ADB - USB

[b:0d5720e4f6]Hallo, [/b:0d5720e4f6] Ik heb sinds kort een [u:0d5720e4f6]wacom teken tablet.[/u:0d5720e4f6] Leuk, maar dat ding heeft een [u:0d5720e4f6]ADB aansluiting[/u:0d5720e4f6]. Ik had er zelf eigenlijk nooit van gehoord maar ok. Ik heb nu twee punten die ik wil voorleggen :

[b:0d5720e4f6]1) [/b:0d5720e4f6]Nu draai ik op een powerbook G3 macosx (draait opzich prima). Deze heeft opzich wel een udb poort maar macosx doet niks met dit tekentablet. Heeft iemand daar een oplossing voor ?

[b:0d5720e4f6]2)[/b:0d5720e4f6] Weet iemand een voordelige manier om een ADB apparaat aan te sluiten op de usb poort ? Zodat dit wacom speeltje ook op m’n Windows bitch kan draaien (helaas… ja dat is nog even noodzakelijk voormij).

Kan iemand me uit de brand helpen ? Ik zou u een hele eeuwigheid erkentelijk zijn.
[b:0d5720e4f6]
Marco
Groningen/Leeuwarden
[/b:0d5720e4f6]

Is het geen typefaut uit een vertaling !!!

Kijk eens op je toetsenbord, rechts van de S.

Vul dan eens in: U…B en een naar rechts: U…B.

Denk ik…?

Universal database?

UDB poort lijkt op een serial poort waar je je toetsenbord of muis aansluit. Alleen zitten de connectorretjes net ffties op een ander plekkie.

Ik ben ook wel een soort converter tegen gekomen [b:24b2030310](van UDB naar USB) [/b:24b2030310]maar die kost ffties 80 neurotjes… :cry:

[b:24b2030310]Marco
[/b:24b2030310]

Zou het kunnen zijn dat het een [b:9ba868413a]ADB[/b:9ba868413a] poort is?

Ik denk ook dat ADB een goede kanshebber is, in dat geval hoeft het ook echt geen 80 euro te kosten! Een rondje marktplaats moet voldoende zijn

Eh... ja inderdaad sorry... het is dus ADB... Heb het topic gecorrigeerd...

Jep, zal wel de ADB uitvoering zijn. De Apple Desktop Bus is eigenlijk de voorloper van USB. 1 touwtje om toetsenbord en muis aan de Mac te hangen. En later nog meer apparaten zoals een tekentablet.

Jaren later hebben PC’s nog steeds een groen en paars plugje…

kijk eens aan, deze moet je hebben:

http://www.griffintechnology.com/products/imate/

Nou deze is in elkgeval de helft goedkoper... is het overwegen waard. Waarschijnlijk werkt ie dan wel op de windows machine... Ik vraag me dan alleen af of ie op m'n mac gaat werken .. want ik heb 'm nu rechtstreeks op de ADB poort van m'n G3 powerbook aangesloten en de gedownloade drivers krijgen de tablet niet aan de praat.

Met de iMate tussen je tablet en toetsenbord moet je de zaak wel aan de praat krijgen onder OSX volgens mij. Het vervelende is echter dat er geen softwarematige ndersteuning is voor OS X, dus kun je nergens iets met instellen van drukgevoeligheid e.d. Jammer maar helaas, als je er echt mee wit gaan tekenen en eruit wilt halen wat er in zit moet je toch echt een originele USB op en USB aansluiten. Bij Wacom hebben ze overigens ook weleens aanbiedingen van showmodellen etc., onder volledige fabrieksgarantie.

->klik [url=http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1418]Nieuw leven voor oude Wacom tekentabletten[/url] <-klik [size=9:611cbea2a8](Onder het motto 'Niet geschoten is altijd mis')[/size:611cbea2a8]

De iMate zet ADB inderdaad om naar USB, maar dat gaat op een Windows machine niet werken (zie de link naar de site van Griffin Technologies een paar posts terug, klik op "Compatibility" en lees het volgende:

[quote:09480bb9af]PC Compatibility Note: PC support is generally limited to mouse and keyboard support. This also allows for the use of track pads, trackballs, and bar code scanners/wands, which use these drivers. [/quote:09480bb9af]

TabletMagic waar ook naar wordt verwezen is inderdaad een mooi stukje software alleen worden de ADB-tabletten van Wacom (nog) niet ondersteunt en zit er ook niet meer echt schot in de ontwikkeling lijkt het (laatste update is van april 2004). Bij de komende features staat echter wel ADB-support dus hopen op nog een update.

Dit tablet kan je helaas op dit moment niet onder OS X gebruiken en je kan het zeker niet op een PC gebruiken (ik spreek uit ervaring want ik heb zelf ook nog zo’n tablet (met iMate) liggen).

Succes,

Groet,
Job

Ok... ik denk dat ik nu wel weet wat ik moet doen... bedankt iedereen.