Accu iPhone SE 2020 laten vervangen

Op 25 november 2022 heb ik mijn iPhone SE 2020 (Rood met 128 GB) 2 1/2 jaar in gebruik. De accu begint achteruit te gaan. De maximum capaciteit ligt tussen de 89% en 91% en de accu heeft 587 laadcycli gehad, dus de gevreesde 600 laadcycli zijn in zicht.

Aangezien de telefoon me verder nog gewoon bevalt en ik geen ander model heb dat ik liever zou willen (De iPhone SE 2022 & de iPhone 12 mini zijn het om verschillende reden nét niet voor mij), wil ik graag de accu laten vervangen. Dat kan natuurlijk op meerdere plekken. Ik wil een officiële plek.

Nu woon ik in de buurt van Tilburg. Daar heb je zowel een Coolblue, waar ik goede ervaringen mee heb, en een Amac. Volgens mij sturen beide filialen mijn model iPhone op en ben ik 'm dus een tijd kwijt. Bij Coolblue kan ik, tegen borg, een telefoon lenen.
Ik weet niet hoe het zit bij Amac en/of er nog andere plekken zijn waar ik in Tilburg terecht kan.

De prijzen maken me niet zo heel veel uit, want ik vermoed dat de prijzen voor zoiets als dit grofweg gelijk zijn. Ik krijg altijd het idee dat het afschrikprijzen zijn, want 80 euro om een accu te verwisselen, vind ik niet goedkoop. Tegelijkertijd is het veel goedkoper dan een van de twee andere genoemde modellen (nieuw) kopen.

Heeft iemand hier goed advies voor me?
Wat kan ik het beste doen?
Waar kan ik het beste langs gaan?
Of kan ik zoiets ook goed via de post doen?

Dit is pas mijn 3e smartphone, dus ik heb niet heel veel ervaring met het laten vervangen van accu’s. Daarnaast wil zoiets ook wel eens door de tijd heen veranderen.

Hier in Eindhoven heb je https://www.repairlab.nl/
Daar kun je er gewoon op blijven wachten. In één uur klaar.

1 like

Het is dan niet Tilburg, maar het is de andere grote stad waarbij ik in de buurt woon.
Klinkt als een goed excuus om weer eens naar Eindhoven af te reizen.
Klaar terwijl je wacht.

Ik ga kijken of het bereikbaar is. Alvast hartelijk bedankt voor de tip, @TheBigZ !

Edit1:
Nog geen 20 minuten met de bus vanaf Eindhoven Centraal Station met lijn 114.
Da’s best aardig.
Dan ben ik 'm niet dagen kwijt, hoef ik geen leentoestel te gebruiken en betaal ik ook niet de hoofdprijs.
Bovendien kan ik het ook nog opsturen als langsgaan niet goed uitkomt. Ideaal!

1 like

Vergis je niet. Ook bij Repairlab zijn de prijzen niet mals:

1 like

Ja, dat was me opgevallen. 10 euro boven de doorsnee prijs. Wel een hoop minder gedoe.

Mocht iemand iets weten in de buurt van Oisterwijk waar het ook ‘klaar terwijl u wacht’ is, dan hoor ik dat graag. Zo niet dan ga ik naar het repairlab.

Vandaag ben ik bij de Coolblue en de Amac in Tilburg geweest. Het is daar ongeveer even duur.
Ze sturen het echter ook allebei op…

Er lijkt dus inderdaad geen officiële plek te zijn in Tilburg waar ze ter plekke je accu vervangen en waar je er op kunt wachten. Coolblue en Amac verwijzen je beide door naar hun andere vestigingen. Ze weten ook van elkaar dat ze de dienst niet meer aanbieden - als Amac dat ooit deed.
In de winkels zeiden ze ook tegen mij dat ze me geen leentoestel konden geven. Iemand aan de lijn van Coolblue zei van wel.
Hoe dan ook, het begint er steeds meer op te lijken dat ik dus inderdaad later deze maand naar repairlab ga.

Edit: Mijn telefoonaccu heeft nu 591 laadcycli doorstaan. Het beestje nadert de 600!
Heel benieuwd hoe ie de komende tijd gaat presteren en hoeveel de prestaties van mijn iPhone vooruit gaan wanneer de accu eenmaal vervangen is.

Qua prestaties zal het wel meevallen. Je zal het eerder merken aan het feit dat je langer met een volle batterijlading doet.

In dat geval kan ik het het beste zo lang mogelijk rekken.

Als je zonder problemen de dag door blijft komen, is dat inderdaad een optie. Mochten de prestaties merkbaar verminderen (denk aan iPhone-gate, een paar jaar geleden), dan is je iPhone aan het proberen tijd te rekken door de processordruk te verlagen. Als dat het geval wordt, is het wel zaak aan vervanging te gaan denken. Overigens zal je daar bij normaal gebruik (bellen, sms, appen) vrij weinig van merken. Ben je bv. een fervent gamer op je iPhone, dan wordt dat een ander verhaal :wink:

Met een Powerbank in je achterzak, kan je de boel ook nog rekken…

Ja… een aanhanger vol brandstof achter je auto hangen als je wagen wat onzuiniger wordt :stuck_out_tongue:

Kost het nog steeds evenveel stroom om een oude accu volledig op te laden ten opzichte van een nieuwe accu?
Sowieso merk ik al wel dat ie sneller vol raakt. Dat is meestal ook geen goed teken.

Nee, ik wil niet rond gaan lopen met een powerbank. Ik merk nu ook al dat ik af en toe mijn telefoon 's avonds (voor het slapen gaan al) al aan de lader leg.
Ik zit nu op 593 laadcycli. Spannend wat er binnenkort gaat gebeuren?

Ieder zijn keus…

Dat sowieso.
Ik denk dat ik binnenkort dat bedrijf in Eindhoven eens ga mailen om wat meer informatie te vragen.
Misschien hebben ze daar wel een hele fijne wachtkamer. :slight_smile:

@whaha Oisterwijk is ook niet ver van Den Bosch/Rosmalen. Daar zit fixers.
Apple originele is 79,- euro.

Heb geen ervaring met ze.

Edit: ook klaar terwijl je wacht

1 like

Volgens hun website zitten ze niet meer in Den Bosch of Rosmalen.
Ze zitten wel in Breda. Daar kan ik ook naar toe gaan.
Voor Apple onderdelen vragen ze de marktprijs. Ze bieden ook een ‘premium’ accu.
Ik weet echter niet of ik die accu wel zo #premium vind - je krijgt dan zo’n melding van je telefoon. Daar zijn ze overigens wel transparant over:

Ik kan ook niet vinden dat ze een Authorized Service Provider zijn.

Dat waren ze voorheen wel!
Maar ik zie inderdaad dat ze EN geen authorized repair meer zijn En weg zijn uit Rosmalen. Excuus @whaha : vergeet wat ik gezegd heb. Dan kun je misschien beter die 10 euro extra investeren en naar Eindhoven rijden.

1 like

Daar hoef je geen excuses voor te maken!
Ik vind het best gezond dat je het bedrijf niet op de voet volgt! :wink:

Wat dacht je van een Apple Store ??

iPhone-batterijreparatie en -vervanging - Apple Support (NL)

Wat dacht je van reiskosten?

Als ik in de buurt van een Apple Store zou wonen, dan denk ik dat ik heel dit topic niet eens aangemaakt zou hebben.

Weet iemand trouwens waarom Apple slechts 90 dagen garantie geeft op een accu? Ik vind dat heel bijzonder weinig.