Ik wil graag mijn iBook G4 opladen in de auto nu heb ik via het Forum eentje gevonden die aangeraden werd voor een MacBook. Het vervelende is dat deze blijkbaar bij mij niet werkt. Mijn vraag is hoeveel watt mijn iBook vraagt van een energiebron?
Laat ik nou toevallig een proefwerk natuurkunde over dit onderwerp gehad hebben vandaag… :D
Ten eerste is het: Vermogen = Volt x Ampère (de rest kan je hopelijk zelf wel uitrekenen)
Gezien de gegevens moet de adapter het gewoon in je auto kunnen doen. Met de zekering die bij 15 Ampère om zal slaan is ook niks mis. Alleen moet je niet iets anders erbij aansluiten, want dan heb je een grote kans dat de stroomsterkte té groot wordt en de zekering zijn werk gaat doen.
Je hebt in de auto dus een ‘stopcontact’ met een spanning van 230 Volt, waarvan het maximale vermogen die het kan leveren 150 Watt is. De adapter van je iBook heeft een vermogen van 45 Watt (bij een adapter van een MacBook is dat 60 Watt) en dat is ruim onder het maximum.
Conclusie, je zou (in theorie) je iBook in de auto met de bijbehorende adapter op kunnen laden.
Verbeter me maar als ik ergens een fout heb gemaakt, daar leer ik ook weer van.
ik heb laatst het stroomverbruik gecheckt van mijjn ibook g4; je charger pakt 6 watt, ook al is je batterij vol en je laptop uit. Stekker eruit halen als je hem niet gebruikt dus...