ADSL en Airport nogmaals - al eerder gevraagd maar toch een keer..

hoi, Ik heb een Powerbook G3 en een iBook snow met Airportkaarten, een Basestation (Graphite de 1e versie) en ADSL Speedtouch Ethernet Home. De Speedtouch Home is 'getweaked' naar de Pro versie zodat ik PPP kan gebruiken ipv PPTP.

Nu lukt het me niet om allebei op internet te krijgen, soms geeft de tweede wel dat er verbinding is maar dat is niet zo.

Ik las op http://www.macosxhints.com/ dat het wel mogelijk is maar nog geen succes.

heb ik een ethernet hub nodig of kan het softwarematig?

zulu

Hoi Zulu, Helaas,helaas ik heb deze wijsheid niet in pacht (nog niet) maar ik zal ook ff met je meezoeken. Als ik meer weet, weet jij het ook!! Dit bericht heb ik expres neergezet zodat je wel weet dat er (tenminste 1) iemand mee je meedenkt!

bedankt voor de support, ik hoop van je te horen. Ondertussen probeer ik verder een oplossing te vinden. Ik hoop en vermoed dat het een kwestie van instellingen is, maar wat zijn de juiste?

Ik las ergens dat je de eerste Mac een IP moet geven gelijk aan je Airport (10.0.1.1) en dit weer als router adres voor de volgende Mac met IP 10.0.1.x. Verder een subnetmask van 255.255.255.0.
Ik heb het geprobeerd maar krijg geen verbinding en de Airport raakt een beetje de kluts kwijt (?).

zulu

Zie [url=http://homepage.mac.com/mxstream_airport]http://homepage.mac.com/mxstream_airport[/url] Hopelijk kun je hier vinden wat je zoekt. Suc6.

Eindelijk gelukt om beide machines (iBook en PBG3) via Airport en via Alcatel Speedtouch Ethernet modem het internet op te krijgen. Maar... niet allebei tegelijk dan heb ik toch een hub nodig denk ik of een nieuwere Basisstation. Nu moet ik internet afsluiten door de Airportcard uit te zetten. Hij gaat wel weer in een paar seconden weer online als ik de Airportcard weer aanzet, dus dit wordt nu mijn internet aan-en uitknop.

ik heb de volgende instellingen gebruikt op de computer:
IP/TCP handmatig
IP adres: 10.0.0.150
Subnetmask: 255.0.0.0
Router adres: 10.0.0.138
DNS 1 en 2 van provider

[quote:post_uid14="zulu"]Maar... niet allebei tegelijk dan heb ik toch een hub nodig denk ik of een nieuwere Basisstation. Nu moet ik internet afsluiten door de Airportcard uit te zetten. Hij gaat wel weer in een paar seconden weer online als ik de Airportcard weer aanzet, dus dit wordt nu mijn internet aan-en uitknop.[/quote:post_uid14] bij mij draait die configuratie als een zonnetje... alcatel speedtouch hangt samen met airport en desktops aan een hub. * die speedtouch draait een dhcp server * airport vast adres:10.0.0.1 sn: 255.255.255.0 gateway:10.0.0.138 * computers oftewel vast adres ofwel dhcp (afhankelijk van functie van computer) * zorg dat de nat functie actief is op je alcatel.

ik kan zonder problemen met al m'n computers tegelijk op internet :slight_smile:

Bij mij werkt het ook prima. En ik heb een grijs basis station, daar ligt het echt niet aan. Wat je kunt checken: Klik in Airport Admin Utility op configure in de toolbar. Kijk na het invoeren van je base station wachtwoord onder de network tab of de checkbox 'distribute IP addresses' en de button 'share a single IP address (NAT DHCP)' allebei aangevinkt zijn. Onder de internet tab: 'connect using ethernet' en 'configure using DHCP'. Weet niet of je dit al nagekeken hebt, maar ik denk ik zeg het maar effe. In systeem voorkeuren onder je Airport TCP/IP instellingen kun je dan DHCP gebruiken en dan moet het volgens mij werken.