Adresboek leeg :(

Gister was ik met van alles en nog wat bezig en toen ik een e-mail adres in wilde tikken, werd deze niet afgemaakt door MAIL. Ik kijk dus in mijn adressenboek.... is ie helemaal leeg !!!!! Ik vraag me af hoe dit nou zo 'makkelijk' kan. Ik heb geen gekke dingen gedaan naar mijn weten. Enig idee hoe ik de adressen misschien :? nog terug kan krijgen, vinden?!?!? Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

ciao

Ik weet niet wat er gebeurd is waardoor ze weg zijn. Laat staan hoe je ze terug kunt toveren. Maar ik weet wel hoe je dit soort ellende kunt voorkomen. [url=http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/backup.html]Hier[/url] kun je Backup downloaden. Een perfect programma'tje om belangrijke dingen automatisch te backuppen.

jammer dat je voor backup een .mac moet hebben

Jinta

Het enige logische (nou ja logisch... :? ) dat ik kan verzinnen, is dat je adresboek de juiste locatie kwijt is van het bestandje dat de adressen weet...

DiskWarrior staat bekend om het weer in orde maken van de gekste dingen, ook het weer herstellen van ‘verwijzingen naar’ zodat het systeem weet waar dingen staan, etc. Ik moet er wel bij zeggen dat ik me afvraag of het in jouw geval nog helpt, aangezien je adresboek na het openen natuurlijk een ‘verwijzing’ heeft aangemaakt naar een bestand dat zegt dat je geen adressen hebt… Als adressenbestand gewoon gecrasht was, dan gaf ik je meer kans… Helaas…

Misschien heeft iemand nog raad? Wellicht helpt het om je prefs weg te gooien, maar ik ben bang dat je dan nog meer kwijt bent, dan je wilt, hoewel je nu ook al je adressen kwijt bent… :?

Backuppen is het beste in dit geval. Ik heb een backupprogrammaatje dat ieder uur en desnoods iedere minuut een backup maakt van wat ik belangrijk vind… Zo kun je bijvoorbeeld je hele Home-folder backuppen of alleen bepaalde folders daarvan, zoals bijv. de Bibliotheek en je Documenten.

Een gratis programmaatje, dat je sinds kort ook kunt instellen op welke dagen en tijdstippen het moet backuppen en wat precies is van LaCie: SilverKeeper.

Probeer het eens zou ik zeggen… 8) Balen van je adressen… :oops:

Kan het zijn dat je harde schijf aan de volle kant is? Mac OS X heeft een nogal nare bug die dataverlies kan veroorzaken. Ik ben er allerlei mail mee kwijtgeraakt. Met name een "dock" die plotseling (na vastloper) alleen nog maar de standaard-icoontjes vertoont is een symptoon.

Als dat je heel bekend voorkomt, moet je even dit lezen.

Heeft te maken met ‘swapfiles’ die het systeem aanmaakt en waarmee blijkbaar andere zaken mee overschreven kunnen worden…

Klinkt aannemelijk!

Heb je misschien iets anders nog gedaan voordat het gebeurde?

Misschien nog hoop!

kijk eens in de map: computer/grbruikers/ “jouw inlognaam”/library/Aplication support/AddressBook/

daar vind ik de volgende bestanden:

AddressBook.data.previous
AddressBook.data.beforesave
AddressBook.data.backup
AddressBook.data
ABPerson.index

zijn dit geen backups die OSX zelf maakt

Frank

Probeer eens onder 'archief' in de menubalk van adresboek: 'herstel database vanaf reservekopie', wellicht lukt dit

Lijkt me dat je dan handmatig een kopie moet hebben gemaakt, maar als het werkt, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.... :D

[quote:626af11c11="janvanes"]Kan het zijn dat je harde schijf aan de volle kant is? Mac OS X heeft een nogal nare bug die dataverlies kan veroorzaken. Ik ben er allerlei mail mee kwijtgeraakt. Met name een "dock" die plotseling (na vastloper) alleen nog maar de standaard-icoontjes vertoont is een symptoon.

Als dat je heel bekend voorkomt, moet je even dit lezen.

Heeft te maken met ‘swapfiles’ die het systeem aanmaakt en waarmee blijkbaar andere zaken mee overschreven kunnen worden…[/quote:626af11c11]

Dit had ik dus ook… iets te veel video gecaptured en toen was ik alle instellingen van Mail en Safari kwijt (de mail & bookmarks stonden gelukkig nog wel in de Library map, maar het koste wel weer flink wat tijd)

Zie ook dit [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=7306&highlight=kwijt]bericht[/url]. Het onderwerp is dus al eerder aan de orde geweest... :)

Panther geeft straks een waarschuwing, wanneer je te weinig ruimte op je harde schijf overhoudt, Jaguar doet dat niet, die gaat zelf ruimte maken… :?

Schijf met genoeg ruimte en via nortun unrase is ook niets meer te redden :-( Ik ben het echt kwijt...

Ik heb al een nw topic gezet, maar sinds ik de securiti update van 14 aug. jl. op mijn computer heb gezet en een herstart heb gedaan gebeuren er hele vreemde dingen.

Ook alle instellingen communicatie met internet, mail en ichat zijn verdwenen.

Misschien is dit de oorzaak geweest?
Meerdere mensen last gehad NA de update?

[quote:796cff2745="Jinta"]Schijf met genoeg ruimte en via nortun unrase is ook niets meer te redden :-( Ik ben het echt kwijt...[/quote:796cff2745]

Heb je kort geleden Norton nog gebruikt? Voorzichtig met Norton, kan meer kapot maken dan je lief is!

[quote:796cff2745=“Jinta”]Ik heb al een nw topic gezet, maar sinds ik de securiti update van 14 aug. jl. op mijn computer heb gezet en een herstart heb gedaan gebeuren er hele vreemde dingen.

Ook alle instellingen communicatie met internet, mail en ichat zijn verdwenen.

Misschien is dit de oorzaak geweest?
Meerdere mensen last gehad NA de update?[/quote:796cff2745]

Ik heb ook een aantal vreemde dingen gezien na de update, maar dankzij het programma dat je zien krijgt, wanneer je op de link in mijn onderschrift klikt, draait de boel weer prima. Ik hoop wel dat Apple wat betere updates uitbrengt, want anders krijgen updates een bijsmaak en laat iedereen ze links liggen… :? En daar zijn ze natuurlijk niet voor… :roll:

Mosterd na de maailtijd, ik weet het, Jinta :roll:

Maar het maken van een backup blijkt nu ook weer erg belangrijk te zijn. Carbon Copy Cloner is (volgens een van jouw collega’s) niet de allerbest optie. Maar mijn ervaring is dat hij wel werkt en bovendien goedkoop is.

Een betere (en duurdere) optie is bijvoorbeeld Backup van Dantz.

Hoewel ik (net als meerdere mensen in dit forum) denk dat JeePee aandelen heeft in Alsoft, heeft hij wel gelijk. DiskWarrior zou wellicht de problemen kunnen oplossen.

Sterkte d’rmee…

[quote:2e9f819372="tiny"]Hoewel ik (net als meerdere mensen in dit forum) denk dat JeePee aandelen heeft in Alsoft[/quote:2e9f819372]

Wil jij er ook een paar hebben Tiny? Ik kan er heel makkelijk aankomen, voor de helft van de prijs… :wink: