Adobe Creative Cloud / Creative Suite

Oh die “blijf bij CS6” was als quote bedoeld hoor, no pun intended. Ik kan mij best voorstellen dat je altijd hetzelfde werk in PS doet, al 20 jaar lang, of je dan direct behoefte hebt aan nw features weet ik niet.

Het ging mij met name om de zgn full-servicebureau’s met iPhone 5 van de zaak, de laatste generatie iMac’s en dan je creatievelingen “opzadelen” met CS3…

Cloud wil niks anders zeggen dan:
opslag in de cloud (die ook op je machine staat), hoeft niet zit erbij
syncen in de cloud van je prefs (als je dus ergens anders werkt als freelancer is je werkruimte gelijk goed)
downloaden van de software (maar zoals gemeld is ook dat niets nieuws)
voordeel? Je hebt altijd de laatste versies en de beschikking over alle apps zoals de vroegere Master Collection (en meer).

Je werkt dus niet met internetapps in je browser of je kan alleen maar werken met je apps als je online bent. De software staat gewoon op je HD, in welke taal je maar wil en ook in welk systeem je maar wilt. Je kan/mag dezelfde licentie dus ook thuis gebruiken. Je kan zelfs op je Mac beide versies draaien (via VMWare/Parallels/BootCamp). Op mijn werk hebben we bv de NL versie draaien, thuis wil ik nog wel eens switchen naar de US versie ivm tutorials etc.

Ik zou inderdaad in jullie geval gewoon adviseren om max CS6 aan te schaffen en dan misschien een abbo op AI dat je zelfs kan stopzetten (per maand is dat dan wel duurder dan een jaar-abbo). Want volgens mij gebruiken jullie alleen maar Illustrator (en misschien een Acrobat of PS). Dan is het volledig (alle werkstations) overstappen naar CC niet logisch en niet-handig en veeeeeel te duur.

Mightymouse, reageer je nu zo boos omdat je jezelf zo gedwongen voelde om op dat leenstelsel over te stappen?

Kijk ik snap best dat jij je genaaid voelt door Adobe. Heel begrijpelijk als ze je iedere maand flink wat tientjes aftroggelen voor de rest van je werkzame leven. CC is natuurlijk de gouden Credit Card formule voor Adobe waarbij je niet anders kunt dan blijven betalen zonder dat je ooit eigenaar wordt van de software - en stop je met betalen… dan kun je fluiten naar het openen van je werkbestanden die je in de Credit Card versie hebt gemaakt.

En dan dat voorbeeld van je van Camera Shake reduction. Heb je zeker nog niet toegepast begrijp ik? Als je dat wel had gedaan had je gezien dat je met een filtertje voor verscherpen hetzelfde effect krijgt, want werkelijk er is vrij weinig reductie te zien…

Bovendien is het met betrekking tot bewegingsonscherpte beter om het probleem bij de bron aan te pakken. De fotograaf die zijn werk niet goed heeft gedaan!

Daarnaast wat moet ik met alle programma’s uit de suite als ik enkel photoshop en indesign nodig heb voor mijn werkzaamheden. Geen reden voor mij om fireworks, flash, of andere software te gebruiken terwijl ik daar nu wel voor zou moeten gaan betalen.

De kul dat ze het cloud noemen bevestig je eigenlijk zelf al want er is weinig cloud aan met uitzondering van de opslag van je bestanden - en daar kun je voor kiezen. Heeft Adobe ondertussen het probleem met de ‘cloud’ opslag al opgelost? Onlangs konden gebruikers bijna 6 weken lang niet bij hun bestanden die ze op Adobe’s cloud hadden opgeslagen. Een flater van jewelste die snel werd ondergestopt voordat het probleem bekend werd bij de beurshandelaren.

Enfin - het is wachten op een alternatief dat er ongetwijfeld gaat komen. Tot die tijd kan ik nog prima uit de voeten met CS6. Ook nog eens goedkoper want het scheelt me al die tijd lang 30 euro per maand voor het eerste jaar en 60 euro per maand voor ieder jaar daarna!

Ik denk niet dat Mightymouse zich genaaid voelt. Het is toch opvallend dat niemand er bezwaar tegen maakt “enkel tientjes” per maand te besteden aan onbenulligheden maar geen tientjes over heeft om te besteden aan werkinstrumenten waarmee het honderdvoud en meer per maand kan verdiend worden. Nieuwe software kost je zoveel meer. Dus ik stap ook over. Ik vind het wel de moeite waard. Maar iedereen moet zijn eigen keuzes maken. Ik begrijp de redenering van het bedrijf.

Het enige waar je bezwaar zou kunnen tegen maken - en ik hoop dat Adobe daar een oplossing voor uitbrengt - is continuïteit. Of dat Adobe na een bepaalde periode een tussenversie beschikbaar stelt aan geregistreerde gebruikers. Minstens een soort van viewer waarmee je toch nog kleine correcties kan aanbrengen.

Als de werkwijze van Adobe aanslaat, zullen andere softwareontwikkelaars hetzelfde voorbeeld volgen. Maar dat hebben we alleen aan onszelf te danken.

Nog een kleine toelichting, neen ik ben niet van plan bestanden op te slaan in ‘the cloud’. Ik blijf lokaal opslaan en werken.

Ik voel mij helemaal niet gedwongen. Ik heb met het verschijnen van CS6 gelijk de knoop al doorgehakt. 3 werkstations met een CS5 heb ik destijds de upgrade naar CS5.5 voor gekocht met daarbij als bonus een gratis upgrade naar CS6. Zo gezegd zo gedaan dus voor 2 stations van CS5 naar CS6 en 1 station naar Creative Cloud Team (omdat er binnen afzienbare tijd minimaal 2 volledig nieuwe werkstations bij zouden komen). Ik werk dus echt al een hele tijd met CC. Sinds het begin is er alleen maar meer bijgekomen. Ja ook ik maakte alleen maar gebruik van ID, PS, AI en Acrobat maar gewoon “omdat het kan” heb ik al gebruik gemaakt van Muse, Lightroom en Premiere Pro. Voor mij heeft het abbo zichzelf dus al uitbetaald.

Overigens eigenaar van de software dat ben je volgens de EULA al sinds CS4 niet meer dus dat is een non-argument.

En die PS feature? Tja natuurlijk had de fotograaf beter zijn best moeten doen maar zoals je weet levert namelijk iedereen in de grafische business alles perfect aan toch inser huge sarcasme sign

Als jij alleen maar met PS en ID werkt wat moet je dan uberhaupt met een CS pakket? Dan zijn losse apps toch al goedkoper? Het vervelende aan deze stap is dat inderdaad het enige dat duurder is dan normaal in vergelijking met de andere CS configuraties (Web en Production) de Design standaard duurder uitvalt.

Je bent een rund als je alleen je bestanden in de Cloud zet. Dat het niet tof is snap ik ook wel maar om dit nou als ultiem non-verkooppunt te gebruiken? Schaf je CS6 aan in doos versie, krijg je DVD’s…ow wacht je hebt een MacBook Air… (is net zo stom argument)

Ja je kan prima uit de voeten met CS6, ik zal de laatste zijn die dat ontkent en ik kan beter uit de voeten met CC want ik heb de laatste versies van de applicaties en kan dus altijd wegschrijven naar oudere versies of wat dan ook.

Het blijft gewoon een keuze. Moet je helemaal zelf weten. Nogmaals gezegd dit CC verhaal had je al minstens een jaar kunnen zien aankomen, schreeuw nu dan geen moord en brand maar doe wat je altijd gedaan hebt. Gewoon als trouwe klant minimaal 1 of 2 versies overslaan en daar doe je het dan mee.

Ik ben indesign gebruiker van eerste uur (alfaversie). Heb in de die tijd, met veel plezier, Adobe geholpen om monopoly van QXPress te doorbreken.

Adobe maakt nu net dezelfde fout. Het slechtste wat je als producent kan doen is zorgen dat je klanten een alternatief gaan zoeken…

Persoonlijk vind ik 1 van de grootste problemen met CC, de verplichte Upgrade. Intern in het bedrijf, hebben wij de gewoonte om min. 6 maanden na release te wachten om een update op software uit te voeren. Kwestie van geen bugs mee te nemen. Bij een deel van onze klanten (pharma) wacht men zelfs nog langer.

Benieuwd hoe Adobe dit gaat oplossen.

Daarnaast is er geen enkele bedrijfsleider die graag met verplichte abonnementen werkt waar GEEN alternatieven voor bestaan. Of het nu gaat over software, electriciteit, water, belastingen (oeps :),… En je mag een klant, indien mogelijk, NOOIT over een alternatief laten nadenken.

Nee dit gaan ze natuurlijk niet terugdraaien voor een X aantal mensen die nu moord en brand schreeuwen maar eigenlijk niet doorhebben dat dit de normaalste zaak van de wereld wordt over 2 a 3 jaar.

De eerste CC versies is van juni 2013. Even rekenen… ja er is 6 maanden verstreken dus je kan veilig upgraden! Wil je niet nadenken over een alternatief? Dat kan daar is Creative Suite 6 voor. Niks mis mee. Je mist alleen de nieuwe features maar als je daar niets aan hebt (ook niet met de Typekit integratie) dan blijf je lekker bij CS6 of stap je weer over naar QXP (voor zolang het duurt). Office is ook al richting abbo, net als FilemakerPro (Apple dus je kan er donder opzeggen dat ook de andere Apple apps zoals Aperture en FinalCut ook die kant opgaan). Sterker nog je kan zelfs met je CC abbo zowel de CC versie als de CS6 versie gebruiken. Dus blijf lekker bij CS6 totdat je denkt dat alle bugs eruit zijn (droom dan nog lang door aangezien er laatst ook nog een bugfix voor CS6 uitgekomen is).

Overigens bestaat de Creative Cloud al sinds oktober 2011 maar dit terzijde :lol:

Klopt hoor dat het al een tijdje draait. ook bij ons. (voorlopig 1 licentie).

Begrijp niet dat er (jonge?) mensen zijn die nooit naar alternatieven kijken.
Ooit hebben wij, in 1996 of 1997 als ik me niet vergis, zelfs overwogen om Apple te verlaten :slight_smile: en over te schakelen op windows. Gelukkig (?) ben ik nogal conservatief ;$

CC zou voor ons idd commerciële voordelen kunnen bieden door licentie voor enkele grote klanten maar meteen ook aan te schaffen.
Dit ook al geheel terzijde.

Neemt niet weg dat de huidige grote jongens weer dezelfde (commerciële) fout maken.
Gebeurt gelukkig maar 1x om de 10 à 15 jaar…
Ik ben dus heel nieuwsgierig naar het jong (?) geweld dat zich komt aanbieden. Er wordt voor hen plaats gemaakt.

In België hebben we de “markt” op 4 jaar tijd overgezet van QXP naar Indesign. (of dachten jullie dat dit op 1 nachtje was gebeurd? :))))
Ik hoor het het management van QXP (quark) nog zeggen: “geen zorgen hoor met jullie speeltje. Wij hoeven 2 jaar geen licenties te verkopen en dan nog hebben we financiële reserve”.

Het gaat er gewoon om waar een bedrijf (groot of klein) zich op focust. Zijn product verbeteren of marktstrategie…

En je punt nu is? Adobe heeft nog nooit zoveel upgrades/updates gedaan voor zoveel applicaties als nu met Creative Cloud. Simpelweg omdat het nu mag. Eerder met het CS model was dat vanwege regelgeving niet mogelijk. Een nieuwe feature mocht niet in een bugfix/update uitgebracht worden. Nu mag dat wel omdat je met een abbo-model werkt. Dus meer product verbetering dan strategie.

@MouseMighty: het komt erop neer dat je nu allerlei features door je strot geduwd krijgt, omdat je er toch al voor betaald hebt. Het zal Adobe aan heur reet roesten of je ook daadwerkelijk upgrade: je hebt toch al betaald. Tot voor kort had je een zekere vrijheid alleen een upgrade te kopen als je de nieuwste features wilde draaien, of als je onder een nieuwe versie van OS X wilde blijven draaien. Nu geef je Adobe een blanco cheque, en moet je maar bidden dat Adobe voor dat geld nog iets nuttigs doet. In het extreme geval dat Adobe alleen incasseert, en nooit meer features of bugfixes uitbrengt, heb je geen keus, en zul je de rest van je leven moeten betalen voor ouwe meuk.

Ik kijk alvast met één oog naar GIMP…

@eezacque Gelul van de bovenste plank. Ook met CC hoef je geen updates/upgrades te draaien. Echt gelul, ga maar eens kijken wat er sinds CC dat tegelijk verscheen met CS6 al aan nieuwe applicaties en extra mogelijkheden (voor hetzelfde geld) is verschenen. Laat me raden, je hebt als echte trouwe klant alle upgrades aangeschaft? Of heb je er telkens 1 overgeslagen en dus optimaal daarna geprofiteerd van de eerdere upgrades?
Koop (hou) het gewoon bij CS6 en laat een ander dan maar lekker die upgrades slikken. Achterop raken bij de rest van de markt en daarna op de fles gaan. Dan doe je dat ipv “een blanco cheque”. Hoelang denk je dat Adobe het volhoudt als er een jaar niets gebeurd? Denk je dan niet dat de gebruikers daar zelf de stekker uit trekken? Daar zullen de aandeelhouders erg blij mee zijn.

Met CC hoef je inderdaad geen upgrades te draaien, maar het probleem is juist dat je er wel voor betaalt. Welke features nuttig zijn, moet een ieder voor zich bepalen: onder CS hadden gebruikers hierin een zekere keuzevrijheid. Vroeger kocht ik zo min mogelijk upgrades, eigenlijk alleen om ervoor te zorgen dat de software ook onder nieuwere systemen stabiel bleef draaien. Ik ben inderdaad van plan het bij een oplossing te houden waarvoor ik niet maandelijks hoef te betalen.

Een zekere keuzevrijheid? Die keuzevrijheid is er vanaf dag 1 geweest, namelijk het wel of niet gebruiken van een (nieuwe) feature! En dezelfde vrijheid heb je nu nog steeds. Sinds CS5.5 zitten de Digital Publishing Tools in InDesign. Hoeveel mensen die InDesign gebruiken (vanaf die versie) hebben hier al mee gewerkt/een publicatie mee gemaakt?

Ah een “ik ben een trouwe klant” argument. Nou, dat ben je dus niet. En dat je het even weet CS5 draait ook gewoon nog onder Mavericks.
Maar je punt is duidelijk, je vindt dat jij, persoonlijk, geen belang hebt bij het (nieuwe) CreativeCloud systeem. Dat moet je zelf weten, is prima en dan blijf je inderdaad met CS6 werken.

Dat betekent allemaal dus []bniet[/b] dat Adobe niet blijft innoveren. Kijk maar eens naar de ontwikkeling van Muse en Edge Animate, gewoon even voor de grap, wat daar in 2 jaar tijd aan gesleuteld is.

Voorbeeldje? Ik ben zelf totaal geen fan van codekloppen. Heb ook geen tijd (en zin) om dat (nu nog) te leren. Muse, in 10 minuten op InDesign gebaseerd een website in elkaar zetten waar de klant zelf via de browser aanpassingen en tekst en foto’s kan doen. Waarom? Gewoon omdat het kan.

Dan heb je dat “vroeger” ook niet echt handig gedaan. Ik schreef de software maandelijks af. Vanaf aanschaf van CS2, je weet dat de cyclus 18-21 maanden is tot een nieuwe versie. Dan kan je heel makkelijk berekenen wat je na die 18-21 maanden nodig hebt voor een nieuwe versie. En dus betaal je eigenlijk per maand voor de software. :wink: In jouw geval is dat maandbedrag nog veel lager geweest omdat je waarschijnlijk een x-aantal upgrades niet hebt aangeschaft.

@ MouseMighty: Zeg 'ns eerlijk, welk woordje begrijp je niet in “Met CC hoef je inderdaad geen upgrades te draaien, maar het probleem is juist dat je er wel voor betaalt.”?

Merkwaardig “gesprek”. Of staan hier mensen op de “pay-list” van Adobe en weigeren ze de argumenten van anderen te lezen, laat staan te begrijpen?

Blijkbaar hebben er hier mensen nog nooit een bug bij een software-update gezien.
Hebben ze nog nooit de productie stil moeten legen omdat er bij een nieuwe versie een ernstige fouten naar boven komen.
Hebben ze geen software die “bovenop” Adobe software draait. Ontwikkelaars hebben dus tijd nodig om de nodige aanpassingen uit te voeren bij een update.
Dit zijn maar enkele redenen om niet altijd als eerste een update uit te voeren.

Och ja maar begreep het al. Gebruikers die niet altijd slaafs de “markt / politiek” van sommige software-producenten volgen of in vraag stellen zijn “fossielen en gaan binnenkort failliet”. Hmmm, ik heb (op de 29 jaar dat ik in het grafische actief ben) al veel anderen failliet zien gaan hoor. Vooral jojo’s die teveel luisteren naar “hun” leveranciers :slight_smile: . Toch beter ff luisteren naar uw klanten :wink:

Ik sta niet op de pay-list van Adobe. Ik gebruik de Adobe software al jaren, nog voordat Adobe overstapte naar het CS model. En nee ik heb ook nooit gelijk de nieuwste versie gelijk aangeschaft maar altijd op een .1 of .2 versie gewacht. Hetzelfde geldt ook voor ander software en systeemsoftware immers:

Zeker als je ook nog voor een gedeelte afhankelijk bent van 3rd party plugins is het geen goed plan om gelijk een upgrade in een productie omgeving te implementeren. Ja, op een test machine misschien.

Er is met CC niets aan die workflow veranderd, de applicaties blijven gewoon op de versie die je geïnstalleerd hebt. Een update/upgrade voer je zelf uit. Dus een versie InDesign CC x.1 die prima werkt met een bepaalde plugin laat je lekker staan totdat de leverancier van je plugin meldt dat het product geschikt is voor een hogere versie.

Waar het mij omgaat zijn de “verkeerde” argumenten die tegen het CC model gebruikt worden. Ook met voorgaande versies betaalde je voor features die je misschien wel helemaal niet gebruikte. Het feit dat je een upgrade overslaat moet je ook zelf weten maar roep dan niet dat je een trouwe klant bent. Er is geen verschil in prijs tussen het regulier upgraden en een CC abbo en de mogelijkheden die het extra biedt t.o.v. de voorgaande CS-versies. Let wel ik heb het over een CS pakket en niet 1 of 2 losse applicaties die je gebruikt.

Er is maar 1 argument dat (nog) hout snijdt: het feit dat je niet meer met je bestanden kan werken als je stopt met CC. Alhoewel dat weer te omzeilen is met het installeren van een nw proefversie maar dit is wel iets waar Adobe nog aandacht aan moet besteden.

[quote]Vooral jojo’s die teveel luisteren naar “hun” leveranciers :slight_smile: . Toch beter ff luisteren naar uw klanten ;)[/quote] Mijn klanten vragen naar interactieve PDF’s, naar de mogelijkheden van DPS. Als ik die niet kan leveren omdat ik vindt dat het features zijn die ik niet wil betalen dan zegt mijn klant: “Het was leuk zaken doen maar ik ga naar een andere leverancier/bureau die mij dit wel kan leveren.” Dat heeft niets met mijn leveranciers te maken maar met de marktwerking (vraag en aanbod). Ik heb webdesign altijd afgewezen, simpelweg omdat ik er geen ervaring mee had. Nu kan ik met Muse meer bieden dan voorheen. Kost me geen cent extra want, om hetzelfde argument te gebruiken, ik heb er toch al voor betaald.

Weet je wat? Let’s agree to disagree. Ga op zoek naar alternatieven voor InDesign (QXP?), Illustrator & Photoshop en laat weten of het goed werkt! Kijk anders even in dit topic: http://www.onemorething.nl/community/topic/alternatief-voor-photoshop-ivm-creative-cloud-abbonnement/

Fijn besluit!!!(y)

Steeds bekijken van de alternatieven, in functie van je noden, is idd belangrijk.
Zo ben ik ook ooit Alfa-tester en trainer voor Indesign geworden.

Tegen het einde van de week geef ik je enkele alternatieven voor Dreamweaver en Muze door :slight_smile:

Die alternatieven voor DW en Muse heb ik niet nodig. Het beste alternatief daarvoor is namelijk zelf code kloppen :lol: Het gaat mij dan voornamelijk om alternatieven voor de “echte” Adobe applicaties zoals InDesign, Illustrator, Photoshop en Acrobat Pro. Oh en misschien verkeerd begrepen maar ik ga die alternatieven niet opzoeken :stuck_out_tongue: