accessory shoe opzetstuk

Hallo,

op mijn camera zitten twee accessory shoes (cold shoes) en ik wil daar graag zelf wat opzetten, alleen vind ik op google geen losse opzetstukjes die je ergens op kunt zetten. Weet iemand waar je die kan vinden of hoe je die kan maken?

Wuppies en beesies hebben toch gewoon een plakstrip aan de onderkant?

Of zoek je inlegzolen?

Je had beter kunnen weten Pikkie... het forum is groter dan de Lounge... Of je vraagt een mod om dit topic te verplaatsen, of je kan er op wachten dat je hier een ketting (pun intended) aan flauwe reacties krijgt...

Misschien is het wel praktisch om even wat beter te omschrijven waar je het over hebt, pikkie... Anders sluit ik me aan bij ons Poezenbeest om het als zoveelste onzin-topic naar de Lounge te verplaatsen.

Dit topic stond in de Lounge maar is door een moderator naar Grafisch verplaatst.

Na het lezen van het eigenlijke bericht denk ik dat ik snap waar het om gaat … maar misschien is het handig om een duidelijker titel te gebruiken en wat duidelijker uit te leggen wat je bedoelt :) Bij het lezen van de titel dacht ik dat je een programma of zo zocht dat iets deed met schoenmaten (omrekenen tussen de maten uit verschillende landen of zo, weet ik veel :)).

Ik weet niets af van fotografie maar heb even gegoogeld en dit zou een cold shoe zijn (het metalen plaatje):

[img]http://www.bracket1.com/img/thumb/overcamcs.jpg[/img]

Dus een hulpstuk om bijvoorbeeld een flitser op je camera te monteren.

[img]http://bracket1.com/img/orig/coldshoe.jpg[/img]

Tja, zo'n ding heet een accessory shoe, daar kan ik helaas niets aan veranderen... Die dingen die Yaris hier heeft afbebeeld zijn inderdaad cold shoes, maar ik heb iets nodig dat ik daarop kan zetten. Ik wil er een lampje en een accu op monteren, maar je krijgt die schuifjes (de stukjes die je in de shoe schuift) niet los, tenminste, dat denk ik. De vraag is dus: krijg je die los en zo nee, kan je die maken?

Haal uit de ramsj een oude elektronenflitser (5 tot 10 Euro op de rommelmarkt), zaag de voet ervan af en lijm (secondenlijm) op die voet een aluminiumplaatje waarop je de lamp en de accu bevestigt.

Het is dus wel precies wat ik dacht nadat ik het bericht gelezen had, en ergens denk ik toch dat er een Nederlandse naam voor moet zijn, maar ik kan die zo snel niet vinden :(

En wat een eigenlijk antwoord betreft op de vraag, sluit ik me aan bij mark-a-mac, alleen zou ik vanwege de sterkte van de verbinding tweecomponentenlijm gebruiken in plaats van secondelijm.

Dat van die oude flitser is geen slecht idee. Het probleem is wel dat ieder merk zijn eigen maat accesory schoe heeft... Eens kijken dan maar.

[quote=piddy4888 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/accessory-shoe-maten#post-2011593 time=1279881330]DHet probleem is wel dat ieder merk zijn eigen maat accesory schoe heeft... [/quote]
Valt wel mee. De standaard 'hot shoe" op fotocamera's is al zo'n vier decennia dezelfde (alleen Minolta is vanaf de 7xi-camera iets anders gaan gebruiken en Sony daarmee ook). Daarvoor had je ook al de door jou genoemde accessory (of 'cold') shoe, maar het past allemaal op elkaar, mechanisch gezien.