ADSL: nadelen van een USB modem?

Tussen alle posts m.b.t. modems en adsl zou ik toch nog graag één keer van jullie horen wat de eventuele nadelen zijn van een USB modem bij gebruik van ADSL op een analoge lijn.

Een vriendin van me wil ADSL lite nemen bij XS4All. Het ethernet modem is bijna 150 euro duurder dan het USB. Ethernet schijnt veel beter te zijn maar waarom? Het feit dat er later ook evt. een router op kan, is voor haar niet interessant.

Weet iemand misschien ook een (goedkoper) alternatief voor het dure ethernet modem dat KPN aanbiedt? Zelf heb ik zo’n Alcatel Speedtouch ding en het werkt prima. Hij was alleen wel duur…

Anyway: krijgt ze acheraf spijt als ze voor de goedkoopste optie kiest? Hoe kan het zo goedkoop mogelijk?

Tnx guys…

Een USB driver heeft een driver nodig. Software dus die allerlei problemen kan veroorzaken. Ethernet doet dat niet, dat werkt al standaard vanuit je systeem en hardware.

Bovendien zou een USB-modem een beroep doen op je processor en dus snleheid kosten.

Groeten,

Frans.

Een goede reden om toch Ethernet te nemen. Bedankt Frans!

Nog meer hierover?

Ethernet is naar mijn gevoel sneller. Een optie voor haar is misschien ADSL zonder modem te nemen en een tweedehands modem kopen.

Adriaan

Ben laatst overgestapt ven een USB-modem naar een modem/router. Merk niet dat ie sneller is ofzo. Maar ik kan nu met 5 computers tegelijk online zijn (dit is niet aan te raden wanneer je last hebt van chat-stress, en ik heb er maar 3). Maar de USB modem deed het opzich goed, alleen viel soms wel eens de verbinding weg, en dan moest ik de hele comp opnieuw opstarten wilde de boel weer werken. Toch was ik best tevreden over die USB-modem, alleen wil je later uitbreiden ben je goedkoper uit om te beginnen met een ethernet-modem, daar kun je nog een router voor/achter zetten (ligt eraan vanaf welke kant je kijkt). En wil je overschakelen naar een snellere ADSL-variant, dan heb je ook een Ethernet-modem nodig. (teminste volgens mijn informatie, maar die is alweer een tijdje oud). Veel succes met de keuze,

[quote:dfb00fd21f="tiny"] Het feit dat er later ook evt. een router op kan, is voor haar niet interessant.

Weet iemand misschien ook een (goedkoper) alternatief voor het dure ethernet modem dat KPN aanbiedt? Zelf heb ik zo’n Alcatel Speedtouch ding en het werkt prima. Hij was alleen wel duur…

[/quote:dfb00fd21f]
Sorry heb weer niet goed op zitten letten. :oops:
Maar je kunt idd. ook ADSL aanschaffen ZONDER modem, en dan zelf een andere ethernetmodem aanschaffen. Die modem/router van mij is van e-tech, misschien hebben die ook wel een enkele ethernet-modem.
(kan zo snel niks vinden, maar er zullen vast wel goedkopere alternatieven zijn voor de KPN-modem, maar verzeker je er wel van te voren van dat het ding ook KPN-ADSL snapt)

Nou ja, ik geloof dat ik maar beter naar bed kan gaan :?

[quote:4dae5963bd="Adriaan Mol"]Ethernet is naar mijn gevoel sneller. Een optie voor haar is misschien ADSL zonder modem te nemen en een tweedehands modem kopen.

Adriaan[/quote:4dae5963bd]

Bedankt voor je tip, Adriaan

[quote:2b984cf0f4="appie3600"] Sorry heb weer niet goed op zitten letten. :oops: Maar je kunt idd. ook ADSL aanschaffen ZONDER modem, en dan zelf een andere ethernetmodem aanschaffen. Die modem/router van mij is van e-tech, misschien hebben die ook wel een enkele ethernet-modem. (kan zo snel niks vinden, maar er zullen vast wel goedkopere alternatieven zijn voor de KPN-modem, maar verzeker je er wel van te voren van dat het ding ook KPN-ADSL snapt)

Nou ja, ik geloof dat ik maar beter naar bed kan gaan :?[/quote:2b984cf0f4]

Ik zou graag voor haar de goedkoopste optie kiezen maar zonder gelazer natuurlijk. Ik ben een beetje bang dat een andere modem misschien toch niet helemaal goed werkt of zo. Bovendien is het belangrijk dat er ondersteuning voor is. KPN zegt bi het minste geringste al dat ze het niet ondersteunen.

Zijn er nog meer mensen die me er iets over kunnen vertellen?

Naast de al genoemde voordelen van een ethernet modem heb ik een belangrijke nog niet gezien: Als Apple het systeem upgrade, heb je geen enkele zekerheid dat onder een nieuwer OS de oude USB driver nog zal werken. Bij een ethernet modem met router is het systeem volkomen onbelangrijk. De computer wordt immers via DHCP aangestuurd. En elke computer, Mac of PC, kun je naar een DHCP server laten kijken. Bovendien ben je zo always online. Je hoeft nooit meer in te loggen.

Steve's lovechild,

Bedankt voor je reactie. Goede voordelen van een ethernetmodem die ik nog niet had gehoord. Tnx
:slight_smile:

Moet je perse bij XS4ALL de modem aanschaffen? Volgens mij niet. Ik ben zelf ook bezig met een ADSL abonnement bij XS4all, maar moet nog even wachten op nieuwe mac. (Kan nu alleen nog op werk internetten, dus dat uitzoeken gaat niet zo snel). Misschien heb je iets aan deze link: [url]http://www.routershop.nl/[/url]. Denk erom: ex btw :wink: De ADSL modems van XS4all staan hier: [url]http://www.xs4all.nl/adsl/modems.html[/url]

Even semi-off topic. Ik vind die usb modem toch wel gelikt staan...

mgoed,steve’s lovechild heeft gelijk (de rest ook overigens hoor)

ik heb ook voor ethernet gekozen puur om de reden dat het bij mij van windows tot linux kan varieren in mn eerste verbinding,en dat DHCP gewoon bij default ondersteunt is,geen fratsen,C1000 :stuck_out_tongue:

[quote:54654ce3fb="Mmmarco"]Moet je perse bij XS4ALL de modem aanschaffen? Volgens mij niet. Ik ben zelf ook bezig met een ADSL abonnement bij XS4all, maar moet nog even wachten op nieuwe mac. (Kan nu alleen nog op werk internetten, dus dat uitzoeken gaat niet zo snel). Misschien heb je iets aan deze link: [url]http://www.routershop.nl/[/url]. Denk erom: ex btw :wink: De ADSL modems van XS4all staan hier: [url]http://www.xs4all.nl/adsl/modems.html[/url][/quote:54654ce3fb]

Sorry, late reactie, ik was een paar daagies weg…

Tnx voor de leuke links. Goedkope modems daar! Ik ga nog ff proberen uit te vogelen wat ik evt aan problemen zou kunnen tegen komen als ik daar een modem koop ipv bij KPN. Tnx :wink: