adobe premiere of final cut pro

Ik wil video gaan bewerken. Dat doe ik met opnames van mijn computer (screenrecords). Daarbij zet ik voice over, geluiden/sampels toevoegen, enz.

Ik weet niet wat voor programma ik mee moet werken. volgens mij kan ik het beste kiezen tussen [b:7905b0fa9b]Adobe Premiere en Final Cut pro.[/b:7905b0fa9b]

Ik denk dat ik het beste voor Adobe Premiere kan kiezen, omdat hij ook voor windows is.

Voor geluidsmontage heb ik het meeste ervaring met Ableton Live. (ik maak namelijk zelf techno). Is zo’n programma vaak gekoppeld aan bijvoorbeeld Logic, of is het beter in verschillende programma’s tegelijkertijd te werken?

Op dit moment heb ik gewerkt met Windows moviemaker, maar was daar zeer zeker niet over te spreken.

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren en waarom.

De stap naar Windows Movie maker en Final Cut Pro is nogal groot. FCP is een professioneel programma. In ons bedrijf werken we alleen met FCP. Waarom? Omdat het nu eenmaal heel goed werkt. Met Logic werken we ook, maar voor geluidsproductie.

Dus FCP als je het mij vraagt.

en is er integratie tussen FCP en Logic? Of zijn dat 2 compleet gescheiden programma's?

Dat zijn gescheiden programma's maar volgends mij kan je DMV Soundtrack het 1 en ander uitwisselen.

Het idee dat adobe beter is omdat het ook voor windows is is niet echt een reden. De videoformaten die het progamma uitspuwd zijn hetzelfde en bij fcp heb je waarschijnlijk nog een betere kwaliteit ook!

[quote:742a20e72e="J.R.D"]Het idee dat adobe beter is omdat het ook voor windows is is niet echt een reden. De videoformaten die het progamma uitspuwd zijn hetzelfde en bij fcp heb je waarschijnlijk nog een betere kwaliteit ook![/quote:742a20e72e]

Jaja inderdaad en als je met Compressor werkt, ben je er helemaal weg van!

ik weet dat het format van beide hetzelfde is.

Windows wordt nu eenmaal meer gebruikt en dat heeft voor mij voordelen. Ik werk altijd met Apple, maar anderen om mij heen niet, en we moeten nu eenmaal samenwerken.

[quote:a9dd964589="de wouzer"]ik weet dat het format van beide hetzelfde is.

Windows wordt nu eenmaal meer gebruikt en dat heeft voor mij voordelen. Ik werk altijd met Apple, maar anderen om mij heen niet, en we moeten nu eenmaal samenwerken.[/quote:a9dd964589]

Ja dan moet je er geen kopen…

[quote:a6e798be33="J.R.D"]Het idee dat adobe beter is omdat het ook voor windows is is niet echt een reden. De videoformaten die het progamma uitspuwd zijn hetzelfde en bij fcp heb je waarschijnlijk nog een betere kwaliteit ook![/quote:a6e798be33]

Er is zelfs een tijd geweest (zo rond 2005-2007) dat Adobe niet eens de moeite nam om voor Apple Premiere te herschrijven. Wij waren toen ook op zoek naar een edit programma voor onze Apple’s. Ik dacht te weten dat Adobe toen ook een programma had voor de Apple, maar na navraag bij Adobe bleek dat ze Premiere niet meer voor Apple maakte omdat ze niet wilden en konden concurreren met Apple’s Final Cut Pro. Dat was in elk geval wat ze mij vertelde.

Tegenwoordig gaan ze de uitdaging weer aan.

FCP is door Apple ontwikkeld, dus pretenderen ze dat dit beter werkt met het MacOS. Ik vind het in elk geval een erg prettig programma, maar ik ken de andere niet.

[quote:a711409968="de wouzer"]ik weet dat het format van beide hetzelfde is.

Windows wordt nu eenmaal meer gebruikt en dat heeft voor mij voordelen. Ik werk altijd met Apple, maar anderen om mij heen niet, en we moeten nu eenmaal samenwerken.[/quote:a711409968]

Wat wil je uitwisselen: de sequences of de .mov (H264) of AVI, WMV, MP4 etc

Als je de sequences wilt uitwisselen dan zul je dezelfde software moeten hebben als je omgeving. Gaat het om de export files naar bijv. .mov(H264) dan kan elke computer dat lezen.

Joris

@de wouzer

Om sequences uit te wisselen hoef je niet de zelfde software te gebruiken ook al is het wel makkelijk. Wat je gewoon kan doen is je sequence in apple final cut exporteren als xml file.
Dan loop je naar een ander edit systeem bijvoorbeeld adobe premiere,avid,edius. Daar import je alle footage en daarna import je de xml file en je kan zo weer verder werken.

Wat wel belangrijk is dat je de movie bestanden op beide systemen werken. Zo kan Final Cut Pro zonder plugins geen MXF (media eXchange Format) lezen maar edius bijvoorbeeld weer heel erg goed. Je hebt wel plugins die dit oplossen.

Veel succes met je keuze.

ik hoor zojuist dat adobe premiere regelmatig crasht op een macbook 2.4 ghz 2 gigram. Iemand hier ervaringen mee?

Is er een programma “marktstandaard”. Bijvoorbeeld dat ze eigenlijk in alle tv studio’s of alle documantairemakers ofzo een bepaald programma gebruiken?

[quote:4ac9d1acfe="joke_name"]@de wouzer

Om sequences uit te wisselen hoef je niet de zelfde software te gebruiken ook al is het wel makkelijk. Wat je gewoon kan doen is je sequence in apple final cut exporteren als xml file.
[/quote:4ac9d1acfe]

Dat wist ik niet. Thnx

[quote:4ac9d1acfe=“de wouzer”]
Is er een programma “marktstandaard”. Bijvoorbeeld dat ze eigenlijk in alle tv studio’s of alle documantairemakers ofzo een bepaald programma gebruiken?[/quote:4ac9d1acfe]

Ik geloof niet dat dat er echt is. Programmamakers zijn net mensen: zo wispelturig als de pest.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze bij de BBC met Apple werken en ook programmamaker/Bariton Ernst Daniel Smid (http://www.ernstdanielsmid.nl/) werkt met Apple (hij zat bij mij op cursus FCP).

Nee er is geen markstandaard. Maar al deze programma kunnen wel omgaan met XML. Dus alles kan met elkaar praten.

Wel zijn de meeste gebruikte programma’s
[b:d8aad00220]AVID (mac en Windows)[/b:d8aad00220] is wel marktaandeel aan het verliezen maar wordt nog steeds redelijk veel gebruikt. Dit is ook een systeem waarin je les krijgt als je naar de Nederlandse filmacademie te gaan.
Het voordeel van dit systeem is ook dat het met een dongle werkt. Je kan het dus op 300 computer installeren maar 2 licenties hebben. Dan kan je het dus maar op 2 computers tegelijk gebruiken omdat je een dongle nodig hebt.

[b:d8aad00220]Final Cut Pro (MAC)[/b:d8aad00220] Wordt steeds meer gebruikt in een televisie omgeving omdat apple goede edit laptops enz. levert en tegenwoordig een goede serveroplossing heeft en daardoor veel meer bruikbaar is geworden in een televisieworkflow. Vooral dat laatste is dat het marktaandeel van Final Cut erg is opgekrikt.

[b:d8aad00220]Edius:(Windows)[/b:d8aad00220] (is vooral ideaal is je met veel verschillende formaten werkt. Dus HD en SD door elkaar. Van Pal naar NTSC: Maar je kan bijvoorbeeld ook .vob editten. Dit systeem wordt bij o.a. reuters gebruikt. Het voordeel van dit systeem is ook dat het met een dongle werkt zie AVID.

[b:d8aad00220]Quantel:[/b:d8aad00220] (wordt alleen geleverd met een compleet systeem. Software is dus (nog) niet los te krijgen.) Dit wordt gebruikt tijdens eredivisie live. Het voordeel van dit systeem is dat je tijdens dat de wedstrijd bezig is kan editten. Dus de stream loopt binnen en tegelijkertijd ben je aan het editten.

Volgens mij wordt adobe premiere niet zo heel veel meer gebruikt.

Ik gebruik zelf Adobe Premiere Cs3 momenteel voor het monteren van Gameview (Programma Omroep Brabant) (www.xgn.nl/gameview) Echter gebruiken ze bij Omroep Brabant zelf Quantel en onze camera/montage man gebruikt Sony Vegas.

Ik wil zelf nog een keertje Final Cut Pro proberen, alleen daar is schijnbaar niet zo makkelijk aan te komen via de piraten weg. Maar kan alleen zeggen dat Premiere zeer simpel is en toch super veel mogelijkheden heeft. Wel moet ik zeggen dat het af en toe niet al te best loopt op een Mac, lees render-problemen, vast lopen af en toe. (Zet auto safe op 2 minuten!)

[quote:e2b30b8017="de wouzer"]en is er integratie tussen FCP en Logic? Of zijn dat 2 compleet gescheiden programma's?[/quote:e2b30b8017] Kies in Final Cut Pro voor Export to XML Kies in Logic Pro voor Import en kies de XML file die je hebt geëxporteerd Misschien nog wachten tot Logic wat bestanden heeft omgezet Et voila: de Final Cut Pro sequentie, inclusief de fades en audio automation in Logic.

Helaas dus niet een zo’n mooie samenwerking als tussen FCP en bijvoorbeeld Soundtrack Pro, maar het werkt wel en heeft mijn persoonlijke voorkeur boven Soundtrack Pro.

Premiere wordt vaak genoemd als het programma waar veel editors mee starten als ze de Windows Movie Maker achtige programma’s zijn ontgroeit. Vooral in de semi-pro markt zie ik het dus nog veel. Maar zodra ze professioneel gaan werken voelen veel editors de behoefte om te switchen naar een programma uit de lijst die joke-name noemde en daaruit zijn met name AVID en Final Cut Pro het populairst.

Uiteindelijk heeft de keuze van een programma te maken met je eigen persoonlijke voorkeur. Ik ben begonnen met Premiere, omdat ik toen nog op de PC zat, heb tijdens stage met AVID gewerkt maar vond dat niet intuïtief werken en ben met de switch naar Mac meteen overgegaan naar Final Cut Pro, omdat ik toen dus de behoefte voelde om te switchen naar een ander programma.

Wat zijn nou de grootste verschillen tussen Apple Final Cut Pro en Adobe Premiere Pro? Waarom zou je voor het ene kiezen en niet voor het ander? Enige wat ik weet is dat veel kleine bedrijven Premiere gebruiken maar wat je ermee kan is ook aardig oneindig.

Persoonlijk vind ik FCP er een stuk cleaner en overzichtelijker uitzien, en is de workflow een stuk fijner en stabieler. Heb bvb nog nooit problemen gehad met FCP en wel met Premiere.. Dan kan natuurlijk aan mij liggen. Maar toch genoeg reden om lekker bij FCP te blijven.

FCP7 is dood, thnx to FCPX... En FCPX vind ik heel irritant. Daarom ben ik overgestapt op Premiere CS5.5. Ik verdien mijn dagelijks brood met editing, daarom vond ik het nogal spannend om over te stappen, maar het is heel goed bevallen. Ik Premiere kan je gewoon de FCP keyboard shortcuts gebruiken. Daarnaast vind ik Dynamic Link echt super handig, omdat ik heel veel met After Effects werk. Scheelt heel veel render- en exporteerwerk en heen en weer gestuur om aanpassingen te doen. Daarnaast is Premiere omdat het 64-bits is oneindig veel sneller met renderen dan FCP7(in ieder geval op mijn Mac Pro). Waar ik in FCP 20 minuten over moest renderen, doe ik dat met Premiere in 1-3 minuten. Dat scheelt heel veel tijd als je dat per week of per maand bekijkt... Imo is Premiere CS5.5 wat FCP8 had moeten zijn. Er zijn wat kleine dingetjes die ik mis uit FCP7, snapping vind ik daar bijvoorbeeld fijner werken. Maar het zijn maar kleine dingetjes en daar wen je vanzelf aan. Premiere heeft ook weer van die kleine dingetjes die ik nu in FCP7 mis.

Overigens werk ik nog steeds met FCP7 als ik freelance werk doe bij bedrijven die FCP werken, het switchen tussen systemen vind ik niet irritant. Alleen het lange wachten op het renderen in FCP ;) Adobe heeft een goed trial programma, waarbij je 30 dagen de Master Collection mag testen, waarbij gewoon alle functies werken.

FCP7 is zeker niet dood! Er zijn nog genoeg grote post huizen waar ze het nog volop gebruiken. Waaronder ik en mijn collega's.