aantal vragen over software van macos X

Ik weet niet of ik hier goed zit.

Ik heb sinds kort Mac os X en dat is heel erg wennen. ik was zo gewend aan Mac os 9 en windows 2000 maar ik wil toch wel werken met Mac os X omdat ik mee wil gaan met de ontwikkelingen. ik ben tenslotte 30! :wink: Nooit te oud om het te leren.

Met Mail kan ik geen nieuwsgroepen lezen en Outlook Express is niet gemaakt voor Max OS X. tenminste ik kan het hier niet installeren. Met welk programma kan ik een nieuwsgroep lezen? (comp.syc.mac!). Ik vind het trouwens lullig om voor een nieuwsgroep speciale software in te stalleren. Kan dat niet anders? Met Outlook Express kon dat wel.

Het valt mij op dat er zo weinig freeware programma’s zijn ontwikkeld voor Mac os X. Bijna voor alles moet betaald worden. Voor oudere Mac os waren er veel meer. Ik heb webcam Philips en daarmaa wil ik plaatjes uploaden naar mijn website. Welke (liefst freeware) programma kan ik daarvoor het beste gebruiken? Ik ken Macam maar daar kan ik volgens mij niet mee automatisch uploaden.

Ik wil ook een ftp-programma gebruiken. Vroeger was Fetch gratis en nu moet ik er voor betalen. Is er geen andere gratis ftp-programma?

Ik wil best betalen hoor maar ik heb pas Jaquar 10.2.6 en andere dingen gekocht dat zoveel geld kostte. Ik vind het mal om nog meer geld te besteden aan al deze dingen dat eigenlijk niet zo belangrijk is in het leven. :slight_smile:

Laatste vraag, welke wyswyg-programma is praktisch om een homepage mee bij tehouden? Met windows gebruik ik HTML 2000. Is er een soortgelijk programma voor macintosh? Anders moet ik uitwijken naar windows. En ik wil juist meer en meer doen op mijn prachtige ibook!

Groet, Gilda

1. Outlook is er inderdaad niet voor de Mac. Microsoft Entourage wel, die niet gratis is.. Er is vast wel iemand die een gratis alternatief weet voor de nieuws groepen.

1. ImageCaster is een hele goede shareware webcam, in de demo mode doet ie het een uur waarna je hem moet herstarten.
    Ik heb het niet getest meer ik denk dat je met macam wel kan uploaden naar een FTP.
    Als je in Finder onder “Ga” kijkt en dan “Verbind met server” kiest komt je FTP server gewoon als HD op je desktop.
    Als je dan in Macam instelt dat je daarop wilt opslaan staat ie op je FTP.

2. Zoals ik al zei kan je gewoon met Finder een FTP benaderen. Mocht je dit niet willen dan zijn er nog wel wat FTP clients.
    Kijk maar eens op http://www.versiontracker.com of http://www.download.com .
    Voorbeeld van freeware FTP client.
    Daarnaast weet ik niet of dit alleen bij mij is maar Fetch trekt zich niets aan van die 15 day trial. Hij blijft gewoon werken.

3. Een goede wyswyg is bijv. Macromedia Dreamweaver. Die is ook niet gratis…

Kent iemand één die wel gratis is??

Succes!

Ps Ik denk dat er juist (steeds) meer gratis software is voor de Mac sinds OS X.

www.panic.com transmit kun je alles mee...

enne “ik ben tenslotte 30” mag je pas gebruiken als je 65 bent.
En dan nog… leeftijd is een vaag gegeven

qua ftp dan... :innocent:

Ik ben zelf een "switcher", dus misschien heb je er iets aan te weten wat een ex-Windows dwaler nu gebruikt onder OS X...

[quote:d538e4e7a9=“Gilda”]Met welk programma kan ik een nieuwsgroep lezen? (comp.syc.mac!).[/quote:d538e4e7a9]

Newsgroepen lees ik eigenlijk zelden. Als je “classic” hebt kun je hiervoor echter nog steeds Outlook gebruiken. (Heb ik ook een tijdje gedaan.) Maar eigenlijk wil je natuurlijk geen Microsoft meer op je Mac. :wink: Ik heb een tijdje Newsflash gebruikt (totdat ik een UseNet Gateway op mijn forum had staan). Een simpel programma, maar doet het wel.

[quote:d538e4e7a9=“Gilda”]Ik wil ook een ftp-programma gebruiken.[/quote:d538e4e7a9]

Ik gebruik hiervoor RBrowserLite. Ook een makkelijk programma om snel even rechten op bestanden te zetten, ook lokaal.

[quote:d538e4e7a9=“Gilda”]…welke wyswyg-programma is praktisch om een homepage mee bij tehouden?[/quote:d538e4e7a9]

Ik gebruikte zelf op de PC altijd FrontPage. Voor de Mac heb ik lang gezocht en veel geprobeert. Heb ook nog een tijd FrontPage in Virtual PC gebruikt omdat ik gewoon niets vergelijkbaars kon vinden op de Mac. Uiteindelijk heb ik persoonlijk gekozen voor Dreamweaver MX. Was wel even doorbijten, maar voor mij toch de beste keus, vooral omdat het ook goed overweg kan met PHP.

Dank jullie wel! Ik ga vanavond meteen alle tips uitproberen.

Iets wat stukken beter is dan frontpage en draait onder osx is freeway 3.5 eenvoudig in gebruik. Kost wel 250 dollar maar is dan ook stukken goedkoper dan dreamweaver en anderen.

[quote:e61c3d5638="Gilda"] Met welk programma kan ik een nieuwsgroep lezen? (comp.syc.mac!).[/quote:e61c3d5638] NewsWatcher, kun je vinden via Versiontracker of [url]http://www.smfr.org/mtnw/[/url]

Nieuwsgroepen lees ik ook maar zelden, maar gaat dat niet via Netscape? Ik dacht van wel. Valt misschien even uit te proberen. En freeware en/of shareware voor os X is er wel hoor. Kijk maar even op de MacFan-cd, maar dan moet je natuurlijk wel het boekje kopen.

Halime is een freeware nieuwsgroepen-programma. Bevalt mij prima.

http://halime.imdat.de/

[quote:9667d509cb="2manydjs"] Ik heb het niet getest meer ik denk dat je met macam wel kan uploaden naar een FTP. Als je in Finder onder "Ga" kijkt en dan "Verbind met server" kiest komt je FTP server gewoon als HD op je desktop. Als je dan in Macam instelt dat je daarop wilt opslaan staat ie op je FTP. [/quote:9667d509cb]

Hoe doe je dat eigenlijk? Ik heb Macam en als die aanstaat en ik klik op finder -> verbind met server. Dan gebeurt er niets.

Ik gebruik Taco HTML Edit om mijn homepage bij te houden. Heel simpel en gratis. Bevalt mij prima.
Voor ftpen gebruik ik RBrowserlite (Dank voor de tip!). Ik vind het ook een fijn programma.
Voor webvcam dus Macam. Dat werkt ook nog maar ik weet nog niet hoe ikhet moet uploaden.

Ik denk dat ik niet meer nieuwsgroepen ga lezen. Bespaart mij ook nog tijd. Via comp.syc.mac bleef ik wel op de hoogte van nieuws enzo rondom macintosh. Maar via andere wegen lukt dat ook wel en ja ik koop altijd Macfan met cd-rom! :slight_smile:

Groet, Gilda