Activiteitencontrole: wat is een Null-proces?

Wanneer ik werk met Word (Office 2001 Classic mode) blijkt bijj activiteitencontrole op mijn iMac G5 (1 GB Ram, OS X 3.9) een proces 'Null' een grote slokop te zijn van processorcapaciteit (tot 60%). Iemand een idee wat dit Null-proces eigenlijk is en wat het precies doet ?

Null proces?? Bedoel je niet "Nice"?

Dit is geloof ik een weergave van processen die voorang krijgen met opstarten van diverse programma’s!

Nee hoor, er staat wel degelijk (Null), inclusief de haakjes. Het bovenliggende proces zou 'Window Server' zijn.

[quote:fc00a8b65f="Bartieman"]Nee hoor, er staat wel degelijk (Null), inclusief de haakjes. Het bovenliggende proces zou 'Window Server' zijn.[/quote:fc00a8b65f]

volgens mij is het dan zo dat dit proces niet specifiek voor een gebruiker geldt, maar voor je hele mac.

Zie deze link: [url=http://www.westwind.com/reference/OS-X/background-processes.html]Mac OS X: What Are All Those Processes?[/url]

‘null’ is de term die in veel programmeertalen gebruikt wordt voor de staat van een pointer die niet geinitialiseerd is. Blijkbaar krijgt een proces in Activity Monitor de naam ‘null’ als de naam van het proces niet uitgelezen kan worden. Het zou volgens bovenstaande link de Classic omgeving kunnen zijn, inclusief al de programma’s (zoals Office) die je erin draait.

Achtergrondinformatie vind je o.a. hier: http://www.westwind.com/reference/OS-X/background-processes.html .[list:555461141a]TruBlueEnvironment or "(null)"

The Classic (OS 9 compatibility) environment. This single process includes OS 9 and all running classic applications. The name derives from an early Apple code-name for the Classic environment: “the Blue Box”.

For some reason, Activity Monitor (under Mac OS X v10.3) has trouble reading this process’s name, and tends to display it as “(null)”.[/list:u:555461141a]

OK, bedankt voor de reacties en interessante links. Overigens, is dat normaal dat het (Null)-proces tot 65% van de processor inneemt? Er staat inderdaad nergens Classic in mijn activiteitenoverzicht (hoewel die wel aanstaat), maar ik meen mij te herinneren dat dat vroeger wel het geval was. Misschien ben ik wat paranoia, maar vorige week heb ik een groot conflict gehad tussen mijn Finder en Office 2001 (Classic mode) wat mij een week inactiviteit heeft gekost en sindsdien ben ik ontzettend waakzaam. Moet ik weer panikeren of is het onschadelijk dat Activiteitenoverzicht (Null) vernoemt ipv Classic.

Ik zou me geen zorgen maken. Volgens die weblink is die (null) naam normaal. En pas als een proces onverwachts de processor lange tijd voor 100% bezig houdt is er waarschijnlijk iets raars aan de hand.

En je hoeft sowieso nooit te ‘panikeren’ als je maar regelmatig backups maakt. Dan kost een software-probleem je als het goed is nooit meer dan een halve middag.