Aansluiten Airport Extreme

Misschien is het al aan de orde gekomen, maar toch heb ik een vraag over het aansluiten van de Airport extreme. Ik heb nu in de meterkast een Speedtouch Wireless modem hangen, en een windows pc op zolder staan, en een labtop van de zaak. Deze twee computers zijn beide draadloos verbonden met de Speedtouch. Ik overweeg om een Macbook aan te schaffen, en twijfel of ik deze rechtstreeks aan de Speedtouch zal koppelen of een Airport Extreme zal aan schaffen. Maar daar komt nu het probleem. Ik meen te hebben gelezen, dat je de ADSL modem via een kabel op de WAN poort moet aansluiten. Dat betekent dus dat deze AE in de meterkast moet komen te hangen. Dat wordt lastig wanneer ik een printer via USB aan wil sluiten op de AE. Een extra USB harddisk zal geen probleem zijn. Kan de AE niet draadloos communiceren met de Speedtouch?

Waarom zou je een Airport Extreme aanschaffen? Jouw Macbook zal ook probleemloos het signaal van de Speedtouch op kunnen pikken. Voor de snelheid hoef je het niet te doen, want het snellere N-protocol waar de Extreme en de Macbook mee kunnen werken functioneert alleen als alle computers in het netwerk er mee weg kunnen. Zo niet, dan wordt het signaal toch verlaagt naar de laagste gemeenschappellijke snelheid (G of nog slechter B). Als je perse een printer draadloos wilt aansturen, dan zou ik denk ik eerder kiezen voor een Airport Express. Deze kan nl. ook perfect communiceren met jouw Speedtouch en via airtunes ook jouw stereo voeden. Voor een externe HD zou ik nooit draadloos gaan. Dat werkt in de praktijk toch te traag (ook via het N-protocol).

Dus gewoon bij de Speedtouch houden? De snelheid zal neem ik aan alleen omlaag gaan, wanneer de andere pc's aan staan, en verbonden zijn met de Speedtouch. Eerst nog maar even een besluit nemen wat te doen. Macbook, lekker mobiel, of anders toch een Imac 20 inch. Wel een verschil natuurlijk tussen beide, maar een Macbook kan ik overal gebruiken, en een Imac alleen op een vaste plek. Verplaatsen kan natuurlijk wel, maar is erg omslachtig.

[quote:cda735239c="mick1"]Dus gewoon bij de Speedtouch houden? De snelheid zal neem ik aan alleen omlaag gaan, wanneer de andere pc's aan staan, en verbonden zijn met de Speedtouch.[/quote:cda735239c]

Dat merk je alleen als die andere 2 machines ook aan het downloaden zijn o.i.d. En dan maakt het niks uit of je er nou een AE aan hangt of niet.

[quote:b7ba77a492="mick1"]Kan de AE draadloos communiceren met de Speedtouch?[/quote:b7ba77a492]

Dit vraag ik me ook af… Is er iemand die hier [b:b7ba77a492]ja of nee[/b:b7ba77a492] op kan antwoorden? :slight_smile:

[quote:ca38139bcc="C. Hoff"][quote:ca38139bcc="mick1"]Kan de AE draadloos communiceren met de Speedtouch?[/quote:ca38139bcc]

Dit vraag ik me ook af… Is er iemand die hier [b:ca38139bcc]ja of nee[/b:ca38139bcc] op kan antwoorden? :)[/quote:ca38139bcc]

Ze ondersteunen beide WDS, inprincipe zou het dus moet werken.

Blijft het feit dat je met je macbook nooit de volledige N snelheid zult halen omdat je netwerk zo snel is als de langzaamste schakel.

[quote:4194a63807="piebas"]Blijft het feit dat je met je macbook nooit de volledige N snelheid zult halen omdat je netwerk zo snel is als de langzaamste schakel.[/quote:4194a63807]Precies, en daarom zei ik al dat je wat snelheid betreft niet veel aan een Extreme zult hebben. Ik heb een Express en die pikt moeiteloos het signaal op van mijn draadloze Sweex-router.