ADSL en airport extreme internetverbinding?

Beste mensen,

Ik heb met mijn 17 inch iMac getracht een internetverbinding te maken met mijn Airport extreme basisstation. Het plaatsen van de “extreme Airport kaart” was een fluitje van een cent, de draadloze verbinding lukt me echter (nog) niet zonder jullie hulp.
Ik gebruik het OS 10.5 platform, heb de laatste Airport programmatuur geinstaleerd en heb een ADSL-abonnement (comfort) bij Planet Internet met een ISDN “Speed Touch Alcatel” modem.
De bestaande verbinding via een ethernetkabel op mijn iMac werkt goed via het programma “internetverbinding”, nadat ik via dit forum had gelezen hoe je dit simpel kon realiseren. Nu nog de draadloze variant. Wie helpt mij?

Alvast bedankt!

Heb je 'Airport-hulpprogramma' en 'Airport-configuratie-assistent' al uitgeprobeerd in de map: 'programma's'/hulpprogramma's'?

Ik heb geen ‘extreme’ maar een oude grijze airport, waarover ik al diverse keren heb gelezen dat die niet werkt met ADSL van planet omdat ze (planet) een ander dan gebruikelijk protocol zouden hebben.
Soms wordt dan de tip gegeven dat de ethetnetmodem ‘getweakt’ moet worden.

Ondanks bovenstaande negatieve info is bij mij alles op normale wijze gelukt zonder hacken, tweaken en andere moeilijke toestanden.
Alleen ik had een 2eH airport die ik eerst moest resetten omdat de oude gegevens van de vorige eigenaar er nog in stonden.
Voor de rest is het gewoon goed lezen en alle handelingen juist uitvoeren.

Las je bericht nog een keer en zag dit: [quote:afbc768427]Ik gebruik het OS 10.5 platform, heb de laatste Airport programmatuur geinstaleerd en heb een ADSL-abonnement (comfort) bij Planet Internet met een ISDN "Speed Touch Alcatel" modem. [/quote:afbc768427] Sorry, begrijp ik het verkeerd of doe je iets verkeerd, een ADSL-abonnement icm een ISDN-modem?

In de nieuwste MacFan nr. 46 staat een verhaal over AirPort en ASDL. Ze schrijven: "KPN Telecom, de grootste ADSL-aanbieder in Nederland, is echter eigenwijs en werkt met het afwijkende Point to Point Tunneling protocol (PPTP, een uitvinding van Microsoft :x ). En uitgerekend die verbindingsmethode ondersteunt het AirPort-basisstation niet." Verder schrijven ze dat het wel mogelijk is, maar vrij moeilijk uit te voeren. Ik zou zeggen, koop de MacFan en lees het verhaal.

[quote:5fbf3113ec="Mac-ofiel"]In de nieuwste MacFan nr. 46 staat een verhaal over AirPort en ASDL. Ze schrijven: "KPN Telecom, de grootste ADSL-aanbieder in Nederland, is echter eigenwijs en werkt met het afwijkende Point to Point Tunneling protocol (PPTP, een uitvinding van Microsoft :x ). En uitgerekend die verbindingsmethode ondersteunt het AirPort-basisstation niet." Verder schrijven ze dat het wel mogelijk is, maar vrij moeilijk uit te voeren. Ik zou zeggen, koop de MacFan en lees het verhaal.[/quote:5fbf3113ec] Dat bedoelde ik. En in een oude Macfan(nr. 39) hebben ze dat ook al eens geschreven over de eerdere airports. Daar kwamen ze ook al tot de zelfde conclusie als nu met de extreem. Maar ondanks dat is het mij toch allemaal vrij gemakkelijk gelukt.

Volegns de specificaties op de amerikaanse apple site zou het moeten werken met pptp: Compatibility Products based on IEEE 802.11g draft specification Wi-Fi certified IEEE 802.11b products (4) Mac computers and Windows-based PCs (6) IEEE 802.3, TCP/IP, NAT, DHCP, UDP, FTP, PPPoE, L2TP, DNS, IPSec/VPN Passthrough, SNMP, PPTP America Online (7) Cisco LEAP client support to connect to Cisco LEAP access points.

Op de nederlandse site van apple staat echter:
Compatibiliteit
Producten gebaseerd op de IEEE 802.11g-conceptspecificatie
IEEE 802.11b-producten met Wi-Fi-certificaat(4)
Mac-computers en Windows-pc’s(6)
IEEE 802.3, TCP/IP, NAT, DHCP, UDP, FTP, PPPoE, L2TP, DNS, Cisco LEAP, IPSec/VPN Passthrough, SNMP, Telnet

Voor mij ook wel een item want ik overweeg de aanschaf van een airport extreme basisstation en mijn provider is Planet. Overigens denk ik dat het gewoon wel werkt, geizen de eerdere reacties hier. Wie heeft airport extreme met adsl van Planet werkend?

Nog even een reactie op de eerste vraag: je moet natuurlijk wel bij internet instellingen aangeven dat je verbindt via lan en dhcp gebruikt voor het verkrijgen van een ip-adres dat door het basisstation wordt uitgegeven. Soms zie je zoiets over het hoofd.

Bij systeemvoorkeuren / netwerk moet je even de tcp/ip instelling bekijken dat moet via dhcp zijn.

Hallo hulplijnen,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ga aan nu verder aan de slag om de verbinding in “de lucht” te krijgen. Zodiac, Het feit dat het dus toch moet kunnen werken geeft me vertrouwen. Peter, ik zal inderdaad even de DHCP instellingen doorvoeren in mijn mijn internetinstellingen.
Ik laat jullie uiteraard weten wat de uitkomst is en als het werkt hoe de procedure in elkaar steekt en het op dit forum terugmelden.

Nog even een terugmelding op je vraag Zodiac. Ik gebruik inderdaad een ISDN modem in combinatie met ADSL. Dit wordt ook door Planet ondersteund met programmatuur. Echter, voor Apple gebruikers is dit met name gericht om de modem te configureren en in mindere mate om je verbinding tot stand te brengen via het gebruikte Apple OSX platform.

Ik krijg morgen de nieuwe MacFan, dus dan kan ik het Airport artikel nog eens rustig lezen.

Nogmaals bedankt!

Misschien heb je iets aan de [url=http://www.xs4all.nl/helpdesk/abonnement/adsl/airport/index.html]beschrijving van de XS4All helpdesk[/url]. Jij hebt weliswaar Planet ADSL, maar de uitgangspunten zijn volgens mij hetzelfde.

Beste mensen,

Ik zit met mijn draadloze netwerk in de “lucht”.
Eigenlijk is het niet zo moeilijk als dat het lijkt. Stof, ik heb je raad ter harte genomen en via het XS4all “stapenplan” de installatie opgevolgd ( de link is onder de boodschap bij Stof opgenomen). Ik moest wel even de fabrieksinstellingen herstellen op mijn basisstation. Dit was het gevolg van het “trail and error” gepruts van mij voorafgaand aan de installatie via XS4all.
Nog een paar belangrijke aanwijzigingen die overigens ook vermeld staan in het eerder genoemde “stappenplan”. De kabel tussen de modem en het Airport-basisstation moet bij de laatste op de WAN-poort aangesloten worden (verwarrend omdat bij een niet draadloze aansluiting rechtstreeks naar mijn iMac deze op de ethernetpoort wordt aangesloten). Verder dien je weer gebruik te maken van het programaatje PPTP-GUI.

Nogmaals bedankt allemaal. Nog een laatste vraag. Ik las vandaag inderdaad in de MacFan dat het moeilijk zou zijn om een verbinding te maken met Airport extreme en ADSL. Het lijkt me goed om ze te laten weten hoe je dit dus wel - en redelijk simpel - voor elkaar krijgt. Wat is de beste manier om dat bij hun aanhangig te maken?

CU all

Dat is mooi dat het werkt!! En voor mij een geruststelling dat het met Planet Internet geen probleem is. Dat had ik eigenlijk ook niet verwacht maat toch..En het is logisch dat je op de WAN-poort moet aansluiten, dat is je verbinding naar buiten.

[quote:8d4268e6f1="sneeuwwitje"] Nogmaals bedankt allemaal. Nog een laatste vraag. Ik las vandaag inderdaad in de MacFan dat het moeilijk zou zijn om een verbinding te maken met Airport extreme en ADSL. Het lijkt me goed om ze te laten weten hoe je dit dus wel - en redelijk simpel - voor elkaar krijgt. Wat is de beste manier om dat bij hun aanhangig te maken?

CU all[/quote:8d4268e6f1]

Je kunt via de site van MacFan contact met ze opnemen, om hen zo het goede nieuws te vertellen. :lol:

:) :) :) :) :) :) :) :) GEFELICITEERD :) :) :) :) :) :) :) :) Zie verder PB