Adjustment Layers photoshop - Wat is dat ook weer?

Kom in ComputerArts Adjustment Layers tegen. Wat is dat ook al weer? Wat kan ik er mee? (veel, maar wat IS het). En hoe heet het in het Nederlands? Dan kan ik het opzoeken in mijn "Photoshopbible"!

Thanx, Firefly

Mijn eigen vertaalhoofd zegt: Aanpassing Laag

Ja Michael heeft gelijk volgens mij, zoiets komt mij bekent voor!

??????????

Maar wat IS het nou?

Daar kan je wat effecten mee maken.. (zoals Levers, Color balance, etc.)

Ik heb zelf een Engelstalig systeem en Photoshop dus ook. :wink:

Adriaan

[quote:post_uid9="Firefly"]Dan kan ik het opzoeken in mijn "Photoshopbible"!

Thanx, Firefly[/quote:post_uid9]
Hoi hoi ,

Begrijp ik het goed, dat je een speciaal Photoshop boek hebt?? zo ja mag ik misschien de Titel en ISBN nummer hebben, ik heb er ook wel intresse in.

Is het trouwens voor Photoshop 7, zoniet welke versie dan, anders heeft het voor mij geen zin.

alvast bedankt

mijn appeltje

Dat is de Adobe Photoshop Ontwerpgids 5 voor mac en windows van Deke McClelland, uitgeverij Addison Wesley Longman Nederland bv, ISBN 90-6789-998-4 (vertaling van  "Photoshop 5 bible", vandaar dat ik hem zo noem. Hij is dus voor verie 5, maar het lijkt me stug dat er niet 1 is voor een hogere versie. Het is echt een superdik boek, maar wel gaaf. ben hem nu helemaal aan het uitspitten, heb al ontzettend veel geleerd over lagen en effecten en maskers en dingen. Alleen adjustment layers snpte ik dus even niet toen ik het tegenkwam in de computerArts special over pHSH.

Ondertussen ben ik er dus ook achter wat dat nou zijn en aangezien ik hier niet echt een antwoord kreeg (wat verder niets geeft hoor) leek het me handig om dat hier toch te vermelden:

Adjustment layer is een kopie van de laag die je wilt aanpassen (juist ja, adjust) waar je dan eerst op proef je bewerking in doet. Bevaltt de bewerking (bijv filter) je niet, mik je de laag weg en heb je je origineel dus nog. Soms lijkt het zo ingewikkeld maar valt het best mee…

Bedankt voor je heldere uitleg...da's het probleem als je er al te lang mee werkt dan kan je het bijna niet meer uitleggen en neem het voor vanzelfsprekend aan (ik schaam mij diep). Kijk ff naar de ondertekening en je weet wie ik ben... :p

[quote:post_uid0="Firefly"]??????????

Maar wat IS het nou?[/quote:post_uid0]
Hey FireFly,

Te gek dat je Computer Arts leest. Ik heb er in de afgelopen jaren heel veel van geleerd…

Adjustment Layers vallen onder de categorie 'non destructive pixel editing'. Dit betekent dat je allerlei bewerkingen kunt uitvoeren zonder de originele pixels aan te tasten.

Onderaan je layers palette zit een rondje dat half zwart en half wit is. Als je daar op klikt, zie je ze allemaal verschijnen. Het beste is om er gewoon veel mee te rommelen en op die manier te leren wat ze doen. Omdat ze non-destructive zijn, is experimenteren zonder risico. Ze verschijnen als een aparte laag en je kunt ze dus aan of uit zetten, de transparantie veranderen en zelfs de blend mode veranderen.

Als je een bepaald effect wilt bereiken met meerdere adjustment layers, kan je ze ook in een layer set onderbrengen. je kan dan de hele layer set in een keer aan of uit zetten, transp. veranderen etc.

Laatste tip: als je wilt dat de adj layer alleen effect heeft op een element in een bovenlaag van bijvoorbeeld een compositie, kan je snel een masker in de adj layer maken door het element te selecteren (met appeltje ingedrukt op de laag klikken) en dan de adj layer te maken. Hij word dan aangemaakt met het masker er al in. Alternatief is de layer te groeperen met de laag die er onder zit. Appeltje-G is de shortcut.

Suc6 d'rmee. Als je ze eenmaal weet te vinden, wil je nooit meer zondurr…

Go Tiny!! Wat een perfecte uitleg!! En dan die ondertekening erbij...Briljant!! :p

[quote:post_uid14="Firefly"]Dat is de Adobe Photoshop Ontwerpgids 5 voor mac en windows van Deke McClelland, uitgeverij Addison Wesley Longman Nederland bv, ISBN 90-6789-998-4 (vertaling van  "Photoshop 5 bible", vandaar dat ik hem zo noem. Hij is dus voor verie 5, maar het lijkt me stug dat er niet 1 is voor een hogere versie. Het is echt een superdik boek, maar wel gaaf. ben hem nu helemaal aan het uitspitten, heb al ontzettend veel geleerd over lagen en effecten en maskers en dingen. Alleen adjustment layers snpte ik dus even niet toen ik het tegenkwam in de computerArts special over pHSH.[/quote:post_uid14] Hoi FireFly

Dank je wel, ga er zeker is naar informeren, en kijken of ze dit ook voor PS 7 hebben, en het liefst in het nederlands.

Heb nu welk boeken ervoor, maar er is er maar 1 duidelijk, dat is photoshop voor dummies en de andere lijkt me meer voor gevorderden.
Dus een goed boek er bij kan geen kwaad, en dat zal als ze hem hebben die van jou worden

dank je wel,

mijn appeltje

Hoi Tiny,

Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg. Ik was er inmiddels achter
wát het is, maar nu weet ik ook wáár het zit (en das wel zo makkelijk!).Ik ga er zeker mee experimenteren. In de CompArts stonden ook allemaal tips ervoor, dus ik ben erg benieuwd.

Over CompArts gesproken: Het is inderdaad een erg gaaf blad. Heb dan de PhSh special gekocht (en de rekening ingediend bij mijn baas hihhihi) en daar staan ook hele gave scanideeën in. Heb jij er ooit aangedacht een glazen bak met vissen te scannen "to catch the movement of the fishes"? Of wat voor effect je krijgt als je scheerschuim en inkt scant? Echt iets om mee bezig te gaan als het weer wat minder warm is!

Thanx, Firefly

[quote:post_uid0="Firefly"]Hoi Tiny,

Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg. Ik was er inmiddels achter
wát het is, maar nu weet ik ook wáár het zit (en das wel zo makkelijk!).Ik ga er zeker mee experimenteren. In de CompArts stonden ook allemaal tips ervoor, dus ik ben erg benieuwd.

Over CompArts gesproken: Het is inderdaad een erg gaaf blad. Heb dan de PhSh special gekocht (en de rekening ingediend bij mijn baas hihhihi) en daar staan ook hele gave scanideeën in. Heb jij er ooit aangedacht een glazen bak met vissen te scannen "to catch the movement of the fishes"? Of wat voor effect je krijgt als je scheerschuim en inkt scant? Echt iets om mee bezig te gaan als het weer wat minder warm is!

Thanx, Firefly[/quote:post_uid0]
Ik haal het zelfs in mijn hoofd om met het warme weer achter mijn Mac te kruipen. Haha. "Ff dit uitproberen…"

Je kan trouwens ook doen: layer>new adjustment layer. Ik denk niet dat iemand dit gebruikt want het bolletje is makkelijker te vinden.

In elke CA staat wel een tutorial over Photoshop. Een een CA Special over Photoshop is inderdaad smullen. Ik heb ze nog van een aantal jaren geleden en ik blader er ook nog wel eens in. Aan een blad als dit kunnen ze in Nederland echt niet tippen.

In ieder geval blij te horen dat je wat aan de uitleg had. Voor mij was het ook leuk. Dus als jij (of iemand anders) nog meer vragen heeft, hoor ik het graag. Vanwege andere werkzaamheden niet meer dagelijks in het forum maar ik blijf kijken. Bij haast, ben ik gewoon te mailen.