Achtergrondafbeelding in folder meebranden op cd

Voor een presentatie-cd wil ik een logo als achtergrondbeeld in een venster hebben. Ik heb al aardig wat voorbeelden op cd's en disk images gezien dat dit mogelijk moet zijn. Het plaatsen van een achtergrondbeeld in een venster is geen probleem, maar probeer dit maar is mee te branden! Ik heb al van alles geprobeerd met disk copy en toast, ook het bestand van de afbeelding meegebrand op de cd, maar zo gauw je hem op een andere mac opent is de achtergrond weg. Weet iemand hier een oplossing voor, of is er misschien een programma'tje voor wat dit mogelijk maakt? Alvast bedankt!

Pieter

[quote:post_uid0="Pier"]Voor een presentatie-cd wil ik een logo als achtergrondbeeld in een venster hebben. Weet iemand hier een oplossing voor, of is er misschien een programma'tje voor wat dit mogelijk maakt? Alvast bedankt![/quote:post_uid0] Hee pieter, Bij deze eerst even welkom op dit forum :)

Zo'n programma bestaat inderdaad en heet Iconizer Pro, heb 'm zelf ooit als demo gedownload voor Classic, maar volgens de bijgeleverde PDF ook beschikbaar voor OSX.
Dit handige software-pakketje maakt van elke gewenste afbeelding een aantal samengestelde icons die dan weer de afbeelding vormen in een map of directory. In deze map plaats je dan ook alle andere mappen en bestanden die nodig zijn voor de demo of presentatie.
Omdat de icons op een CD gebrand worden kan de gebruiker ze niet permanent door elkaar schuiven en staan ze telken bij het openen weer op juiste plaats.

Kijk even voor de demo (shareware) op deze site.

Groet en succes,
Bert

Jesssss... Iconizer.. gebruik ik ook ... maar vergeet niet om ff de kleuren naar 256 om te zetten anders werkt het niet... toffee app.  mk

dit natuurlijk voor de lite versie in classic, weet niet of het voor de pro in X ook zo werkt... maar leuk en mooie app..

Grtz mk

Thanks voor de input, maar is helaas nog niet helemaal wat ik bedoel. Met iconizer maak je inderdaad een afbeelding maar dan met allemaal folders/icons en dat werkt op zich prima, maar in X is het mogelijk om een beeld als achtergrond te gebruiken in een folder, waardoor dit programma eigenlijk overbodig wordt. Alleen... hoe krijg je dit dus op cd....

gr.
P.

[quote:post_uid0="Pier"]maar in X is het mogelijk om een beeld als achtergrond te gebruiken in een folder...[/quote:post_uid0] Middels functionaliteit in OSX kan je inderdaad een willekeurige afbeelding in een map als achtergrond plaatsten, maar deze functionaliteit zegt ook dat deze afbeelding ergens op de HD moet staan dus 'onthoud' OSX middels een pad waar die afbeelding staat. Dus op het moment dat e.e.a. op CD gebrand wordt is dit pad verbroken en de afbeelding is 'verdwenen'.

Van het Internet download ik geregeld demo's ed. die middels een DiskImage (.dmg) geïnstalleerd moeten worden, na dubbelklikken zie je dat ontwikkelaars wel eens een afbeelding met buttons hebben geplaatst om e.e.a. te aktiveren cq installeren.
Hier heb ik helaas geen ervaring mee, maar ik verwacht dat met een programma als Disk Copy o.i.d. zo iets gerealiseerd kan worden.

Wellicht dat anderen op dit forum hier wel ervaring mee hebben en aangezien ik zelf software ontwikkel ben ik zelf ook benieuwd.

Groet…

Pieter,

Eerst maak je een read/write disk image met Disk Copy, die je vervolgens mount op je desktop. Dubbelklik het witte drive icon om het venster te openen, zet hem op icon view (op het witte drive icon kan je een icon naar keuze plakken, die op je desktop zal verschijnen inplaats van het gewone CD icon als de CD eenmaal is gebrand).

OK, je hebt dus het venster van je dmg open in icon view. Maak een nieuwe map en sleep daarin het plaatje dat je wilt gebruiken. Met het venster geselecteerd open de view options (appeltje-J), en zet hem op 'this window only'. Zet icon grootte, tekst grootte etc. zoals je het wilt hebben.  Klik onder in het view options venster op 'picture' en selecteer het plaatje dat je zojuist in de nieuwe map op de dmg hebt gezet.

Wat je nu nog moet doen voordat je kan branden is op de dmg de map waarin het plaatje staat  onzichtbaar maken. Dit doe je door een punt "." voor de naam van de map te zetten. Het makkelijkst gaat dat met het mv commando in terminal, de finder laat dit niet toe als je geen root rechten hebt (als het goed is). Het commando zou dan zijn:

sudo mv /Volumes/diskimage/map /Volumes/diskimage/.map

Vervang diskimage met de naam van de image die op je desktop is gemount en vervang map met de naam van de map waarin het plaatje staat. Druk op return en voer je beheerders wachtwoord in. Als er een spatie in de image naam staat zet je er een \ voor (voor de spatie). De map zie je toch niet meer, dus noem hem gewoon map of zo.

OK, met het venster nog steeds in icon view, unmount de image en start toast op. In het toast venster kies je 'disk image' uit 'other'. Sleep je dmg file op het toast venster en klik op burn. Als je de gebrande CD mount, zie je het plaatje maar niet zijn locatie, ook op andere machines.

hmm… best een lang verhaal geworden, maar het is zo gebeurd.

oh, en vergeet niet je software erop te zetten  :)

de groeten

[quote:post_uid0="svenson"]hmm.. best een lang verhaal geworden, maar het is zo gebeurd[/quote:post_uid0] Maakt absoluut nooit uit hoelang de uitleg is als het maar duidelijk is :)

Svenson bedankt! Je hebt vandaag weer iemand blij gemaakt! :D

Da's helemaal waar, Bert. Als niemand er wat van begrijpt schiet het ook niet op. En Pieter, geen dank. Ben blij dat het gelukt is. Een handig programmaatje is misschien Auto Open. Daarmee kun je zorgen dat het venster automatisch opent als je de CD mount. Net zoals bijvoorbeeld de installatie CD's van Apple. Dan maak je helemaal de blitz met zo'n presentatie  :p  Is wel shareware trouwens. Als iemand weet hoe je dat zonder die software voor elkaar krijgt hoor ik het graag. In ieder geval is hier de link voor wie interesse heeft [url=http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=15282&db=mac]http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=15282&db=mac[/url]