Achtergrond van foto is 'anders zwart'

Probleem: moet een poster maken met een zwarte achtergrond. Volgens de drukker moet de verdeling C=30 M=30 Y=0 K=100 zijn voor goed zwart. De foto die ik moet gebruiken heeft een zwarte achtergrond, maar die kleur is dus (in de uiteindelijke pdf) totaal anders dan de achtergrond. Hoe krijg ik (ik werk bijna nooit in Photoshop en ben er dus ook niet goed in) de achtergrond van de foto hetzelfde zwart als de achtergrond van de poster? Of: hoe krijg ik de objecten op de foto 'vrijstaand'? (misschien is dat nog wel beter)...

Alle hulp is welkom.
PS. Binnenkort ga ik me verdiepen in Photoshop… tot die tijd maar even op deze manier…

Neem met photoshop, of the gimp, met het pipetje een staal van de kleur , dan zie je de kleurencombinatie die je nodig hebt.

Ja, dat lukt me: RGB = 0/0/0 Ik heb echter niks aan de achtergrondkleur van de foto, want die moet ik juist aanpassen aan de achtergrondkleur van de poster. Of het object op de foto dus 'vrijstaand' maken en op de achtergrond van de poster plakken.

Kleine hint hoe de poster is opgemaakt, en welke pakketten je gebruikt.

Poster bestaat uit: * Zwarte achtergrond * Witte letters * Vectorillustratie * 2 kleinere Foto's

Alles gemaakt in Illustrator, foto’s bijgesneden in photoshop.

Om een goede indruk te krijgen van mijn probleem (maar dan met een ‘wit’ voorbeeld i.p.v. zwart)

• Het a4-tje dat voor je ligt is niet helemaal wit, maar creme-achtig
  • De foto die je erop wil plakken heeft wel een witte achtergrond, dus dat is lelijk
  • Achtergrondkleur van de foto moet dezelfde kleur krijgen als het a4-tje

Misschien een beetje vaag voorbeeld, maar hoop dat het een beetje duidelijk is…
:roll:

het zwart in de foto selecteren, dan vullen met de waardes die je hebt gekregen (onder 'bewerken') Maar dat kan alleen maar mooi als het zwart een duidelijke scheiding heeft met de witte letters, niet als het ergens vervaagt...

Er zit nergens vervaging: alleen zwart op zwart en wit op zwart.

Maarrrr (ik zal nu wel echt heel dom gevonden worden): hoe selecteteer ik dan alleen de achtergrond, zodat ik die kleur kan aanpassen?

Ik snap de oplossing van Marloez, maar de uitvoering…

als je met het toverstafje op het zwart klikt in de poster, selecteert ie alleen het zwart. Je kan met shift ingedrukt er meer gebieden bij selecteren.

Helemaal top dit! En met selectie omkeren heb ik 'm vrijstaand en da's nog makkelijker...

Heel erg bedankt!

you're welcome :)

De drukker heeft gelijk! Het drukken van 100/100/100/100 maakt van zwart een asfalteer klus. En wanneer je aleen zwart drukt is het erg schraal van kleur. Je kan juist in Illustrator heel gemakkelijk 30/30/0/100 maken.

Let op het moet natuurlijk wel zo zijn dat je alles in FC opmaakt en niet in RGB
Dus ook de foto die je gebruikt moet FC zijn

Dit is mijn: 1500e bericht! yes!!

Ja, maar als ik die foto open in photoshop, zet ie 'm automatisch op rgb...

En gefeliciteerd met je 1500e bericht... :D

knippen in ill, dan plakken in PS, daar kun je dan kiezen voor de optie CMYK of RGB...en anders na het openen je bestand omzetten naar CMYK, via afbeelding--> modus

Hij opent 'm niet automatisch in RGB, het bestand staat nog in de RGB-modus. Omzetten naar CMYK... maar wel even opletten waar je Photoshopkleurinstellingen op staan en wat de drukker wil hebben. Als je weinig ervaring hebt met het omzetten zou de drukker het ook voor je moeten kunnen doen.

Ok, maar heel even voor de duidelijkheid (ik weet niet of het wat uitmaakt) * Eerst omzetten naar CMYK? of * Eerst achtergrondkleur aanpassen?

Als je in CMYK moet leveren, eerst alles op CMYK zetten.

En wellicht is een cursus handig.

Alles is uiteindelijk gelukt. Een cursus photoshop is inderdaad geen overbodige luxe...

In ieder geval bedankt.

Dat denken veel mensen dat het hallemaal zo gemakkelijk is. Maar ze krijgen vaak mooi druk werk omdat wij het na ontvangst nog eens herstraten. Sneu maar waar!