Account admin gebruiken? Firewall aan zetten?

Ik ben vandaag geswitched! een iMac 20" is het toch geworden. Nu een klein vraagje. Ik heb een account aangemaakt (bij de eerste configuratie) en dat is nu het accoutn waar ik in werk. Dit is een admin account met alle daarbij horende rechten. Dit is een goede oplossing om mee te werken? Moet ik een extra account aanmaken om in te werken, of...? Wie kan me hier een antwoord op geven.

Nog iets: de firewall staat uit zie ik, moet ik die niet activeren net zoals in Windows? Ik weet het, Mac OS X is hack proof, maar daar gaat het me niet om. Ik wil toch wel veilig kunnen surfen.

Ik hoor het wel!

admin account? je bedoeld een beheerder account? met een beheeraccount kan je gewoon werken je moet de firewall wel aanzetten: macosx is niet hackproof, maar zo goed als virusvrij

ten eerste gefeliciteerd met je switch :)

je hoeft naast het admin geen account aan te maken, dit is perfect, tenzij er anderen gebruik van gan maken die van jouw spullen af moeten blijven…

en tot slot, ik heb de firewall sinds mijn switch al uit staan, en surf sinds toen (half jaar) al heel veilig, dus ik zie geen reden om hem aan te zetten, maar dit moeten andere forumleden maar even beantwoorden.

Gefeliciteerd en succes

AppleFlap

oeps elmo (:P) was me voor, firewall dus wel aanzetten ;)

edit: admin account is engels beheerder account = nederlands :wink:

de firewall blokkeert bepaalde verbindingen met je computer en laat bepaalde verbindingen door, als je de firewall uitzet, staan alle poorten open en als iemand jou mac uitkiest en hij je wachtwoord "raad" met een of ander scriptje, kan hij "binnen" komen

het is iig belangrijk dat je WEL een wachtwoord instelt, je kan wel het “automatisch inloggen als” aanzettten, maar wel een wachtwoord op je account

Thanks! Nog even over de firewall: wat moet ik allemaal instellen, of i shet zo simpel als " firewall start" en klaar? Ik bedoel hiermee: welke services moet ik wel toegang geven om gewoon te kunnen werken en files kan delen met mijn Windows pc?

idd zo simpel heerlijk he dat macosx als je zelf andere poorten open wilt zetten, voor bijv een gameserver of iets dergelijks, kan je die onder het tabblad firewall openen

kijk maar eens wat er onder dat tabblad staat :wink:

In principe wel.

Maar de FireWall houdt voornamelijk inkomend verkeer tegen. Mocht je willen voorkomen dat bepaalde programma’s naar huis bellen, moet je kijken naar Little Snitch… beetje de tegenhanger van ZoneAlarm…

Het kan geen kwaad de firewall wel aan te zetten, ik meen dat alles wel standaard dichtzit, mogelijk de 'Pingpoort' niet of sinds Tiger standaard ook, maar Onzichtbaar/stealth is beter. Dus gewoon aanzetten, je merkt er zelf toch niets van. :D

Inderdaad Start en voila de firewall staat aan. Je kunt via Geavanceerd ook UDP blokkeren en de onderste van de 3 opties selecteren (dus bovenste en onderste), weet even niet meer wat de onderste was, ik zit nu n.l. op m’n werk en kan nu niet kijken… :oops:

Overigens is Mac OS X zelf nog steeds virusvrij. Mocht je gebruikmaken van Office van Microsoft, dan zijn er wat Macrovirussen, maar alleen als je Office gebruikt zou je daar op moeten letten. Voor Classic zijn er ook wat virussen uit de vorige eeuw, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat gaat gebruiken. Er is wat malware, maar die kun je op 1 hand tellen en bestaan niet in het wild. :smiley: Heerlijk toch. 8)

[quote:c651d93b07="martijngrootens"]als je de firewall uitzet, staan alle poorten open en als iemand jou mac uitkiest en hij je wachtwoord "raad" met een of ander scriptje, kan hij "binnen" komen[/quote:c651d93b07] Dat klopt dus niet. Mac OS X heeft standaard de firewall uitstaan, maar dit houdt niet in dat alle poorten open staan en iemand zomaar naar binnen kan komen. Het zou mooi stom zijn van Apple om de firewall uit te hebben staan en iedereen standaard onveilig het internet op te laten gaan, dit doen ze niet. Microsoft deed het helaas wel. Door de firewall aan te zetten en de boel Stealth/onzichtbaar te maken, zorg je ervoor dat je niet eenvoudig te zien bent en daardoor niet zo makkelijk aangevallen kan worden. Overigens hoef je je daar veel minder zorgen om te maken dan met een Windowsbak, maar die firewall aanzetten en stealth, dat kan minstens geen kwaad. [quote:c651d93b07="martijngrootens"]het is iig belangrijk dat je WEL een wachtwoord instelt, je kan wel het "automatisch inloggen als" aanzettten, maar wel een wachtwoord op je account[/quote:c651d93b07] Een wachtwoord instellen is altijd verstandig. Overigens is zo'n adminaccount niet te vergelijken met die onder Windows. Onder Windows kun je eigenlijk alles, maar ook standaard, onder Mac OS X moet je regelmatig je wachtwoord opgeven en kun je niets per ongeluk met je systeem uithalen. Voordeel hiervan is, dat een eventueel virus ook niet zomaar van alles en nog wat kan. :roll:

Ik installeer sophos als virus client. Dan weet ik zeker dat alles goed is :)

Zonde om Sophos te installeren, tenminste wanneer het continue op de achtergrond draait, want dat is onzin en vertraagd alleen maar. Iets scannen na het downloaden of bij het binnenhalen van email en af en toe eens je schijf scannen zou nog kunnen, maar continue draaien is niet nodig en kost alleen maar CPU.

ClamXav is een prima gratis scanner, die je handmatig kunt starten of die je mappen in de gaten kan laten houden, zodat nieuwe bestanden direct gescand worden. Het kent Windows-, Linux- en Macrovirussen, eventuele Mac OS X-bedreigingen zullen in de toekomst ondersteund worden.

Wanneer je overigens Macro's niet gebruikt in Office en dus uit hebt staan, dan krijg je bij het starten van een Macro-virus een waarschuwing, dus mocht je Macro's niet willen gebruiken en uit laten, dan heb je op dit moment nog geen antivirus nodig, of je moet je Windowsvrienden willen beschermen en bang zijn dat je zelf iets handmatig doorstuurt, terwijl je zelf niet weet wat het is, want geen enkel Windows-virus werkt op een Mac. :P

Je kan rustig onder een admin-account werken want als er iets moet gebeuren waarvoor je daadwerkelijk admin moet zijn vraagt het systeem je altijd om je wachtwoord.

Firewall is overbodig, want je Mac luistert uit de doos toch niet naar binnenkomende zaken vanaf het netwerk. Het effect van een firewall is dan het spijkeren van planken op een blinde muur: zinloos. Mocht je daarentegen via “sharing” toch bepaalde dingen open zetten, dan is de firewall al helemaal niet handig want die zou dan dingen die je juist WEL wilt tegenhouden. (De firewall wordt in dit geval overigens automatisch aangepast, dus het werkt over het algemeen wel.)

De windows-logica dat het systeem vol met zaken zit waar je over het netwerk bij kan, die vervolgens onveilig blijken te zijn waardoor je er een firewall voor moet plaatsen is aan Apple niet besteed.