aansprakelijkheid installatie osX

Ik heb heel lang 9.1 gedraaid, maar eigenlijk heb ik het systeem in die periode nooit zo lekker gekregen als in de eerste tijd, toen ik het met 8.6 deed. Ik heb dus een paar maanden geleden de stap terug gedaan, en eerlijk gezegd werkt dat prima. Maar X lonkt natuurlijk wel.

Ik ben erg benieuwd of ik bij softwareinstallatie door de dealer de aansprakelijkheid voor desastreuze gevolgen kan ontlopen.

Voor wie bovenstaand bericht niet kan plaatsen... dat is begrijpelijk.

Het hoort thuis in de thread ‘Imac in coma door kapot logicboard’ . Het is mijn eerste keer op dit forum en ik was nog wat onhandig met plaatsen van een nieuw bericht. Voor de context dus even doorklikken.

Grtz. Els

Maak je niet te veel zorgen hierover. De eerste mensen die hier mee te maken kregen, zaten goed in de puree - maar vooral omdat niemand goed oorzaak of oplossing wist. We mogen het Apple ondertussen best aanrekenen, dat in de installer niet een 'check' zit voor die goede firmware-versie.:evil:

Want daar ging het allemaal om - Apple waarschuwt ergens in de kleine lettertjes bij installatie, dat je (zelf) moet controleren of je Mac wel de juiste firmware-versie heeft. Wie dat niet doet en toevallig een Mac met een oudere firmware-versie heeft, zit nogal stevig in de problemen. Overigens best op te lossen, want ‘fysiek’ is er niks kapot.

Maar dus: hou die firmware-versie in de gaten (via Systeemprofiel)!

Maar ik begrijp dat je een oudere iMac hebt. Dan kun je je afvragen of OS X installeren wel zo’n goed idee is. De systeemeisen zijn fors, en je Mac zal er zeker niet sneller op worden…

Mijn mac is een iMac 400DV, het zou moeten meevallen met zijn ouderdom. Ik heb net 256 MB bij laten plaatsen (bovenop de 64 die erin zaten - inderdaad te weinig). Welke firmwareversie heb ik nodig trouwens? Enne, wat is firmware eigenlijk - ik heb dat vaker gelezen, maar het zegt me niks. Ik heb het idee dat je je computer zelf niet in goede conditie kan houden als je de forums niet ook heel goed volgt.

"Firmware" is - de naam zegt het al - iets tussen hard- en software. Namelijk een stukje hardware waarin software geprogrammeerd zit, een of ander onderdeeltje op je moederbord dus, met wat geheugen waarin wat programma-code. (dit soort firmware zit in heel veel electrische spullen).

Via een eenvoudige procedure is die firmware vaak te “upgraden”, als hij verouderd is (als er een verbeterde versie komt dus).

Welke firmware je ‘minimaal’ moet hebben weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat krijg je bij 't begin van de installatieprocedure wel te horen (of 't staat in de documentatie bij OS 10.2). Goed lezen dus, en vantevoren via Systeemprofiel even uitzoeken welke versie jij hebt. Of kijk even naar http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/query?searchMode=Assisted&type=id&val=KC.86117
Waarschijnlijk firmware versie 4.1.9 dus

Ik werk met OS X op een iBook met 600 MHz. Niet snel, maar best te doen.

zoek gewoon bij apple naar de laatste firmware update voor i-mac en zet hem erop volgens de beschrijving, kan er verder niets mis gaan

[quote:16294d8b49="stoef"]zoek gewoon bij apple naar de laatste firmware update voor i-mac en zet hem erop volgens de beschrijving, kan er verder niets mis gaan[/quote:16294d8b49]

Dat is niet helemaal waar. Apple heeft firmware updates uitgebracht waardoor opeens geheugen modules niet meer werden herkend. En dat kun je niet meer terugdraaien. Dus als je een oude firmware hebt, en je hebt geheugen erbij laten plaatsen, dan moet je hier even aandacht aan besteden.

Kun je daarover iets meer vertellen. Hoe moet ik 'aandacht' besteden aan mijn bijgeplaatste geheugen? Terug naar de reparateur en het hun laten doen, of kan ik zelf aan de slag. Dat laatste graag!

Ik ben een poosje terug uit frustratie over allerlei vastlopers terug gegaan van 9.1 naar 8.6 en heb daarbij de mac ‘als nieuw’ geinstalleerd. Op zich werkte daarna alles prima, maar uiteraard wil ik uiteindelijk gewoon naar OSX. Dat zal dan wel weer via 9.1 moeten.
Kunnen de problemen deels hebben gezeten in een taalverschil? Mijn 8.6 is nl. Engelstalig, en mijn 9.1 Nederlands.

Kortom: Hoe stap ik VEILIG over op 10.2 met mijn iMac 400DV?

(Destijds ben ik voor Mac gevallen omdat ik als relatieve digibeet alles zelf kon doen, in plaats van een bataljon pc-nerds open te trekken, ze vol te stoppen met eten en af te wachten of al dat zenuwachtige gerommel op mijn pc nog wat op zou leveren…)

Als je je geheugen koopt bij een erkende applereseller, dan zal het gewoon doen. De Firmware sluit [b:c3f08387f9]slecht[/b:c3f08387f9] geheugen uit. Dus geheugen gekocht bij de Aldi (om een voorbeeld te noemen) zal mogelijkerwijs niet doen.

Dan is het geen probleem. Want ik heb het bij een door apple gecertificeerd bedrijf laten doen. Ik kan ze nog wel bellen voor 'nazorg'. Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben een stuk wijzer geworden en dat was wel nodig na alle rampverhalen die ik her en der gelezen heb de laatste tijd.

Via VersionTracker kun je [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/10415]DIMM First Aid[/url] downloaden. Daarmee kun je controleren of je problemen met het geheugen kunt verwachten.