Ik werk met veel genoegen op een iBook G4 van een jaar oud. Geen problemen so far.
Alleen de adapter voor het opladen kreeg kuren. Hij werd enorm heet en gaf de geest.
Terug naar de Apple Store, kreeg een nieuwe, goede service, geen gezeur. Nu, na 1 maand zelfde ellende, adapter werd heet en… gaf de geest.
Common problem of is dit een uniek probleem? Graag je mening…
Het zou kunnen dat je iBook meer stroom trekt dan je adapter kan leveren.
Als je iBook net iets meer vraagt dan waar de adapter op berekend is, hoeft lang niet altijd een beveiliging aan gesproken te worden.
Ik zou dit even overleggen met de winkel waar je het apparaat gekocht hebt.
Hey bedankt voor je antwoord. Ik heb dit de vorige keer toen de 1e adapter kapotging ook besproken met de winkel. Zij bleven erbij dat een 45Watts-adapter voldoende was.
Ondertussen doet de adapter het trouwens weer! Even laten afkoelen en klaar. Ik denk dat er een oververhittingsbeveiliging inzit.
In mij zit helaas niet zo’n beveiliging, als iets het niet meer doet sta ik meestal binnen 3 tellen in de winkel. Misschien moet ik mezelf dat afkoelen ook aanleren 8)
[quote:44c8f3fb5f]Ik heb dit de vorige keer toen de 1e adapter kapotging ook besproken met de winkel. Zij bleven erbij dat een 45Watts-adapter voldoende was. [/quote:44c8f3fb5f]
Dan heb jij nu toch voldoende bewijs dat het niet zo is?
[quote:3a56e68524="Kriska"][quote:3a56e68524]Ik heb dit de vorige keer toen de 1e adapter kapotging ook besproken met de winkel. Zij bleven erbij dat een 45Watts-adapter voldoende was. [/quote:3a56e68524]
Dan heb jij nu toch voldoende bewijs dat het niet zo is?[/quote:3a56e68524]
Ik leerde vroeger op school dat Watt=Volt x Ampere, ik weet alleen niet of het een premature gedachte is dat een iets zwaardere vraag van m’n iBook dan 45W al gelijk leidt tot een hoeveelheid amperes die er voor zorgt dat je een ei kan bakken op je adapter. Wellicht hebben anderen betere ervaringen met een zwaardere adapter bij een iBook G4? Ik las overigens her en der in dit forum over meer getob met warme adapters, dus misschien is het een aangeboren afwijking van die adapters
[quote:06390f986f="Siem"][
Ik leerde vroeger op school dat Watt=Volt x Ampere, ik weet alleen niet of het een premature gedachte is dat een iets zwaardere vraag van m'n iBook dan 45W al gelijk leidt tot een hoeveelheid amperes die er voor zorgt dat je een ei kan bakken op je adapter.[b:06390f986f] Wellicht hebben anderen betere ervaringen met een zwaardere adapter bij een iBook G4?[/b:06390f986f] Ik las overigens her en der in dit forum over meer getob met warme adapters, dus misschien is het een aangeboren afwijking van die adapters[/quote:06390f986f]
Pas hiermee op, dit is hetzelfde als ergens een zwaardere zekering in draaien omdat een lichtere zekering er steeds uitfikt. Zoiets moet je alleen doen als je zeker weet dat de extra warmte niet veroorzaakt word door het vermogen dat jouw iBook aan je adapter onttrekt.
Meten is weten.
Al kun je natuurlijk gewoon pech hebben met deze adapter.
Daar zou ik het niet mee willen vergelijken. Een zwaardere voeding kan helemaal geen kwaad. Zo'n voeding [i:3e1c87b576]kan[/i:3e1c87b576] meer vermogen leveren maar doet dat natuurlijk niet als het niet nodig is. Het feit dat die standaard voedingen zo heet worden is volgens mij een teken dat ze op het randje van hun vermogen zitten. Ik heb liever wat reserve dan net genoeg.
[quote:8a7232c7d1="Nisei"]Daar zou ik het niet mee willen vergelijken. Een zwaardere voeding kan helemaal geen kwaad. Zo'n voeding [i:8a7232c7d1]kan[/i:8a7232c7d1] meer vermogen leveren maar doet dat natuurlijk niet als het niet nodig is. Het feit dat die standaard voedingen zo heet worden is volgens mij een teken dat ze op het randje van hun vermogen zitten. Ik heb liever wat reserve dan net genoeg.[/quote:8a7232c7d1]
Eh Nisei, ik weet niet wat jou achtergrond is, maar die van mij ligt vooral op het vlak van het opheffen en voorkomen van storingen aan apparatuur waaronder ook medische apparatuur.
Waar ik op doel is dat er mogelijk iets verkeerd zit in de laptop, alleen komt dit nu nog niet boven tafel omdat de minder zware voeding nu de “bottleneck” is, hang je er een zwaardere voeding aan dan kan er ook meer stroom geleverd worden, en meer stroom is meer warmte.
Maar nogmaals, het kan prima aan de voeding liggen , ik zeg alleen doe zoiets in overleg met de leverancier.
Ik heb geen achtergrond :)
Maar je hebt gelijk, ik reageerde niet op de topic maar op jouw opmerking over het vervangen van een lichte zekering door een zwaardere. Mijn stelling is waar wat betreft het te leveren vermogen, jouw stelling klopt als het gaat om het oplossen van een probleem. Ik weet echter uit ervaring dat die voedingen (bij PowerBooks die 100% in orde zijn) bloedheet kunnen worden wat mijns inziens betekent dat de capaciteit nog maar net toereikend is.
Maar voor de topicstarter: vervang je voeding idd niet blindelings door een zwaardere en mocht je dit wel gaan doen let dan heel goed op de specificaties.
[quote:dee46de3fa="Nisei"]Ik heb geen achtergrond :)
Maar je hebt gelijk, ik reageerde niet op de topic maar op jouw opmerking over het vervangen van een lichte zekering door een zwaardere. Mijn stelling is waar wat betreft het te leveren vermogen, jouw stelling klopt als het gaat om het oplossen van een probleem. Ik weet echter uit ervaring dat die voedingen (bij PowerBooks die 100% in orde zijn) bloedheet kunnen worden wat mijns inziens betekent dat de capaciteit nog maar net toereikend is.
Maar voor de topicstarter: vervang je voeding idd niet blindelings door een zwaardere en mocht je dit wel gaan doen let dan heel goed op de specificaties.[/quote:dee46de3fa]
Als je heet zeker weet dat er niets aan de hand is ga ik met jou stelling mee dat een voeding die meer power levert de voorkeur heeft. Minder hitte in ruil voor een langere levensduur.
Een hoge bedrijfstemperatuur kan de levensduur van dit soort componenten met wel 90% doen teruglopen.