Accu Powerbook of iets anders???

Beste lezers,

Kortgleden kochten wij een tweedehands Powerbook 17 inch, 1 Ghz. Werkend op de batterij doet zich het volgende voor:
Na ca. 30 min. geeft de computer middels het batterijsymbool (rechtsboven in het scherm) aan dat de lading ongeveer nog de helft is.
Op dat moment valt de computer zonder enige waarschuwing vooraf, in diepe slaap.
Leg je hem aan de adapter en wek je hem weer, dan staat de batterij indicatie WEL op rood en op helemaal leeg.

Wie weet waar het probleem zit?

Hartelijk bedankt voor je moeite.

Jan.[/u]

1 mhz.. je bedoeld waarschijnlijk 1 ghz..

maargoed, Ik zou als ik jou was een hardware test doen met de bijgeleverde osx installatie cd.

En het zou ook wel kunnen dat die batterij af begint te raken.

veel succes!

De accu heeft zijn beste tijd gehad. Dit kun je controleren door coconut battery te installeren:

http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Een nieuwe batterij [url=http://www.mailamac.nl/index.php?action=showdetails&from=list&pageNr=2&productId=M9326&sid=7be21dbd74761a4df17a5e34f695eb9c]is hier te bestellen[/url]. Succes

Da's een "oudje"

Ik denk dat je batterij gewoon z’n beste tijd heeft gehad, en ik denk dat je ook niet in aanmerking komt voor het battery exchange program.

Wat ik zou doen als ik jou was is gewoon een nieuwe batterij kopen , die kun je voor niet al te veel geld wel op ebay vinden (reken een 50 € )

Dit is gewoon niet anders batterijen hebben nou eenmaal een beperkte levensduur.

Dit programma kan de staat van je batterij bekijken. En dan zul je zien dat er van de orignele capaciteit nog maar weinig over is.

Overigens de harware test vanaf je de installatie CD/DVD draaien is compleet nutteloos en ik erger me steeds meer aan mensen die antwoorden geven op problemen waar ze compleet geen verstand hebben en dan blaten ze maar wat in de lucht. Dus ALSJEBLIEFT mensen als je denk het te weten, zoek het eerst op met google ofzo maar als je niet 100% zeker bent ANTWOORD DAN NIET op vragen…

Sorry voor mijn uitbarsting maar het niveau hier op het forum is om te HUILEN qua technische ondersteuning.

Het klinkt alsof je batterij zowel flink opgebruikt als heel slecht gecalibreerd is. Calibreer hem dus eerst eens aan de hand van de instructies van Apple: [url]http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284[/url].

Vervolgens kan je met behulp van Coconutbattery zien wat de staat van je batterij is. Pas dus op, want zonder eerst te calibreren is ook de informatie die coconutbattery geeft onbetrouwbaar.

Het is wat verder gezocht, maar het kan ook nog zijn dat de Power Management Unit (PMU) van je PowerBook van slag is. Hier lees je hoe je de PMU moet resetten: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449.

Coconut Battery is sowieso allebehalve een logische applicatie... qua uitkomsten dan. Mijn batterij is in 3 maanden tijd van 85% naar 95% gegaan... :?

Vriend van me heeft ook een maand geleden een 17" PowerBook gekocht, heb hem ook aangeraden maar een nieuwe batterij te kopen, want ook hij heeft van die vage uitval issues.

Lijkt me dus de oplossing.
: )

Koop wel een orginele nieuwe apple batterij. Ze kosten wat maar dan heb je ook wat. Een tweedehandsje heeft altijd wat en een b-merk idem.

Gijs: Dat ben ik helemaal met je eens!

Huinkroese: Coconut Battery doet niets anders dan het uitlezen van de chip in de batterij. Net zoals je systeem dat doet bij het weergeven van je batterij-icoontje in de menubalk en bij het bepalen of de computer in de slaapstand moet. Alleen geeft Coconut Battery je daarbij nog net iets meer informatie.

Volgens mij zit het ongeveer zo: Die chip in de batterij bepaalt de toestand van de batterij aan de hand van het huidige voltage, en vergelijkt dat met het maximale en minimale voltage dat de batterij levert. Alle drie die waarden veranderen natuurlijk in de loop van de tijd. Daarom moet je bij het calibreren ervoor zorgen dat de batterij een keer helemaal vol en helemaal leeg is geweest, zodat er recente waarden in die chip kunnen worden opgeslagen. Dan is daarna de berekening weer nauwkeurig.

Als de Coconut Battery informatie (of die van OS X zelf) onlogisch of onbetrouwbaar op je over komt ligt dat dus niet aan dat programma, maar aan je batterij. Hij moet dan waarschijnlijk nodig gecalibreerd worden. Of je eerste meting was toevallig voor een calibratie en de tweede erna, dan zijn deze natuurlijk ook niet goed te vergelijken.

@Jeroenimo: zelf vervolgens een link naar een of ander iTunes-progje geven is ook niet echt bevorderlijk ;)

Heren,

Heel hartelijk bedankt voor jullie responses, hier kan ik mee verder!

Zal mijn bevindingen hier spoedig in de topic wegzetten.

Groeten,
Jan.

[quote:5cb298f71b="martijngrootens"]@Jeroenimo: zelf vervolgens een link naar een of ander iTunes-progje geven is ook niet echt bevorderlijk ;)[/quote:5cb298f71b]

heb jij de goeie??

die heeft mvdenberg al gegeven...

Later dan geplanned, door omstandigheden, maar jullie adviezen zijn opgevolgd.

Opnieuw ijken gaf geen verbetering.
Toen het powermanagement gereset, ook dit gaf geen verandering.
Nog een keer met Coconut gekeken, die vond dat de batterij nog 85% van zijn oorspronkelijke capaciteit had.
Dus moet er haast iets in de batterij electronica mis zijn, hoe het ook zij dat wordt een nieuwe… .

Hartelijk dank voor de tips,
groetjes,
Jan.