ADC output van Cube oplossing voor VGA kwaliteit?

Ik kom er achter dat de kwaliteit van mijn digitale foto's niet beperkt wordt door - zoals ik lange tijd dacht - mijn camera, maar door mijn videokaart in mijn Cube G4/450. Ik merkte dit op toen ik een aantal images op een iBook heb vergeleken aangesloten op dezelfde (Sony) monitor met hetzelfde kleurenprofiel. Dit was echt een wereld van verschil en uit zich met name in de donkere gebieden die op de cube helemaal dichtslaan.

Dit was een onthutsende ervaring maar mijn lefde voor de Cube blijft en ik wil hem origineel laten - dus geen nieuwe videokaart.
Kan iemand mij adviseren of aansluiting van een LCD Studio display over de ADC verbinding de kleurenproblemen oplossen? De gedachte hierachter is dat bij digitale informatieoverdracht niets verloren gaat. Alvast dank voor je advies. :?

Je kan wel een LCD willen aansluiten op je Cube ,maar je keuze zal: a:beperkt worden tot een 15 of 17 inch schijf. Groter wordt door de Oem cube radeon kaart niet ondersteund(tenzij je een geforce mx2 standaard hebt, maar daar zijn er heel ,heel weinig van). b. de resolutie gaat er niet op vooruit , die wordt bepaald door de grafische kaart.

Het verschil is dat de ADC-verbinding DVI-signaal doorgeeft, wat beter is van kwaliteit. Dit heeft te maken met je kleurprofielen. Het calibreren van een beeldscherm wil zeggen: die exacte combinatie van computer+grafische kaart+monitor volgens jouw manier van aansluiten (ADC of VGA). Je kunt dus niet straffeloos hetzelfde profiel op twee verschillende computers gebruiken, want de kans dat de grafische kaarten gelijk zijn is natuurlijk behoorlijk klein.

Ik heb zelf ook een cube (origineel) met de 17"-monitor (CRT) en herken het probleem direct. Toch merk ik dat in Photoshop de kleuren wel behoorlijk kloppen, afgezien van donkere foto’s. Die “slippen dicht”, idd.

Ik zal je wel direct vertellen dat calibratie van beeldschermen en kleurenmanagement een vak apart is, waarin ik niet per se een kei ben.