Adobe Creative Cloud / Creative Suite

Zoals jullie wellicht al vernomen hebben is de ontwikkeling van Creative Suite 7 stopgezet ten gunste van Creative Cloud. Bij Creative Cloud installeer je de software niet meer door middel van DVD’s, maar moet je via internet een abonnement nemen op de software.

Maar aan deze stap door Adobe zitten aan aantal haken en ogen:
— Een abonnement op Creative Cloud gaat je ongeveer $60,— per werkplek per maand kosten. In een slappe tijd moet je dus al minstens die kosten terug zien te verdienen.
— Om aanspraak te kunnen maken op je software moet je regelmatige op internet inloggen.
— Hier hoor je niemand over, maar de bestanden van Creative Suite 6 en ouder zijn NIET MEER VISA VERSA uitwisselbaar met Creative Cloud. Nieuw werk zal je dus opnieuw moeten produceren, maar ook je archief is nu dus ineens verouderd.

Ondertussen hebben zich maar ongeveer 700.000 gebruikers zich geabonneerd op Creative Cloud. De industrie is op zich zeer terughoudend met het overstappen op Creative Cloud. Men vreest ook slachtoffer te worden van willekeurige prijsveranderingen door Adobe.

Maak u zich hier ook zorgen over, teken dan de petitie op change.org.
In ieder geval is dit een ontwikkeling door Adobe die scherp in de gaten gehouden dient te worden.

Geldt dat zelfs voor .PSD files? Die waren nog steeds tussen CS6 en Photoshop LE 6.0 uitwisselbaar om maar eens een extreme versieafwijking te pakken.

Dus iets gemaakt met InDesign CS5.5 kan niet geopend worden in InDesign Creative Cloud?
Is er iemand die dat kan bevestigen?
Dat zou toch te zot voor woorden zijn?!

Natuurlijk kan dat. Alleen andersom vanzelfsprekend niet.

‘Oud’ kan gewoon geopend worden in nieuw.

zoals het was dus. Niets aan de hand dan lijkt me

Wat een volstrekte onzin! Het is gewoon zoals het alle jaren is geweest, voor InDesign bijvoorbeeld gewoon een versie terug van .idml.
De Creative Cloud is, ook zakelijk gezien, een behoorlijk groot succes.
Tijden veranderen.
‘Deal with it if you are a professional’!

Complete onwaarheid, ik betaal € 30 per maand.
En dat is omdat ik een goede klant ben bij Adobe.
Bekijk de verschillende upgrade opties eens goed.
Het downsaven gaat tot CS4 vanuit de CC-versies, als je maar niet de specifieke nieuwigheden van CC gebruikt.

Ze moeten enkel een app maken die het mogelijk maakt om iets te kunnen printen als je eventjes financiële problemen hebt.
Daar werken ze aan trouwens.

Dat is ook nog het ergste van alles…

? shmoo

Leukste aan dit topic is om Zora terug te zien. Was ooit in een macosx.nl verleden toen er nog post counts waren king of the castle geloof ik.

Tegenwoordig bivakkeert ze liever op mac4dummies.

Onzin, Creative Cloud is Creative Suite 7 en meer.

Onzin, al sinds CS4 kon je ook al kiezen voor een downloadversie only dus zonder DVD’s.

[quote=Zora la rousse url=http://www.onemorething.nl/community/topic/adobe-creative-cloud-creative-suite/ time=1374666840]
— Een abonnement op Creative Cloud gaat je ongeveer $60,— per werkplek per maand kosten. In een slappe tijd moet je dus al minstens die kosten terug zien te verdienen.[/quote]
Onzin, ten eerste is de amerikaans prijs $49,99 per maand maar:
1 Iemand met een CS3/CS4/CS5/CS5.5 betaalt €36,89 per maand
2 Iemand met CS6 betaalt €24,59 per maand
2 Iemand met Creative Cloud Teams betaalt per stoel misschien wel meer maar voor een langere periode dezelfde prijs en heeft meer mogelijkheden.
3 Iemand met een abbo op 1 applicatie betaalt €12,29 per maand

[quote=Zora la rousse url=http://www.onemorething.nl/community/topic/adobe-creative-cloud-creative-suite/ time=1374666840]
— Om aanspraak te kunnen maken op je software moet je regelmatige op internet inloggen.[/quote]
Regelmatig als in (voor Creative Cloud) 1x per 99 dagen (jaar abbo) en anders 1x per 30 dagen voor maand abbo (nogal logisch)

— Hier hoor je niemand over, maar de bestanden van Creative Suite 6 en ouder zijn NIET MEER VISA VERSA uitwisselbaar met Creative Cloud. Nieuw werk zal je dus opnieuw moeten produceren, maar ook je archief is nu dus ineens verouderd.[/quote]
Onzin, antwoord al gegeven

Ondertussen hebben zich maar ongeveer 700.000 gebruikers zich geabonneerd op Creative Cloud. De industrie is op zich zeer terughoudend met het overstappen op Creative Cloud. Men vreest ook slachtoffer te worden van willekeurige prijsveranderingen door Adobe.[/quote]
Onzin, “maar 700.000”?? Heb jij dan keiharde verkoopcijfers in vergelijking hoeveel mensen er bv overgestapt zijn (direct) van CS3 naar CS4 of van CS4 naar CS5 of van CS5 naar… je snapt het wel. Die 700.000 betekenen dus daadwerkelijke verkoopcijfers voor Adobe. Zijn inkomsten en dus geld voor R&D om nieuwe applicaties/features te maken.

Oh en als je als professioneel bedrijf/freelancer geen €30,- permaand/ €60,- per maand kan vrijmaken voor de software waar jij je geld mee verdient zit je in de verkeerde business.

Maar het is iedereen zijn/haar eigen keuze. Je kan nog steeds CS6 aanschaffen als je dat nog niet zou hebben. Ow wacht CS6 is tenslotte ook al meer dan 1 jaar oud dus achter lopen deed je toch al :twisted:

Er zijn blijkbaar teveel vragen gerezen over Creative Cloud. Adobe heeft een FAQ op zijn site geopend met de meestgestelde vragen over Creative Cloud. Dat hadden ze wat mij betreft wat eerder mogen doen, want de onrust over Creative Cloud is groot op de markt.

Tja die FAQ staat er ook al bijna een jaar… En berichten zoals jouw openingspost helpen dan ook niet echt he? :lol: Er zijn hier al meerdere draadjes geweest, ook over mogelijke alternatieven. “Iedereen” denkt dat Adobe dit alleen maar gedaan heeft om (snel) geld te verdienen maar er zit meer achter. O.a. het ontwikkelen van de software en sneller in kunnen springen op technologische ontwikkelingen. Ook zijn er al sinds de komst van Creative Cloud (mei 2012) al mensen op pad die alles uitleggen. Daar had je (de markt) gewoon gratis heen gekund met al je vragen.

Om van een lang verhaal een korte link te maken: http://bit.ly/14vm1aF

Er zijn hier best veel mensen die recht lullen wat natuurlijk hartstikke krom is.
Bovendien is de € 30,00 per maand een actieprijs van één jaar (daarna € 69,00 per maand) en moet je die actie ook nog eens in 1x betalen, dat is dus €360,00 voor een upgrade die vroeger 546,00 euro kostte maar waar je wel 36 maanden mee mocht doen.

Tijden veranderen inderdaad. Adobe had verwacht al om en nabij de 1,5 miljoen gebruikers te zitten met haar CC suite. Het zijn er nog geen miljoen.
Heel goed want alleen dan kunnen we die onzalige toekomst van softwarelease gezamelijk tegenhouden!

Wie het verhaaltje van Adobe geloofd is echt niet goed bij zijn hoofd.
Natuurlijk is het niet omdat ze zo sneller ‘nieuwtjes’ kunnen toevoegen, maar om een volwassen product niet verder te hoeven ontwikkelen.
Want zeg nu zelf, wat is de werkelijk toegevoegde waarde van Adobe CC boven CS6? De nieuwigheden moet je bijna zoeken als een speld in een hooiberg!

Hoe kom jij bij 36 maanden? Sinds de komst van CS5 heeft Adobe aangekondigd elk jaar een major release te geven en dus zijn CS5.5 en CS6 sneller verschenen. Afgezien daarvan de doorlopptijd van de CS was al tussen de 14-22 maanden sinds CS2. Dat je zelf besluit om 1 versie over te slaan is niet “waar je wel 36 maanden mee mocht doen”. Over recht lullen wat krom is gesproken…

[quote=polansky url=http://www.onemorething.nl/community/topic/adobe-creative-cloud-creative-suite/#post-2578901 time=1374753273]Want zeg nu zelf, wat is de werkelijk toegevoegde waarde van Adobe CC boven CS6? De nieuwigheden moet je bijna zoeken als een speld in een hooiberg!
[/quote]
En over welke applicatie hebben we het dan? Afgezien van het feit dat je nu de beschikking hebt over ALLE applicaties.
InDesign? Wat dacht je van 64bit native en dus een razendsnelle versie? Alle DPS toevoegingen?
Illustrator? Touch Type, bewerk je tekst met allerlei effecten en verplaats losse letters zonder er (gelijk) lettercontouren van hoeven te maken.
Photoshop? Filter dat bewogen beelden kan repareren tot goede stilstaande beelden. Beter “opkrikken” van de resolutie van beelden zonder gelijk elke pixel te kunnen zien van 72dpi naar 300dpi.
Om er zo heel snel maar wat te noemen. En dat niet verder ontwikkelen? Wat een hoop gelul is dat. Er komen nog steeds nieuwe apps en technologiën in Adobe apps. Kuler, Muse, Edge ga maar eens zoeken voordat je wat roept.

Maar goed als je dat dus niet goed genoeg vindt dan blijf je lekker met CS3/4/5/5.5/6 werken, niks mis mee. Of zoek een andere carriére.

Ik heb de petitie vanaf thuis en op mijn werk getekend, goeie actie.

Wat bederft de reacties van MouseMighty, ik kan goed begrijpen dat je een voorstander bent, maar door iets minder boos te reageren kan je jou standpunt beter onderbouwen en zul je meer voorstanders trekken.
Ik ben tegen, jij ben voor, dat mag, maar buiten dat zou het fijn zijn als de voor en tegenstanders door een deur kunnen :wink:

Tijdens de aanleg van de Betuwelijn wandelde ik op een mooie dag door het stadje Tiel.
Op de mark stond een kraampje en een aantal mensen die tegen de Betuwelijn waren met vrachten folders, moet kunnen.
Een oudere dame van ±60 lentes jong en een zeer vriendelijke lach sprak mij aan en wilde een folder geven, ik zij vriendelijk dat ik geen behoefte had en dat ik en voorstander was.
De vrouw werd helmaal rood, kreeg en lange rode staart en ze had in een keer een drietand in haar hand, vrezend voor mijn leven met ik met een flinke speurt door gelopen.

Ik ben een tegenstander van het CC gebeuren, en voorstander van de Betuwelijn en ik stem VVD.
Graag zou ik willen zien dat mijn standpunten worden gerespecteerd, ik zal dit ook doen van andere mensen.
de laatste tijd zie ik veelte vaak ruzie op dit forum terug komen, laten we met zijn allen een team vormen en elkaar helpen in plaatsen van elkaar een schop onder het achterwerk te geven.

Drie keer dom dus…

Ik wil best mensen helpen hoor, zowel richting CC als de richting “blijf lekker bij CS6”. Waar ik een beetje slecht tegen kan zijn de argumenten die niet kloppen, zoals ik de argumenten van Zora even ontzenuwd hebt. Voor de rest? Prima! Stel je vraag en ik probeer je zo goed mogelijk te helpen, CC of niet :wink:

[quote=Macteach url=http://www.onemorething.nl/community/topic/adobe-creative-cloud-creative-suite/#post-2578994 time=1374779266][quote]
Ik ben een tegenstander van het CC gebeuren, en voorstander van de Betuwelijn en ik stem VVD
[/quote]

Drie keer dom dus… [/quote]
Ik hoop dat je het grappig bedoelt en begrepen hebt wat ik bedoelde, anders zie ik het sober voor je in.

“blijf lekker bij CS6”, het steek je wel een beetje :lol:
Maar goed, dat maak nog niet zoveel uit, als een argument niet goed is, dan moet daar ook wat van gezegd kunnen worden lijkt mij.
Ik heb me niet zo diep verdiept in de voor en de tegens van CC, maar als ik cloud hoort, dan krijg ik al de kriebels.
Ik heb helemaal niks met in de wolken werken en ik raakt er ook niet van in de wolken van.

Er zijn ook veel mensen die geen ontwerper zijn, maar wel met Illustrator werken, wij werken met een aantal mensen op het kantoor, en deze mensen zijn eigenlijk order voorbereiders, hun zetten de opdrachten die via de mail binnen komen om in een opdracht en maken de proef in Illustrator en versturen deze vervolgens naar de klant retour voor akkoord.
Daarom kunnen wij makkelijk wel eens een versie overslaan, wan AI is ook forwards compatible.
Gebruikers van Adobe zijn dus zeer diverse.