Active Directory Troubles

Ok, situatie is het volgende: heb m'n tibook G4800 met laatste update Panther in een Active Directory netwerk gehangen. AD-server is een Windows 2003 bak. Kan ondertussen na veel gekloot inloggen middels m'n AD-inloggegevens, dat werkt nu prima. MAAR:

1: ik krijg m’n eigen shares niet toegewezen (iedere gebruiker heeft bijv. z’n eigen schijf)

2: ik kan niet op een aantal belangrijke schijven komen, bij 1 schijf krijg ik de error (bij gewoon doorklikken via Netwerk) “De alias ‘SERVER1’ kan niet worden geopend omdat het originele onderdeel niet kan worden gevonden”. Als ik dezelfde server probeer te bereiken via appeltje-k (smb://Server1) dan zegtie dat m’n naam en wachtwoord niet in orde zijn.
Het gekke is dat ik wel op andere schijven kan komen.
Bij een andere schijf heb ik weer het probleem dat ik de betreffende share niet te zien krijg. Ik kan erop komen, maar de betreffende share staat niet bij ‘selecteer gedeeld onderdeel’.

Heb al heel veel gezocht, maar nog niet DE oplossing gevonden.

Installeer Services for Macintosh en het Appletalk protocol op de server, dan kan je PoBo hem via AppleTalk benaderen.

ik heb begrepen dat het bij panther juist niet de bedoeling is om appletalk te gebruiken, aangezien dat hopeloos achterhaald is en het gewoon via tcp moet lukken.

Daarbij zit er een inconsistentie in: sommige schijven werken, andere niet, anderen gedeeltelijk. Dus in principe werkt het…

SMB en Mac gaan nou eenmaal niet goed samen, AppleTalk is nog altijd beter dan SMB, want je hebt bijvoorbeeld allemaal vreemde systeembestandjes die je op Windows niet ziet maar op de Mac wel etc.

in Tiger zou het redelijk tot goed moeten werken, heb net geupgrade naar Tiger en het werkt al iets beter: ik kan inloggen en de meeste shares gewoon browsen. Nu nog maar 2 problemen:

• kan niet op de schijf ‘Server1’ komen, zelfde ‘kan alias niet vinden’ gezeik.
  • ik krijg sinds tiger-upgrade nu een alias naar m’n netwerkthuismap naast m’n prullenbak in m’n dock, alleen deze werkt niet en ziet eruit als een vraagteken.

Niet geheel toevallig staan beide shares op de SMB-server, wellicht dat daar het probleem ligt? Alle andere shares (en dat zijn er nogal wat) kan ik namelijk wel browsen