achterhalen copyright van een afbeelding

Beste mensen,

Een kennis van me wil een bepaalde afbeelding gebruiken voor een folder en website en dergelijke. Hij heeft de foto gevonden op internet, maar inmiddels staat hij niet meer waar hij stond. Nu wil hij achterhalen of die foto rechtenvrij is of zwaar beschermd onder copyright, en als beschermd, wie dan de rechthebbende is…

Heeft iemand enig idee hoe je daar achter kan komen?

In principe is alle beeld voorzien van copyright, dus zonder duidelijke verklaring van de eigenaar mag je er niks mee doen.

Via whois kun je wel achterhalen van wie de website is maar het is de vraag of je daarmee veel verder komt…

Hóe je de fotograaf kunt vinden, daarmee kan ik je niet helpen. Ik wil je wel even waarschuwen...

Veel professionele fotografen zijn lid van de NVF, de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten. Zij geven richtprijzen voor gebruiksrecht en afkoop van foto’s. Kijk voor meer info op hun website: http://www.villamedia.nl/n/nvj/nvf/

Het copyright blijft altijd bij de fotograaf totdat de rechten van de foto zijn afgekocht. Dan praat je over flinke bedragen.

Daarnaast kun je toestemming vragen om de foto’s eenmalig te gebruiken. Bepalend voor de prijs hiervan zijn o.a. het formaat van de foto en de oplage van de folder. Zo kost een foto van 1015 cm bij een oplage van 5000 stuks al zo’n € 250,00. Voor publicatie op een website moet je € 180 betalen om een kleine foto (5075 pixels) 3 maanden op je site te zetten.

Natuurlijk hoeft het geen foto van een prof te zijn. Die zou wel dom zijn om zijn foto op een site plaatsen, waarvan de resolutie hoog genoeg is om te worden gebruikt voor reproduktie. Misschien een goede amateur, die juist gevleid is dat zijn foto’s zijn uitgekozen en genoegen neemt met een naamsvermelding.

Maar wees gewaarschuwd!