ADSL en airport

Hoi,

Kan iemand mij uitleggen wat ik nodig heb als ik een ADSL verbinding en twee iMacs heb en gebruik wil gaan maken van Airport.
De macs zijn alleen voorbereid voor Airport, maar er zit verder nog niets in.
als modem heb ik nu een usb alcatel modem.

Hopelijk kan iemand het voor mij duidelijk maken.

Bedankt.

Makkie

een modem met ethernet aansluiting, en dan zou het zowat moeten zijn.

zo een usb modem zal niet lukken

[quote:f835a20a0b="Makkie B"]een ADSL verbinding en twee iMacs heb en gebruik wil gaan maken van Airport. [/quote:f835a20a0b] Draadloos adsl modem/router 2 airport kaartjes of Airport basisstation adsl modem/router 2 airportkaartjes

Cyberwolf

Het basistation is zelfs niet eens noodzakelijk. Eén van je iMacs met airport kaart kan ook dienen als basisstation. Bereik wordt dan wat minder. Succes!

of je nu 2 of 1 airportkaartje nodig hebt is natuurlijk afhankelijk wat je met die iMacs wil doen. Als je ene iMac in de buurt van je basastion zit trek je daar een ethernetkabeltje en heb je dus geen kaartje nodig. Ik heb bv beneden een kantoortje waar de hele zooi staat, basestaion, iMac, printertje etc. M'n iBook via een airportkaartje en m'n eMac boven met een aiportkaartje. Werkt perfect en met 1 stpcontact voor m'n eMac kan ik surfen, printen, data pompen, netwerkgamen etc.

[quote:bdcc9a04ba="leXy"]Het basistation is zelfs niet eens noodzakelijk. Eén van je iMacs met airport kaart kan ook dienen als basisstation. Bereik wordt dan wat minder. Succes![/quote:bdcc9a04ba]

Als je een van deze iMacs normaal gesproken niet 24 uur per dag aan hebt staan dan zou ik dit niet doen… een router of in dit geval de base station gaat je op jaar basis minder kosten dan het stroom verbruik van een iMac.

Maar terug naar de vraag:
Als je iMacs nog de klassieke iMacs zijn moet je 2x airport kaart hebben en 2x de airport card adapter, bij de huidige iMacs hoef je geen adapter te hebben (in de iMac 17" 1Ghz moet je een Aiport Extreme card hebben). En uiteraard een base station.

Als je ADSL van KPN(MXStream) hebt dan wordt het iets lastiger, tenzij je de ADSL aansluiting sinds kort hebt, want dan heb je waarschijnlijk de SpeedTouch 510 en die bezit router capaciteiten waardoor je de internetaansluiting door kunt sturen via gewoon standaar TCP/IP. daar werkt de Airport ook probleemloos mee. Als je dus een oud modem hebt en je wilt het op de nette manier oplossen dan zou je dus nog een router tussen het modem en de base station moeten plaatsen, waardoor de base standaard TCP/IP ontvangt. In dat geval zou ik trouwens geen base station kopen, maar een 3rd party router met wireless mogelijkheden die gewoon rechtstreeks aan te sluiten is op ADSL van KPN (zoals de vigor 2200WE of de nieuwe Belkin 802.11g router).

USB modem is dus geen optie!

Even voor de goede orde, aangezien er straks uiteraard allemaal post komen over dat je de oude SpeedTouch modems kunt “upgraden” naar de Pro versie. Dat kan dus en dan bezit de SpeedTouch Home ook router mogelijkheden, maar bedenk je wel dat je hiermee iedere vorm van garantie/support beeindigd! Een search op google als bijv: “alcatel speedtouch home upgrade” zal je hoogstwaarschijnlijk de nodige links opleveren.

Dan zijn er nog 2 soorten base stations, die met modem en zonder modem. Aangezien jij ADSL gebruikt hoef je dus geen telefoon modem, maar het base station met modem heeft ook een aansluiting voor een externe sterkere antenne, mocht je dus in jouw woonsituatie problemen krijgen met ontvangst dan zou je dus later nog de optie hebben om een sterkere antenne aan te sluiten. Als jij bijv. met mobiele telefoon in huis heel slecht bereik hebt, dan kan dat een indicatie zijn dat het met de base station ook lastig wordt.

Veel succes en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. 8)

Mzzl,

El_Oy

maar ik zou toch voor de base station gaan ipv draadloze router van adsl zelf.

Bereik is stukken beter met apple marchandise.

Nog even als aanvulling op de vorige posts. Als je alleen een adslmodem (ethernet) en een airport extreme basisstation, werkt het niet met adsl van KPN. Airport extreme ondersteunt namelijk PPTP niet, vandaar dat er een router tussen moet. Uiteraard moet je airport (extreme) kaartjes in je macs hebben.