Aanspatieren in word?

Dag osx.ennellers, wie van jullie weet of het mogelijk is om met word woorden/zinnen aan te spatieren? bij voorbaat dank

Heb net M$ gebeld, en nee, het zit niet in het pakket. Appart fontje voor huissijl maken dan maar, als er nog een andere oplossing is hoor ik deze graag!

Gewoon om wat te leren...

Wat is aanspatieren?

[quote:8579137553="Pink Grapefruit"]Gewoon om wat te leren...

Wat is aanspatieren?[/quote:8579137553]

typografen term:
letters in woorden dichter tegenelkaar zetten (aanspatiëren), of juist uit elkaar drijven (afspatiëren).
Een bold (vet) lettertype is als het goed is altijd aangespatiëerd omdat de tekst dan echt vetter lijkt.

Nog iets: dit is dus ook de reden dat die eigenwijze :wink: grafische ontwerpers altijd iets in quark of indesign of illustrator willen maken, terwijl de opdrachtgever het toch keurig opgemaakt in Word hadden aangeleverd.

of dit de lading helemaal dekt weet ik niet maar heb je hier al gekeken:

Format > Font > tabblad Character Spacing?

Helemaal top! Wel raar dat M$ "amsterdam" zegt dat dat niet kan... Maar BlueMac, dit dekt de lading voldoende, is voor een imprint op drukwerk (huisstijl)

[quote:babe23b2a5="ming"]typografen term: letters in woorden dichter tegenelkaar zetten (aanspatiëren), of juist uit elkaar drijven (afspatiëren).[/quote:babe23b2a5] Je moet het wel goed zeggen: aanspatiëren=erbij, dus ruimer en afspatiëren = eraf, dus dichter bij elkaar

[quote:babe23b2a5=“ming”]Nog iets: dit is dus ook de reden dat die eigenwijze :wink: grafische ontwerpers altijd iets in quark of indesign of illustrator willen maken, terwijl de opdrachtgever het toch keurig opgemaakt in Word hadden aangeleverd.[/quote:babe23b2a5]
Die eigenwijze 8) grafische ontwerpers die zullen juist meestal eerder word gebruiken omdat zij over het algemeen niet technisch willen denken. Zij willen mooie dingen maken. En de pre-presser zal het eerder in de opmaakpakketten maken omdat deze pakketten niet voor verrassingen zorgt bij het belichten. Dus met andere woorden: met de grafische pakketten is het WYSIWYG (What You See Is What You Get) en bij Word is dit niet het geval.

[quote:58183e0b66="dimelot"]Je moet het wel goed zeggen: [/quote:58183e0b66]

ah vandaar die misverstanden die ik altijd heb met collega’s :smiley:

maa ja, ik haal ook altijd links en rechts door elkaar…