Acrobat ondergewaardeerd

Ik heb ooit een cursus acrobat gehad en heb toen geleerd dat je met dit geweldige programma veel meer kan doen dan ik ooit gedacht had. Maar nu is het 3 versies verder en iedere PDF die ik krijg is standaard gewoon wat tekst en beeld zonder interactiviteit. Ik ben er zelfs al eens mee bezig geweest om een interactieve cv in PDF te maken. Met film en foto materiaal. Springend van onder werp naar onderwerp.

Hoe kan dat nou dat al die mooie functies eigenlijk niet gebruikt worden door het gros van de mensen? En ben ik de enige die zich dit afvraagd?

Ja! Eindelijk iemand die Acrobat ook geweldig vindt. Interactieve PDF's vind ik fantastisch. Platformonafhankelijk, eenvoudig en mooi weergegeven. Ook voor het bewaren van bijvoorbeeld klantgevens en factuurinformatie is het gebruik van een interactieve PDF geweldig. Met name voor kleine bedrijven / freelancers. Denk maar eens aan het wegschrijven van een fdf-bestand die wordt opgemaakt middels een interactief PDF formlier. Met één druk op de knop wegschrijven, met één druk op de knop velden wissen en vervolgens alle informatie in het blanco formulier weer terugtoveren, printen etc. Gemaakte advertenties / commercials integreren bij de opdrachtbonnen. Een catalogus op cd-rom maken... he, pfwew... ik draaf door....

klint goed. Ik heb net de secretaresse vorige week Acrobat Pro laten bestellen. Klinkt goed.

[quote:fcfe3ac36f="EdMac"]Ja! Eindelijk iemand die Acrobat ook geweldig vindt. Interactieve PDF's vind ik fantastisch. Platformonafhankelijk, eenvoudig en mooi weergegeven. Ook voor het bewaren van bijvoorbeeld klantgevens en factuurinformatie is het gebruik van een interactieve PDF geweldig. Met name voor kleine bedrijven / freelancers. Denk maar eens aan het wegschrijven van een fdf-bestand die wordt opgemaakt middels een interactief PDF formlier. Met één druk op de knop wegschrijven, met één druk op de knop velden wissen en vervolgens alle informatie in het blanco formulier weer terugtoveren, printen etc. Gemaakte advertenties / commercials integreren bij de opdrachtbonnen. Een catalogus op cd-rom maken... he, pfwew... ik draaf door....[/quote:fcfe3ac36f]

Wel zover was ik er nog niet mee maar ik hang aan je lippen.

Hey,

Acrobat is in 1e instatie gemaakt voor een kantooromgeving, grafische wereld is er mee aan de haal gegaan. Maar de interactieve features worden wel steeds beter. die formulieren, buttons maken enz, zijn erg prettig, hehehe

greetzz

ja, ik wist het, heb er eens kort naar gekeken maar vond het nogal obscuur.

Maak wel PDF’s met links (of beter, “ankers”) voor op websites maar daar houdt het mee op.
(behalve het grafische werk natuurlijk daar heb ik het voor)
Acrobat is toch wel een beetje als een te dik zwitsers zakmes met 48 verschillende functies. Er zit wel van alles op maar hoe en wat precies ?
Het lijkt ook alsof Adobe zelf niet zo goed wist welke richting ze met Acobat op zouden gaan. Het is een beetje een allegaartje. Niet voor niets is het onlangs gesplitst in drie paketten voor drie verschillende doelgroepen.

En wat ook niet helpt is de documentatie. Bij de Adobe CS zit geen papieren manual. Je kunt ze wel los bestellen, dan krijg je een stapel manuals voor alle programma’s in de Suite behalve Acrobat…

Ik maak met Acrobat met regelmaat formuliertjes in opdracht, met invulvelden en aanvinkdingen. Dit is een redelijk saai werk te doen, maar Acrobat krijgt het zover dat dit ook een frustrerende taak is. Acrobat heeft - althans de versie op mijn computer - de neiging benoemde invulvelden alléén de naam te laten bewaren als ik op de 'ok' knop druk, of de enter / return beroer, niet als ik het volgende object aanklik. Bij vele tientallen objecten in evenzo pagina's is dit erg vervelend.

Daarbij moet voor de naamgeving en subnaamgeving (ik kan het even niet beter noemen) van aanvinkboxen verschillende tabs aanklikken en rekening houden met voorgaande wijze van het laten bewaren van de naam. En bij het verslepen van een aanvinkbox heeft deze vaak de neiging om van grootte te veranderen, in plaats van de positie te veranderen. Erg, erg frustrerend en heel tijdrovend.

Acrobat is veruit het meest frustrerend programma waar ik ooit mee gewerkt heb, die mij dit gevoel geeft zonder erbij te crashen! In potentie is het allemaal hartstikke handig, maar het programma zelf is zo vreselijk lomp en - ik zou haast zeggen - ondoordacht, in ieder geval voor de taken die ik ermee moet doen…

[quote:09f8a8f311="Aiko"]Ik maak met Acrobat met regelmaat formuliertjes in opdracht, met invulvelden en aanvinkdingen. Dit is een redelijk saai werk te doen, maar Acrobat krijgt het zover dat dit ook een frustrerende taak is. Acrobat heeft - althans de versie op mijn computer - de neiging benoemde invulvelden alléén de naam te laten bewaren als ik op de 'ok' knop druk, of de enter / return beroer, niet als ik het volgende object aanklik. Bij vele tientallen objecten in evenzo pagina's is dit erg vervelend.

Daarbij moet voor de naamgeving en subnaamgeving (ik kan het even niet beter noemen) van aanvinkboxen verschillende tabs aanklikken en rekening houden met voorgaande wijze van het laten bewaren van de naam. En bij het verslepen van een aanvinkbox heeft deze vaak de neiging om van grootte te veranderen, in plaats van de positie te veranderen. Erg, erg frustrerend en heel tijdrovend.

Acrobat is veruit het meest frustrerend programma waar ik ooit mee gewerkt heb, die mij dit gevoel geeft zonder erbij te crashen! In potentie is het allemaal hartstikke handig, maar het programma zelf is zo vreselijk lomp en - ik zou haast zeggen - ondoordacht, in ieder geval voor de taken die ik ermee moet doen…[/quote:09f8a8f311]

welke versie gebruik je en denk je dat het beter is geworden sindsdien?

6.0.

In de USA worden de digitale belastingformulieren gemaakt in Acrobat. Een PDF op de site plaatsen is een VEEEEEEEEL betere manier dan het versturen van een diskette met één of ander DOS programma-geval dat het alleen doet onder Windows.

Waarom kan dat hier niet?

Ik maak veel PDF-bestanden, en ik lever ook HR pdf bestanden aan voor drukkerijen en uitgeverijen. Gaat altijd goed. Een pdf is platform onafhankelijk en dat gaat altijd goed. Dacht ik...

Maar… ik veronderstelde dat een pdf met ingesloten fonts er zowel op een Mac als een PC identiek zouden uitzien. En dat blijkt niet altijd zo te zijn. Op de Mac zag alles er perfect uit, en per toeval dit document ook eens geopend op PC en daar waren sommige fonts totaal anders en soms waren de letters in elkaar gedrongen.

Ik gebruik Quark 4, maak een PS bestand en dan via Acrobat distiller een pdf genereren. En ik kies ALTIJD voor de optie “alle fonts insluiten”.

Waaraan kan dit liggen en hoe kan ik dit vermijden (ik wil niet iedere pdf telkens ook in Windows gaan checken) :stuck_out_tongue:

Ik ben helemaal met je eens dat de interactieve mogelijkheden van Acrobat bijna niet gebruikt worden. Maar daar is dan ook een goede reden voor: namelijk dat de interface van Acrobat er niet echt op gemaakt is om productief om te gaan met allerlei zaken.

Neem bijvoorbeeld: paste in place van knoppen, je moet je knoppen op elke pagina plaatsen, en als je dan een document hebt van 100 pagina’s (dat is niets bij een interactief document aangezien elke knophandeling zo ongeveer een nieuwe pagina oplevert) dan moet je bij wijziging van de structuur het hele document gaan aanpassen. OK een formulier valt nog mee maar een belastingformulier wordt al snel een hele stapel pagina’s (makkelijker kunnen ze het niet maken)

Dus qua productieniveau is het geen optie als het bijvoorbeeld vergelijkt met Macromedia Flash waarin je symbols aan kunt maken, een tijdlijn hebt etc.

Maar wel jammer omdat het inderdaad supermooi kan werken!

Een optie van Acrobat vind ik wel degelijk ondergewaardeerd en dat is de optie waarbij je pdf als proef gebruikt en waarbij een klant opmerkingen kan toevoegen of zelfs zélf tekstcorrecties aan kan brengen!

Geachte heer Tomke, Bedankt voor uw bezorgdheid met betrekking tot onze Acrobat software.

Helaas kunnen wij geen uitspraken doen in deze forum. Indien u echter meer
Acrobat gebruikers wilt bereiken verwijs ik u naar onze eigen forum. Deze
forum is overigens ook user-to-user:
http://www.adobe.com/support/forums/main.html
<http://www.adobe.com/support/forums/main.html>

Met vriendelijke groet,

Adobe Customer Service

Klopt, het genereren van een layout in Acrobat vind ik vrijwel niet te doen. Zelf maak ik de layout in een opmaakprogramma zoals InDesign of XPress. Zo ben je ook beter in staat sjabloonpagina's te hanteren, die je vervolgens later in het PDF-document toevoegd. Pas als de sjablonen klaar zijn, val ik terug op Acrobat om de boel interactief te maken. Ik zie de interactieve functies van Acrobat dus eigenlijk meer zoals ImageReady, het bewerken doe je in Photoshop, het gereedmaken en animeren in IR. Via deze werkwijze zijn de functies van Acrobat echt wel goed te gebruiken natuurlijk is het voor de professionele sitebouwer waarschijnlijk makkelijker om presentaties en dergelijk in bijvoorbeeld Flash te maken. Voor mij als vormgever van drukwerk is Acrobat echter een ideale toepassing. Trouwens, de toepassingen zijn nog leuker te maken door te werken met JavaScript in Acrobat. Jammergenoeg ben ik daar nog niet in thuis.

Over die fonts op verschillende platformen: Het lijkt er toch echt op dat de
fonts op de één of andere manier niet zijn geintegreerd. Ik controleer de
PDF altij via documenteigenschappen -> fonts, daar staat exact welke fonts
met welke codering zijn ingevoegd.

@Ed, ik ben met je eens -als drukwerkontwerper- dat het allemaal heel mooi werkt: dat interactief maken van pdf's. Alleen ben je er in Acrobat door het ontbreken van efficiënte tools wel godsgruwelijk lang en omslachtig mee bezig.