Accent Grave, accent circumflex etc.

Halo, ik heb net een nieuwe mac gekocht. Een powerbook g4; de eerste keer dat ik een mac heb gekocht. Hij bevalt heel goed, maar ik heb de volgende vraag:

Als ik in Word of een ander programma een ’ op een e wil typen, accent grave of andere accenten op klinkers, gebeurt dit niet. Voorbeeld: "e. De " moet op de E, maar dat doet hij niet.
Weet iemand hoe ik dit kan veranderen?

Bij voorbaat dank,
Charles :slight_smile:

ë krijg je door alt-u en dan e net als é, door alt e en dan e

ñ; door alt-n, dan letter
ê; door alt-i, dan letter

En het leuke van een Mac is dat die toetsencombinatie in alle software werkt.

Op mijn windowsbak op kantoor moet ik nog regelmatig [alt][0][2][3][3] typen om een é te krijgen, in explorer bijvoorbeeld.

Jan

[quote:31689e58f3="JanWeijers"]En het leuke van een Mac is dat die toetsencombinatie in alle software werkt.

Op mijn windowsbak op kantoor moet ik nog regelmatig [alt][0][2][3][3] typen om een é te krijgen, in explorer bijvoorbeeld.

Jan[/quote:31689e58f3]

Zet je toetsenbord instelling op US-international en je kan met "+e een ë krijgen bijvoorbeeld of '+e een é… etc. Persoonlijk vind ik dit dus een minpuntje van Apple, maar er valt mee te leven :wink:

Ik vind dat "e in windows maar irritant als programmeur zijnde :) (en ja ik weet dat je het uit kunt zetten)

En je kan al die combinaties en mogelijkheden bekijken door toetsenbordweergave aan te zetten. Dat doe je door in systeemvoorkeuren, onder Land-instellingen, in het tabblad invoermenu, de check-box toetsenbordweergave aan te vinken. Nu kan je de toetsenbordweergave bekijken door op het vlaggetje in je menubalk te klikken en vervolgens toesenbordweergave te kiezen.

Als je dan de alt toets ingedrukt houd, of de alt en shift toetsen tegelijk, dan zie je op het scherm welke speciale karakters er onder welke toetsen verstopt zitten. De umlauten en accenten en dergelijke die je aan karakters toe kan voegen zijn met een aparte kleur weergegeven.

wat jij (charles) beschrijft is de vermaledijde invoertaal Nederlands zoals die door de firma kleinzacht in de lage landen nogal eens gepropageerd wordt. Laat ik zeggen dat ik daar een erg uitgesproken mening over heb, die dateert van ver vóór mijn switch. :sealed:

Zoek eens op het woord [i:1173c500fb]sneltoetsen[/i:1173c500fb] of de frase [i:1173c500fb]Op welke letter trekt het[/i:1173c500fb], want dit is een klassieke beginnersvraag en ik snap nog steeds niet dat Apple niet een dun boekje met wat primaire tekst en uitleg bij de machines meelevert. (Al is een boekje van David Pogue nooit weg!)

Voorlopig zul je echter even wat moeten experimenteren met de [option] toets, in combinatie met een letter.: Vraag je af: [i:1173c500fb]Op welke letter trekt het[/i:1173c500fb]?
[option] e geeft: ´
[option] i geeft: ^
[option] c geeft: ç
[option] s geeft: ß
enz. enz.

Ga even op zoek naar "PopChar X ". Staan alle denkbare accenten in, en zijn middels een zéér bescheiden vierkantje links-boven in je menubalk, heel gemakkelijk direct in je tekst in te voeren.

[quote:6fe3d56fb3="trabant"]Al is een boekje van David Pogue nooit weg![/quote:6fe3d56fb3] [i:6fe3d56fb3]The book that should have been in the box[/i:6fe3d56fb3] zegt Poque zelf, en ik vind het inderdaad een aanrader! Voor OSX Tiger even wachten, maar ik heb heel veel plezier gehad van de Panther Edition van [i:6fe3d56fb3]The missing manual[/i:6fe3d56fb3] [img:6fe3d56fb3]http://images.amazon.com/images/P/0596006152.01._SCLZZZZZZZ_.jpg[/img:6fe3d56fb3]

Hartelijk bedankt voor al de beginnerstips, nu kan ik eindeljk emails schrijven met de juiste leestekens, :wink:

Mvg,
charles.

Persoonlijk vind ik de Applemanier veel beter dan de 'nieuwe' Windowsmanier. Het is consistent, werkt altijd, zit er al een eeuwigheid in EN het werkt alleen wanneer jij dat wilt. Leuk hoor, die 'snelle' é en ë, maar als je iets wilt quoten dat begint met een klinker, c of andere 'hotte' combinatie in Windhoos, word je die 'eenvoud' snel zat. De Apple-methode lijkt misschien iets meer werk, maar hij is zeer consistent. Hulde aan Apple in deze!

[quote:046e406601="Aglaea"]maar als je iets wilt quoten dat begint met een klinker, c of andere 'hotte' combinatie in Windhoos, word je die 'eenvoud' snel zat.[/quote:046e406601]

Dat is zeker waar ja…

[quote:0d32673a51="sedikit"]Ga even op zoek naar "PopChar X ". Staan alle denkbare accenten in, en zijn middels een zéér bescheiden vierkantje links-boven in je menubalk, heel gemakkelijk direct in je tekst in te voeren.[/quote:0d32673a51]

inderdaad sedikit, dit is een heel erg handig programmaatje!

http://www.macility.com/products/popcharx/

Ik heb ooit een progje gevonden dat Key Caps heet. Maakt dat ik net als in OS9 kan werken. Ik heb het icoontje van het toetsenbord in het dock gezet en als ik op zoek ben naar een teken dat ik zelden gebruik, gewoon aanklikken en je kunt precies zien wat het toetsenbord bij caps of option of appeltje doet. En het was helemaal gratis. Ik heb wat rondgegoogeld, maar kan het niet meer vinden. Als je wilt, mail ik je het installertje wel. Overigens werkt bij mij het invoermoduspalet in de menubalk niet, als ik het onder het vlaggetje aanklik, verschijnt een minimaal windowtje, waarvan enkel het rode exitknopje zichtbaar is. Bij aanklikken op het vlaggetje doet het niks en ik kan het ook niet vergroten.

Dat Key Caps zat nog los in OS X 10.2 Jaguar, maar is sinds Panther 10.3 verhuisd naar die menubalk optie.

Bearwil, jij maakt een foute selectie: je moet niet hebben menubalkvlaggetje>Toon invoermoduspalet, maar >Toon Toetsenbordweergave.
Om het daar te brengen, zal ik nog een keer Buzz_D van hierboven aanhalen:

[quote:1274625adf]Dat doe je door in systeemvoorkeuren, onder Land-instellingen, in het tabblad invoermenu, de check-box toetsenbordweergave aan te vinken. Nu kan je de toetsenbordweergave bekijken door op het vlaggetje in je menubalk te klikken en vervolgens toesenbordweergave te kiezen.[/quote:1274625adf]

Helemaal gelijk, ik ben een dumbo. Ik zag opeens het toetsenbordicoontje toen ik naar mijn systeemvoorkeuren ging. Aangevinkt en opeens verscheen het ook onder het vlaggetje. Ik heb het nu dus in mijn dock en onder het vlaggetje in de menubalk. Maar ik vind het in het dock nog gemakkelijker, want da's maar één keer klikken.