geen echte ‘power-user’ meer ben, ben ik opzoek naar iets compacters en ook mooiers. Al snel kwam ik uit op een iMac, echter heb ik niet het budget om een splinternieuwe te kopen, daarom ben ik op Marktplaats gaan zoeken (goede ervaringen ook met andere computers die ik gekocht heb via Marktplaats).

Ik ben dus opzoek naar een iMac, met minimaal een 20 inch scherm en een Intel processor. Mijn budget is ongeveer €400-€450,- . Echter wil ik natuurlijk geen model kopen dat bij de eerstvolgende release van een nieuwe OS X versie niet meer ondersteund zal worden. Ik zie dat de minimale eis voor Mavericks een iMac uit 2007 is, maar wat kan ik verwachten qua systeemeisen van de opvolger van Mavericks? Een iMac die een beetje ‘future-proof’ is zou dus ook mooi meegenomen zijn. Ik snap natuurlijk dat ik van mijn budget niet het nieuwste van het nieuwste en het allersnelste zal kunnen kopen maar dat hoeft ook niet. Waarschijnlijk zal ik ook (en misschien wel voornamelijk) Windows op de Mac gaan draaien, omdat ik ook sommige toepassingen nodig heb die alleen op Windows werken.

Zelf kwam ik voor deze prijs uit op een iMac van zo rond 2009 maar is dat nog een goede deal? Wat zijn de mogelijkheden?

Alle hulp en adviezen zijn welkom!

Als ik jouw was zou ik in ieder geval gaan voor een i3/i5 model (zuiniger, sneller en meer futere proof), maar of je deze met jouw budget kunt krijgen is de vraag (zal voor een 21" nog steeds rond de 600 euro verkocht worden). Het nadeel, in jouw geval, is dat tweedehands macs redelijk waardevast blijven, ik laat in het midden of dit gerechtvaardigd is. Dit soort bedragen worden immers nog steeds neergelegd.

Aangezien je al een aantal computers zelf hebt gebouwd, en ook vooral Windows wilt draaien, is het bouwen van een hackintosh een prima idee.

Er zijn zat mooie compacte behuizingen te krijgen. Dus; leef je uit!

Waarom moet het zo nodig een Mac zijn alleen vanwege de looks?

Je hebt namelijk erg weinig budget (sorry) en om nu met dat kleine budget dat je hebt een tweedehands oldtimer te kopen zie ik niet zitten terwijl je voor dat budget waarschijnlijk een simpele/goede ‘nieuwe’ Windows PC met Garantie hebt en aangezien je toch geen power-user meer bent + je al van plan bent om met Windows te gaan werken maken die specs niet zo heel veel uit.

Andere optie is Mac mini, mocht je nog een monitor en toetsenbord + muis hebben. Een nieuwe Mac mini kost 650,- dan heb je een serieuze Mac computer met Garantie en voor 100 - 150,- minder hebt je waarschijnlijk een tweedehands van een jaartje, anderhalf jaar oud. ( zal je moeten uitzoeken )
Die 2007 iMac kun je vergeten, het volgende OS zal daar echt niet meer op gaan draaien en daarnaast is de vraag natuurlijk als een computer al 5 a 6 jaar heeft staan bollen hoe zeker kun je dan nog van de hardware zijn?

Ik zou gewoon even doorsparen dat je iets meer budget hebt, er zijn geruchten dat over 2 maanden een speciale nieuwe iMac op de markt komt die de overstap naar Mac moeten vereenvoudigen. Deze iMac zou 999,- moeten gaan kosten en dat is oneven precies de prijs die een Mac mini kosten met scherm en toetsenbord + muis alleen kopen mensen niet graag een Mac mini omdat het niet uitziet als een iMac.

Wil je perse een iMac tweedehands dan is een bouwjaar vanaf 2009-10 wel een minimale instap wil je serieus weten waar het bij een Mac om gaat.

Hi,

Even tussen door. Een 2007 model is reeds vintage. Dit wil zeggen dat deze niet meer kan hersteld worden als er iets defect gaat.
Je zou op zen minst voor een 2010 model moeten gaan wil je er nog een jaar mee doen.

Mvg,

Natuurlijk kan een 2007 model hersteld worden bij defect. :slight_smile:

Mavericks draait er ook prima op met genoeg geheugen.
En deze kunnen makkelijk nog een aantal jaren mee.

@KarelWillem

Als het al kan, wat gaat dit grapje dan kosten?
Een 2007 model zal niet feilloos op Mavericks draaien zonder de nodige aanpassingen.
Heb ik het niet alleen over geheugen, de HD zal dan ook wel aan vervanging toe zijn.
Tel uit je winst. :slight_smile:

De optie van @KarelWillem (osx86/ hackintosh) is best interessant! Ik heb zelf jaren op deze manier gewerkt en naar behoren! Het enige punt is dat je heel goed moet kijken naar het moederbord en grafische kaart (mits je dit wil).

Een iMac 2007 draait niet lekker op Mavericks, het kan wel maar hij draait er gewoon niet lekker op ook niet met 4GB RAM erin.

De ventilator van de machine draait veel sneller dat deze hoort te draaien, het beeldscherm is niet geschikt (te weinig kwaliteit) en als je iMovie de laatste niet of Photoshop opent krijgt je gewoon melding dat dit niet kan of minder goed werkt omdat de grafische kaart die in deze machine zit het niet meer kan bijbenen.

Terwijl als je er Lion op zet draait die machine idd. nog 3 jaar zonder problemen rustig door. Maar een aankoopadvies is het zeer zeker niet.

Er staat hier een 2007 Imac. Met daarop Mavericks. En het draait geweldig. Niet dat het beestje nu nog drie jaar meekan, maar geen problemen. De ventilator draait op de normale snelheid, het scherm kan het gewoon aan, en de grafische kaart ook. Indesign CS5 en CS6 draaien gewoon, weliswaar wat langzamer, maar toch, het draait.

Dus ik weet niet waar de je info vandaan haalt Shmoo.

[quote=daalhofmac url=http://www.onemorething.nl/community/topic/aanschaf-tweedehands-imac/#post-2676273 time=1397682843]…Als het al kan, wat gaat dit grapje dan kosten?
Een 2007 model zal niet feilloos op Mavericks draaien zonder de nodige aanpassingen…[/quote]Er hoeft helemaal niets aangepast.
Ook in onze iMac’s G3 en G4 doen de harddisks het nog steeds prima.

Hoogstens kun (of moet) je er geheugen bijprikken (tot 6 Gb).
Maar al met al is zo’n iMac nog prima bruikbaar.

Koop veel liever een instap mini 2011 of later. Kun je wachten tot de gebruikelijke Mediamarkt Apple acties eind juni, neem dan meteen een nieuwe.
Bij iMacs van 2009-2010 is het scherm al zo gaar als boter, en hws rijp voor de schroot.

[quote=Shmoo url=http://www.onemorething.nl/community/topic/aanschaf-tweedehands-imac/#post-2676276 time=1397683949]Een iMac 2007 draait niet lekker op Mavericks, het kan wel maar hij draait er gewoon niet lekker op ook niet met 4GB RAM erin.

De ventilator van de machine draait veel sneller dat deze hoort te draaien, het beeldscherm is niet geschikt (te weinig kwaliteit) en als je iMovie de laatste niet of Photoshop opent krijgt je gewoon melding dat dit niet kan of minder goed werkt omdat de grafische kaart die in deze machine zit het niet meer kan bijbenen.

Terwijl als je er Lion op zet draait die machine idd. nog 3 jaar zonder problemen rustig door. Maar een aankoopadvies is het zeer zeker niet.[/quote]

Dat van het beeldscherm klopt niet. Het is een prima kwaliteit beeldscherm en er is geen reden waarom het minder zou werken met mavericks… Mijn imac 2007 werd een beetje lang in de tanden, maar het scherm bleef uitstekend!

Veel van wat hierboven gezegd is is waar. Een iMac 2007 is prima, maar onder condities. Allereerst moet er minstens 4GB geheugen in. Zit dat erin bij aanschaf, dan zit je goed. Moet je dat zelf plaatsen dan is dat een beetje duurder dan het huidige geheugen (m.n. een 4GB reepje om tot 6GB te komen). Bovendien zijn niet alle HDs uit die tijd even betrouwbaar. Ik heb ze inmiddels in drie iMacs 2007 vervangen door betere van dit moment (groter, sneller of zuiniger en stiller). Al bij al kun je er prima mee werken zoals Bianco terecht zegt en het enige wat je je moet afvragen is of een Mac Mini op dit moment niet slimmer en naar verhouding voordeliger zou zijn, zeker als je het bestaande scherm blijft gebruiken. Ik gebruik voornamelijk een iMac 2007 (24", C2D2,8), maar gebruik ook een MBP (13", i5) en een Mac Mini (i7, quad core) en zou op dit moment voor de laatste optie kiezen als het mijn thuismachine zou zijn. De opmerkingen van Shmoo kan ik niet onderschrijven, zijn beschrijving duidt erop dat er iets aan de hand is (stof, temperatuursensor o.i.d.).

@ dorkiban,
Je haalt hier denk ik Shmoo’s opmerking en die van mij door elkaar.

Voor moderne apps moet je minimaal een 2009 Mac hebben voor fatsoenlijke GPU support. Nvidia 9400M is het minimum. Die kaart ondersteunt als eerste de moderne GPU versnelling zaken en HD decoding. Bij een 2007 mac krijg je dus idd waarschuwingen, en je Core2Duo loopt continu op zijn tenen voor dingen die met nieuwere macs zonder verhoging van de ventilatorsnelheid kunnen.

Dan heb je nog de 20 en 24 inch bij de oudjes. De 20 inch heeft een TN beeldscherm 1680x1050. Ik zou voor zo’n iMac niet meer dan 200€ neertellen.
De 24 inch is wel IPS, en met een werkbare 1920x1200 resolutie, maar dat scherm had veel problemen met loslatend stof, in het paneel, en dus niet te poetsen. Controleer goed of het scherm daar last van heeft. Heel irritante productiefout namelijk. Je ziet dit het beste op het egaal-grijze opstartscherm. Als ie goed is, max 300€

Hmmm, dat valt dan een beetje tegen. Zeker aangezien ik zie dat iMacs uit 2009 zonder problemen nog snel worden verkocht op bijvoorbeeld Marktplaats voor rond de 350€. Op zich zou ik aan de specificaties wel genoeg hebben bij een iMac uit 2009, Windows 7 zal daar ook zonder problemen op werken. Maar als het risico dat er snel iets mis mee kan zijn zo groot is, dan is dat voor mij wel een struikelpunt.

Een Hackintosh zie ik niet zo zitten aangezien ik dan net zo goed had kunnen houden wat ik had. Ik wil juist een iMac omdat hij zo compact is en omdat er verder geen monitor vereist is.

[quote]…Maar als het risico dat er snel iets mis mee kan zijn zo groot is…[/quote]Laat je niet bang maken.

In mijn hele Apple-verleden (sinds vroeg jaren tachtig dus), heb ik ooit één reparatie uitgevoerd.
Een harddisk die de geest had gegeven. Oké, gelukkig in een iMac G5, die heerlijk eenvoudig te openen was. :wink:

Maar verder hebben we nog nooit een Mac met problemen gehad.
En we hebben er best, eh… veel (gehad).

Mijn iMac 2007 met 4Gb en een SSD draait als een tierelier met Mavericks.

Ik ga vanavond kijken bij een iMac met de volgende specificaties:

iMac 20" inch early 2009
Intel Core 2 Duo 2.66GHz
2GB DDR3 SDRAM
320GB Sata 7200RPM
Nvidia 9400M 256MB

Inclusief toetsenbord en draadloze mighty mouse. Is €360 dan een nette prijs? Machine verkeert (volgens de verkoper) in topstaat, met zelfs de doos er nog bij.

Das niet zo gek, bijna elke Apple gebruiker heeft zijn doos nog, zelfs nog de kleine doosjes van de iPhone of waar een muisje inzit. - Reden - ze zijn te mooi om weg te gooien!

On topic, das een nette prijs ja!
Als hij goed functioneert kun je met die machine nog leuke dingen doen, stop er wel zelf wat meer RAM geheugen in en je hebt een prachtige computer om mee te beginnen.