Aansluiten Airport kaart Mac Pro 4,1

Ik had gisteren mijn Airport kaart aangesloten in mijn Mac Pro 4,1. Ik had problemen met het vinden van de antenne kabels. Dus, heb ik zo goed als de volledige Mac Pro uit elkaar gehaald.

Eens ik de kabels had gevonden, moest ik ze dus gewoon aansluiten en alles terug in elkaar zetten.

Maar ik wist niet goed welke kabels ik moest aansluiten (1, 2 of 3), op internet vond ik vooral info over de Mac Pro 1,1 - 3,1. Er was wel een Youtube filmpje over de 4,1 en die persoon zei dat je kabel 1 en 3 moest inprikken in de kaart. Maar, mijn Airport kaart heeft 3 aansluitingen.

Hier 2 foto’s van hoe het er van binnen uitziet:

Iemand ervaring met het installeren van een Airport kaart in een Mac Pro 4,1?

Bedankt!

Je had jezelf veel moeite kunnen besparen door Google te raadplegen;

http://www.tweaking4all.com/hardware/apple-computers/mac-pro-wifi-2008-2012/

Die site ben ik tegengekomen hoor. :wink:

Maar die gaat vooral over een Mac Pro 2008 en over een kaart met maar 2 aansluitings kanalen.

Dan ben je nog minder slim dan ik al dacht en bewijs je maar weer eens hoe men tegenwoordig ‘zoekt’.
Sterkte nog!

Niet zo onaardig, Carp.

Zit er geen manual bij die aangeeft welke aansluitpunten verbonden moeten worden?

Haha Carp, wat een reactie… :stuck_out_tongue:

@Night, neen. Er zit geen handleiding bij. :confused:

Tjonge tjonge, zie je wel dat de TS niet kan lezen!!
Dom en blind!
Misschien dat Night de plaatjes voor je in het Nederlands kan vertalen.

Waar verspil jij toch jouw tijd aan… Zielig.

Zelfs met een blindegeleidehond gaat t jou niet lukken, en dat is pas echt zielig.

@mod Ik denk dat het tijd is om in te grijpen? :wink:

De uitleglink die Carp eerder aanhaalde, schijnt over Mac Pro modellen van 2008 tot 2012 te gaan. (zie de titel van het artikel)
In het uitlegstuk over de Antenne draden wordt wel uitgelegd dat alleen kabel 1 en 3 nodig zijn en dat alle 3 de kabels gelabeld zijn. Klopt dat? Dan lijkt het mij dat ze corresponderend aan de channel nummers op je kaart moeten worden aangesloten.

Zo is dat!
En dat was nog te lastig om te vinden, zelfs na 4 verwijzingen! :sunglasses:

Ik noem dat geen verwijzingen, maar meer opnieuw en opnieuw zeggen dat iemand beter moet kijken. Dat helpt soms niet.

Maar nu is nog steeds de vraag of zijn kabels gelabeld zijn, want de foto’s die in de link staan zien er anders uit dan de foto’s die topicstarter plaatste.

https://youtu.be/qQr8AtV2z6Q

In dit filmpje hebben we met een Mac Pro 4.1 (2010 model) te maken. Het camerawerk maakt je een beetje zeeziek, maar ook hier leggen ze uit dat je kabel 1 en 3 nodig hebt.

… dan rijst bij mij toch ook de vraag waar de derde, ongebruikte aansluiting op die betreffende kaart voor dient.

De kaart heeft: CH0, CH1 en CH2
De kabels zijn genummerd 1,2 en 3, waarvan alleen 1 en 3 nodig zijn (2 is voor BT, zover als ik begrepen heb)

Leuk. Dan zou ik als monteur toch ook willen weten welke kabel op welke card-connector moet worden aangesloten.
Dus ik snap de vraag van TS wel een beetje.

Wel hinderlijk dat er overal foto’s staan van de 3,1 en niet van de 4,1. En als ik die al kan vinden dan zijn het plaatjes die inderdaad allemaal een driepuntsaanmsluiting hebben maar ik dus weer niet kan nagaan of TS de corresponderende bedrading heeft.

Ja dat is ook waar ik niet verder kom. Ook opvallend dat alleen de topicstarter een kaart heeft met 3 aansluitingen en in alle voorbeelden online zijn het er maar 2.

Toch zou het een eitje moeten zijn om 'm aan te sluiten. De kaart komt ook bij OWC goed uit de bus:

https://eshop.macsales.com/item/Apple/AR5BXB112/

Een Mac Pro 4.1 2010 bestaat niet!

Alle 3 de wifi kabeltjes zijn altijd gelabeld.

Alleen 1 en 3 worden gebruikt.

Het is idd heel ingewikkeld, kabel no 1 moet op 1 en no 3 op 3

Dat is niet zo, maar die kabeltjes liggen half onder een afdekplaat, met een beschermhulsje erover, ALLE MP’s hebben 3 gelabelde kabeltjes.

Klopt, alle Mac Pro 4,1 modellen komen uit 2009.

maar…

Ik bedoelde de Wifikaart zelf. Deze heeft DRIE aansluitingen (zie ook link van mij hierboven), CH0, CH1 en CH2. Dus kabel 3 op 3 gaat niet echt op, tenzij je de buitenste aansluiting bedoelt (CH2).

Zou het kunnen zijn dat CH1 voor 2,4GHz en CH2 voor het 5GHz bereik is?

[quote]Protocols
• Dual-band 802.11n
• Supports 2.4GHz and 5GHz networks

Ports
• Universal UF.L antenna port x3[/quote]

Hmmm. Ik vind op iFixit een uitleg voor een iMac: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2428+AirPort+Card+Replacement/5945
Helaas zijn daar de kabels genummerd met streepjes op de kabel en correspondeert dat met het kanaal waar ie aan moet.