Aansluiten van meerdere Airport extreme's op modem/router provider

Ik heb momenteel drie Airport extreme’s in mijn bezit, tweemaal de 5e generatie en sinds gisteren ook een 6e generatie versie (het torentje, met AC wifi). De modem / router van mijn internetprovider Jonaz zit in de meterkast. Van daaruit lopen netwerkkabels naar de woonkamer op de begane grond, de eerste verdieping en de tweede verdieping.

Op de eerste verdieping wil ik de 6e generatie extreme plaatsen, aangevuld met een 5e generatie extreme op de begane grond, die uitzend op een ander kanaal. Of ik de andere 5e genaratie extreme ook ga gebruiken op de 2e verdieping moet ik nog even zien, eerst maar eens kijken of dat wel nodig is.
Mijn idee is verder om de wifi op de modem/router van mijn provider uit te zetten. Kan hem ook in bridge laten zetten.

Op de support site van Apple staat in het plaatje dat je bij het aansluiten van meerdere airports je de 2e Airport moet aansluiten op de eerste (en de 3e op de 2e??). Echter, zo lopen mijn kabels nu niet. Ik kan natuurlijk wel de 5e generatie extreme in de meterkast plaatsen maar dan is het bereik ongetwijfeld minder dan als ik hem midden in de woonkamer zet. Vandaar dat ik dacht om de airports elk individueel met mijn Jonaz modem/router te verbinden. Ik kan deze dan alleen niet meer in bridge laten zetten, omdat de airports dan via DHCP de IP adressen uit moeten delen. Het lijkt me niet handig dat ze dat alle twee of drie gaan doen.

Wat is in mijn geval de handigste keus? Ik hoop niet dat het antwoord is kabels trekken tussen de airports… :expressionless:

Het maken van de link naar de support pagina van Apple is misgegaan zie ik. Ik bedoel deze pagina: Wi-Fi-basisstations: het bereik van een draadloos netwerk uitbreiden door extra Wi-Fi-basisstations toe te voegen - Apple Support (NL)

Omdat de netwerkkabels vertrekken uit je meterkast, laat je het modem van je provider gewoon als router fungeren. De diverse AirPorts zet je in brugmodus.

Die brug instelling was eerst de instelling op mijn (toen nog enigste) Airport extreme. Echter, het gastnetwerk op de extreme werkt niet in de brugmodus.

Ik heb vervolgens de routermodes DHCP en NAT geactiveerd, en de Airport express IP adressen laten uitdelen in de 172.16 range. Dit werkt prima, ondanks de Dubbel gebruik van NAT melding die ik krijg.
Mijn Jonaz modem / router doet dat standaard in de 192.168 range. Het lijkt me niet handig als ik de 2e airport ook IP adressen in deze range laat uitdelen. Zal ik daarvoor maar de 10.0 gebruiken dan?

Ik wil eens experimenteren met het gebruik van hetzelfde SSID voor beide airports. Tot nu toe gebruikte ik een -boven en - beneden achtervoegsel.
Maakt het voor hoe goed dit werkt nog uit of ik twee airports aan elkaar knoop danwel dat ik ze onafhankelijk van elkaar bekabeld aansluit op de modem/router?