Achtergrond van foto wijzigen in egale kleur met Pixelmator

Vanmiddag heb ik van twee honden foto’s genomen in zowel raw als in jpeg. De achtergrond hiervan wil ik vervangen door een egale kleur in Pixelmator. Hiervan gebruik ik de laatste versie in het Nederlands. Helaas heb ik geen idee hoe ik dat moet aanpakken. In het verleden heb ik mij hier al eens in verdiept, maar ben er helaas niet utigekomen. Gaarne hulp hierbij.

http://www.pixelmator.com/tutorials/layers/remove-background/

Voor zover ik het begrijp laat de tutorial het verwijderen van een achtergrond zien die door een andere vervangen wordt. Er wordt echter niet uitgelegd hoe je bv de achtergrond kunt vervangen door een bv zwarte achtergrond. Mijn Engels is niet zo goed en daarom is het voor mij moeilijk te begrijpen.

Je volgt deze tutorial maar begint gewoon met jou kleur i.p.v. een andere achtergrond

De afbeelding heb ik geladen in Pixelmator en vervolgens View colors, waarin ik zwart geselecteerd heb. Hoe nu verder?

Afbeelding 1 is een afbeelding met de zwarte achtergrond. Die maak je dus gewoon eerst zelf.

Afbeelding 2 is de afbeelding met de honden, die je over afbeelding 1 heen plaatst, en vrijstaand maakt.

Op die manier kun je de handelswijze van het filmpje volgen (ook zonder Engels te verstaan, lukt dat vast wel).

Het is gedeeltelijk gelukt. Om te weten of ik alles goed gedaan heb zal ik mijn stappen beschrijven:

1 Uit de oorspronkelijke afbeelding heb ik het hoofd van de hond uitgesneden met Magnetic Selection Tool
2 Edit > Invert selection > delete
3 Een tweede afbeelding gemaakt met alleen een egale kleur Edit > New > ok
4 Deze afbeeldinf gevuld met een egale kleur Fill > color
5 weer teruggegaan naar naar de afbeelding met het hoofd van de hond en dit geselecteerd Edit > select > all
6 Vervolgens gegaan naar het venster met de egale kleur en hier Edit > Paste.
Tot zover mijn poging. Het volgende probleem is nu dat het hoof van de hond niet zo goed past in de afbeelding met de egale kleur. Hoe kan ik dat aanpassen? Zie bijgaande afbeelding. HElaas kon ik het niet als PXM bestand in deze topic plaatsen.

/uploads/community/527fa22daa29d7fa6d911d7e181397ff27dc3a05_79280.jpg

Blijkbaar is het niet goed gegaan met de bijlage. Daarom een nieuwe poging.

http://www.pixelmator.com/tutorials/adjusting-colors/dramatic-black-and-white-effect/

Je moet met lagen werken…

En om de hond te selecteren kun je de nieuwe magnetische lasso tool gebruiken, die werkt echt supergoed.

https://vimeo.com/164244801

Even getest

• Open de afbeelding
  • Dupliceer de afbeelding (laag) zodat je er twee hebt.
  • Maak de bovenste laag helemaal in de kleur die je graag wilt, dus incl. de hond.
  • Dan met de M. lasso tool selecteer je de hond helemaal rondom en wanneer je klaar bent druk je op Delete/Backspace om de kleur van de hond te verwijderen.

Resultaat.

Mijn versie met Sepia achtergrond

Dat lijkt mij allemaal veel eenvoudiger dan wat ik allemaal gedaan heb. Echter het dupliceren lukt mij wel. Dat met M. lasso tool ook wel, maar hoe krijg ik die kleur in de bovenste laag. Als ik dat met Edit > fill > color doe dan zie ik de hond niet meer.

CMD + 3

Ik gebruik altijd de standaard ingebouwde effecten… Want als je met kleuren moet gaan werken dan moet je meteen zo’n professional zijn en weten wat je doet in al die spectrums en ringen van kleuren. Dat is zo’n gedoe, als je gewoon de effecten browser panel zichtbaar maakt met CMD + 3 dan heb je misschien wel 100 of 200 geweldige mooie kleuren en speciale effecten waar je uit kunt kiezen.

Gewoon zo’n thumbnail met effect uit deze effecten browser op je afbeelding slepen en klaar is kees.

Moet ik beide lagen aangevinkt laten?

Nee alleen de bovenste…

Wat je gaat doen is de bovenste laag een kleur geven en daarna de hond als het ware uit die laag gummen/knippen. Hierdoor instaat er een gat als het ware in de bovenste laag maar omdat de originele foto in een laag er onder ligt zal deze zichtbaar worden op de plaats waar je het gat maakt.

Eindelijk is het gelukt. Heel erg bedankt. Ik ben er ontzettend blij mee.